watergesmeerde schroefas

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
hydra

watergesmeerde schroefas

Bericht door hydra »

Ik ben mijn boot aan het vorstvrij maken maar weet niet hoe dat werkt met een watergesmeerde schroefas.
Er zit een afdichting van Profiseal op. Op de site van profiseal kom ik niet veel verder.
Nu kan ik gaan bellen met de nederlandse dealer maar wil het hier ook even voorleggen.

Afbeelding

Dit is de situatie.
Onder de brandstoftank zit de afdichting. Er gaat vanaf de motor een slang naar de de rode afsluiter.
Als ik die slang eraf haal blijft er (buiten)water vanuit de afdichting stromen.
Net na de afsluiter(vanaf de motor gezien) gaat er een slang omhoog met bovenaan een potje met dopje waarop staat; 10 bar.
Lijkt mij een automatische beluchter zoals je ook op CV installaties ziet.

Afbeelding

Ernaast is een fietsventiel zichtbaar. Lijkt mij dat je iets onder druk kan zetten. Deze leiding loopt ook naar de afdichting.
Zie foto hieronder.

Afbeelding

Ik kan de boel wel inpakken in de steenwol maar is het misschien mogelijk om met een fietspomp het water eruit te drukken o.i.d.

gr. marco
varg
Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.

Re: watergesmeerde schroefas

Bericht door varg »

Dag Marco,
Nette installatie.
De profiseal is eigenlijk een zorgeloze afdichting.
Wat er gebeurd is dat er water vanuit de motorkoeling door je schroefaskoker stroomt om te zorgen dat je rubber-lagers gesmeerd worden (met dat water dus). Als je van boord gaat kun je met je rode kraan afsluiten. Als je dat doet, hang dan aan je contactslot een herinnering om hem weer open te zetten.
Dat er water bij de rode kraan uitstroomt als je de aansluiting losmaakt is logisch: hij zit immer aan de waterkant van je profiseal.
Verder zit er een automatische ontluchter op je koelwateraansluiting. Die haalt luchtbelletjes automatisch uit je koelwater. Als je de boot op het droge hebt gehad is je schroefaskoker leeg gelopen en gevuld met lucht. Dan kan je de automatische beluchter even met de hand 'helpen'.
Bevriezen: dat valt erg mee. Het geheel zit diep onder de waterlijn waar het wat minder snel vriest. Als je de boot laat overwinteren in het water zal je ws. wat koelvloeistof (milieuvriendelijk) door je buitenboordcircuit laten gaan en dan de rode kraan dichtzetten. Er kan dan weinig gebeuren. Profiseals zijn sterk gebouwd en bij ijsvorming kan de extra druk door het rubber een beetje weg.
Hier een plaatje.Afbeelding
Met het fietsventiel kan je lucht pompen in je pneumostop. Als je seal lekt en je wilt in het water het seal verwisselen dan kan je de waterstroom stoppen door je pneumostop op te blazen. Geweldig luxe systeem. Wees blij!
Varg/Arnold
hydra

Re: watergesmeerde schroefas

Bericht door hydra »

Dank je voor de uitleg.
Klinkt allemaal heel logisch zoals je het verteld maar ik had erop gegoogled en kon er niet uitkomen.
Inderdaad een mooi systeem dat je het op kan blazen als je in het water wil wisselen.

gr. marco
Plaats reactie