Motor schilderen

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Gilles
Info: Beurtschip Daan Douwe
Afm: 23.69mx4.45mx1.20m
Mercedes m204B
Brevo 106 koppeling
Ligplaats: Aalst(B)

Motor schilderen

Bericht door Gilles »

Na de machinekamer is het motorblok aan de beurt.
Nu loop ik tegen volgend probleem, dat ik er niet uit kom welke verf te gebruiken.
Hammerite heeft maar beperkte kleuren en wil graag de Daimler Benz groen tot licht groen houden.
Ik heb het gevraagd aan een autohandel en die was er van overtuigd dat het zou gaan met autolak als de motor niet warmer werd dan 90 graden.
Maar toch wou ik het nog even aan jullie vragen wat jullie ervaringen zijn.

Groeten, Gilles
Marie Christina

Re: Motor schilderen

Bericht door Marie Christina »

Ik denk dat je toch echt hittebestendige verf zult moeten hebben.
Ik heb ooit een radiator thuis met gewone verf geverfd en dat werd al na een paar maanden geel.

Maar wellicht dat autolak er beter tegen kan.
Als je soms voelt hoe heet een auto wordt. ...
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
sailor wim

Bericht door sailor wim »

Hoi Gilles,
Wij verkopen RADIATORVERF in elke gewenste RAL-kleur voor uw radiatoren en leidingwerk.
Wij hebben Radiator verf zowel in spuitbus als in blik.
Onze Radiatorverf is bestand tegen een piekbelasting van 300 graden.
http://www.radiator-verf.nl/radiatorverf-op-kleur
En nu nog de RAl kleur van de BENZ vinden.
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Wouter
Info: Luxe motor Iris

ligplaats Amsterdam

werf J. Th. Wilmink & co, Winschoterdiep, (Gideon) Groningen.

28.03 x 5.06 x 1.00 m

Daf 575 met turbo 120 PK

ZF electro magnetische keerkoppeling

Bericht door Wouter »

Heb geen idee van welke verf, al lijkt me hittebestendig wel een goede keus.
Wil wel vragen om het proces hier uit de doeken te doen.
Ik wil ook mijn motor schilderen, maar weet niet in hoeverre ik hem moet demonteren om een strak resultaat te krijgen.
Heb wel eens (hier) gelezen over het gebruik van elektrische spanning om de verf er goed op te krijgen , maar voor een overzicht van al het werk zou ik je erg dankbaar zijn.

succes!
Gilles
Info: Beurtschip Daan Douwe
Afm: 23.69mx4.45mx1.20m
Mercedes m204B
Brevo 106 koppeling
Ligplaats: Aalst(B)

Bericht door Gilles »

Wouter,

Ik ben er nog niet aan begonnen, dit zal voor volgende maand zijn.
Heb wel alle verf besteld bij radiatorverf en die zou tot 300 graden kunnen.
Als ik klaar ben, zal ik alles posten.

Groeten,

Gilles
Evert
Contacteer:

Bericht door Evert »

Ik heb mijn hoofdmotor geschilderd met een potje overgebleven verf van de watersportwinkel. Eerst ontvet met een sopje en dan kwasten maar. Het heeft niets te lijden dus heb ik er ook niet zo heel hard mijn best voor gedaan.
Voor de daf zou ik een spuitbusje goudverf nemen. Dat staat bij mij ook nog een keer op het programma. Wel zorgen dat je het uitlaatspruitstuk niet meespuit. Anders stinkt het zo.
Wat er ook gebeurt altijd blijven lachen
Cees
Contacteer:

Bericht door Cees »

Ik heb ooit mijn OM615 geschilderd met groene radiatorverf. Er was keuze uit een paar tinten, dus even kijken wat het meest op Mercedes lijkt.
Voorafgaand het motorblok met Dasty ontvetter van de Wibra ontvetten. Ruimhartig besproeien, naspoelen en laten drogen.
Mogelijk meerdere keren. Het blok zag er naar jaren nog als nieuw uit. De werking helaas niet :-(
gr. Cees
de maker van Vaartips Nederland kennisbank voor pleziervaart en scheepvaarthistorie.
edje

