Schroefas verbussen
Moderators: sailor wim, frank
-
- Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip. - Contacteer:
Schroefas verbussen
Mijn boot gaat binnenkort het water uit, en dan is o.a. de schroefasinstallatie aan de beurt...
Het is een as van ongeveer 2 meter lang met een diameter van 65mm, althans, hij was 65mm maar ik weet niet hoe dik ie nog is.
Wat houdt verbussen precies in? as afdraaien en kleinere lagerbussen in de koker?
Een bootje van mijn baas heeft bronzen (iig brons / messing kleurig) bussen om de schroefas tpv de lagers, is dat ook mogelijk? schroefas afdraaien en bussen om de as krimpen? (dan wel van staal neem ik aan als ik bronzen lagers in de boot heb)
Het is een as van ongeveer 2 meter lang met een diameter van 65mm, althans, hij was 65mm maar ik weet niet hoe dik ie nog is.
Wat houdt verbussen precies in? as afdraaien en kleinere lagerbussen in de koker?
Een bootje van mijn baas heeft bronzen (iig brons / messing kleurig) bussen om de schroefas tpv de lagers, is dat ook mogelijk? schroefas afdraaien en bussen om de as krimpen? (dan wel van staal neem ik aan als ik bronzen lagers in de boot heb)
bij het verbussen gaat het meestal om de gland zelf.
die kan je immers uitdraaien en er een bronzenbus inpersen/krimpen.
als je as ingelopen is draaien ze hem soms af en passen daar de glands op aan.
ik zou dat echter niet doen. het is erg veel werk en uren zijn duurder dan materiaal. en je haalt de harde toplaag van je as af. Haal gewoon 2 meter nieuwe C-ax H8 van 65 mm en draai er een conus aan. je hebt dan meteen alles nieuw en je hoeft niet alles pas op elkaar te draaien. Dan kan je gewoon je glands op de juiste passing en tolerantie aanpassen.
Nieuwe spullen in je aandrijflijn zijn altijd prettig
die kan je immers uitdraaien en er een bronzenbus inpersen/krimpen.
als je as ingelopen is draaien ze hem soms af en passen daar de glands op aan.
ik zou dat echter niet doen. het is erg veel werk en uren zijn duurder dan materiaal. en je haalt de harde toplaag van je as af. Haal gewoon 2 meter nieuwe C-ax H8 van 65 mm en draai er een conus aan. je hebt dan meteen alles nieuw en je hoeft niet alles pas op elkaar te draaien. Dan kan je gewoon je glands op de juiste passing en tolerantie aanpassen.
Nieuwe spullen in je aandrijflijn zijn altijd prettig
-
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Voorkant van de as afgedraaid (in combinatie met een bus in de lagerbus)
De kant van de schroef bleek al verbusd, nu weer een pijp eromheen gelast en weer afgedraaid. Het buitenlager is uitgedraaid tot de maat van deze pijp.
De overgang oud / nieuw zit onder de schroef.
De oude en de reserve schroef
De oude en de 'nieuwe' schroef...(opgelast bij Nico Bakker Framebouw)
Het buitengland met epoxy gemonteerd en na uitharden aangedraaid zodat het lager goed in lijn staat met de as.
Omdat de as dunner is geworden heb ik eerst een bronzen bus om de as geschoven, zodat de pakking niet tussen de as en de schroefaskoker verdwijnt.
Het vetkoord (16mm) eerst een beetje plat geslagen.
Schuin afsnijden op maat.
Nu eerst de schroefaskoker vullen met vet...
Met dit kleine rot-vetpotje...
Zo gaat het al makkelijker.
Totaal zo'n 3 kilo (!) vet d'r in gedraaid (pffff...)
Eindelijk...
Vetkoord erin (lekker dik in het vet van tevoren)
Als de pakking in de boot goed zit weer vet draaien en dan komt het uiteindelijk ook achter uit de koker, alles gevuld dus (klaar voor het water)
Jummie!
Hallo boekel
dat ziet er degelijk uit
alleen moet je niet schrikken als je schroefas gaat koken.
als je een beetje door gaat draaien met zoveel vet in je schroefkoker wil het nog wel eens warm worden. ik heb het na mijn eerste werfbeurt op het ijsselmeer gehad. al het vet liep er als kokende olie uit.
met natte dweilen moest ik mijn gland en koker weer op temperatuur krijgen. de vette strepen zijn nog te zien aan de onderkant van de vloer
vr gr nico
dat ziet er degelijk uit
als je een beetje door gaat draaien met zoveel vet in je schroefkoker wil het nog wel eens warm worden. ik heb het na mijn eerste werfbeurt op het ijsselmeer gehad. al het vet liep er als kokende olie uit.
met natte dweilen moest ik mijn gland en koker weer op temperatuur krijgen. de vette strepen zijn nog te zien aan de onderkant van de vloer
vr gr nico
-
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Ok...nouja het kan er iig uit achter zoals op de foto's te zien...we zullen zien.meester schreef:Hallo boekel
dat ziet er degelijk uit
vr gr nico
In de toekomst komt er een smeerapparaat op, die heb ik gekregen in Utrecht

- henk meyer
-
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Dat zal wel een heel stuk bende schelen, heb je met een flexibele slang ernaartoe gewerkt?henk meyer schreef:Bij mij zijn de vetpotjes vervangen door bij ieder vetpotje een vetspuit vast te monteren.
Dat werkt fantastisch.
Ik ga tzt de automatische vetpot monteren, kan als ie ver genoeg terug te schroeven is gelijk de lagers van m'n keerkoppeling en de waterpompen smeren...
- henk meyer
-
Re: Schroefas verbussen
hallo ik ben sins kort in bezit van een doerak 850 met het volgende probleem er komt water uit mijn schroefas koker wat moet ik hier aan doen gr john
Re: Schroefas verbussen
je moet in eerste instantie kijken of je het drukstuk wat voor de gland zit nog aan kan draaien, lukt dit niet meer omdat ie al helemaal op zijn einde zit dan zul je neuwe vetkoord moeten plaatsen.
gr.wout
gr.wout
als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.