Bericht door edje »

Motor blok goed ontvetten dmv een lekker sopje met warm water. Hierna motor laten draaien om snel het water te laten verdampen welke je over je blok gegoten hebt. Als alles na een uurtje droog is (kan je gelijk ff een stukje varen) normale verf nemen en het blok schilderen. Persoonlijk zou ik ook even een spuitbus lak kopen om de moeilijk bereikbare plekken ook te voorzien van een kleurtje. Op mijn werk heb ik ook al vele malen een motorblok geschilderd en dit deden we altijd met normale verf welke de heren matrozen ook gebruikten aan dek. De truc is echter dat je alles gewoon ontzettend moet ontvetten zodat de verf hecht. Doordat je de motor een uurtje hebt laten draaien zal je verf mooier uitvloeien en sneller drogen. Speciale verf gebruiken is goed voor handel maar niet voor je portemonneetje.

(verstuivers nooit schilderen en ook de wartels van de brstf leidingen blank laten. mocht je een keer moeten sleutelen scheelt dit weer schilfers.)
john keemink

Bericht door john keemink »

hallo ,schilderen met hamerhait zou ik niet doe dat is niet over schilder baar daar in zit glas verwerkt ,alleen gebruiken voor je tuin hekje
Wouter
Info: Luxe motor Iris

ligplaats Amsterdam

werf J. Th. Wilmink & co, Winschoterdiep, (Gideon) Groningen.

28.03 x 5.06 x 1.00 m

Daf 575 met turbo 120 PK

ZF electro magnetische keerkoppeling

Bericht door Wouter »

Als ik het goed begrijp laten jullie dus alles aan de motor zitten. Ziet het r dan wel strak uit?
dconel
Contacteer:

Bericht door dconel »

Is het niet een idee om te kijken hoe goed de verf bestand is tegen oliën/brandstof? Of is dat een vreemde gedachte :mrgreen:
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
En 'dat gaat niet' bestaat niet
Handige Harrie
Contacteer:

Bericht door Handige Harrie »

Gewoon een engelse motor hebben, die hoeven niet geschilderd te worden

dingen zijn zo vet door het constante lekken van olie dat roestvorming minimaal is
Alles past met een hamer. Zoniet, grotere hamer pakken
RuudMal

Bericht door RuudMal »

Handige Harrie,

Over wat je denkt over "engels" ben ik met je eens maar wij hebben al jaren een "Engelse" motor Nl. een Perkins M135 en na bijna 6000 draaiuren nog steeds droog, niet zwetend etc. Ik heb ook mijn mening bij moeten stellen...

Wel moet, net als elke motor, ook deze regelmatig aandacht krijgen.

Ruud
Ancora Imparo
Evert
Contacteer:

Bericht door Evert »

@wouter. Zo strak als dat ik acceptabel vind. Als je het helemaal strak wilt zal je er meer tijd in moeten steken. Maar vaak is een motor al meerdere keren geschilderd en hebben ze er ook de andere keren niet zoveel aandacht aan besteed. Je bent dan met de voorbereidingen ook veel meer tijd kwijt.

@ dconel. Uit ervaring blijkt dat de meeste oplosmiddel gedragen jachtlakken goed kleurvast en oliebestendig zijn. Dit geldt niet voor veel professionele scheepslakken als interlac bijvoorbeeld. Ook chloorrubber zou ik niet op mijn motor smeren.
Wat er ook gebeurt altijd blijven lachen
walvis
Contacteer:

Bericht door walvis »

Handige Harrie schreef:Gewoon een engelse motor hebben, die hoeven niet geschilderd te worden

dingen zijn zo vet door het constante lekken van olie dat roestvorming minimaal is
De engelsen die bij ons zijn geweest om naar onze britisch leyland tekijken (ze snapten niet dat hij in een boot stond),
lachten om de vettigheid van de motor bij ons staan ze gewoon te lekken was hun antwoord komt er altijd verse olie in/bij.
Bij jou staat hij alleen maar tezweten is dat nu alles.
geert
Plaats reactie