zwetende hydraulische slangen.

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Frans van de Ven
Contacteer:

zwetende hydraulische slangen.

Bericht door Frans van de Ven »

Mij boot de Frontrunner 1420 vaar ik nu 5 jaar. In die tijd kom ik steeds iets tegen dat verkeerd is en door mij op de juiste manier opnieuw geinstalleerd moet worden. Recent heb ik de tankaansluitingen naar de motor en verwarming van de 2 X 750 liter dieseltanks opnieuw gemonteerd omdat deze los zaten en iets lekte. Verkeerde kit gebruikt zoals overal in de boot. Ik denk dat ik nu alles gehad heb. Warm- en koud water en de diesel. Bij een kontrole van de hydraulische besturing zag ik opeens druppels hydraulische olie aan de slangen hangen tussen de stuurpomp en de stuurcylinder. Deze leidingen zijn ongeveer 20 meter lang. Overal zijn de slangen vettig en op een aantal plaatsen hangen er druppels olie aan. Goede raad is duur. De slangen vervangen gaat niet. Deze zitten achter de betimmering en zijn overal opgebeugeld. Ik heb mij al altijd verbaasd over het feit dat ik minimaal 1 keer in het seizoen olie moest navullen. Ik weet nu waarom. Zoals eerder gezegd het vervangen van de slangen gaat niet lukken zonder een deel van de betimmering te slopen. Ik denk er aan om het roer dan maar elektrische aan te sturen. Heeft iemand hier mee ervaring of kan ik toch nog iets doen aan de zwetende slangen. Nu gebruik ik olie van Vetus. Misschien helpt een dikkere olie?

Groeten Frans.
paul

Re: zwetende hydraulische slangen.

Bericht door paul »

pfffffieeeeew
Ja goederaad is duur Frans,maar zijn je slangen al niet op leeftijd?
Je moet er niet aandenken als er op het verkeerde moment een slang barst,ik zou zeggen vernieuwen.
gr Paul
Klaver vier

Bericht door Klaver vier »

Frans,is het niet mogelijk om door je bestaande slang ,een slang van een wat kleinere diameter te schuiven,of een uitgegloeide koperen leiding.Wat betreft de olie van Vetus,daar heb ik wel goede ervaring mee,in mijn vorige boot deed ik eerst altijd ATF olie,en raakte ik altijd wat olie kwijt totdat ik die olie van Vetus er in gooide.Raar maar waar.dit was overigens een heel simpel systeem met een pomp achter het stuurwiel.Gr. René(De Stoere).
Klaver vier
Frans van de Ven
Contacteer:

Even ter info. De slangen zijn evenoud als de boot . Dus 5 jaar. Ik heb zelf de centrale verwarming aangelegd op mijn boot van uitgegloeide koperen buis. Het vervangen van de slangen door koperen buis zal moeilijk zijn maar is een mogelijke keuze. Ik weet echter niet hoeveel druk deze buis aan kan. Mijn vorige boten hadden koperen of stalen buis tussen de stuurpomp en stuurcylinder. Maar of ik gewone uitgegloeide koperen buis gebruiken kan weet ik in dit geval niet. Hoe hoog is de druk in de leidingen bij mijn boot (15 meter)? Is de verkeerde hydraulische slang gebruikt? Het doorzweten van de slangen is zo erg dat er druppels olie aanhangen. Zijn ze daardoor onbruikbaar en kunnen elk moment scheuren? Als ik nieuwe slangen monteer heb ik achter 5 jaar weer hetzelfde probleem of heeft Jachtbouw Knobbe in Lemmer de verkeerde slang gemonteerd? Een hoop vragen die ik via dit forum probeer op te lossen. Als ik in friesland zou wonen zijn er experts genoeg om naar dit probleem te kijken en een goed advies te geven. Maar hier in het zuiden (Maastricht) zit niemand.

Groeten Frans.
wout.bij

Bericht door wout.bij »

nou Frans, volgens mij hoef je er geen expert voor te zijn, alhoewel ik in Friesland woon en ook nog eens dicht bij lemmer, het is wel zeker dat ze de verkeerde soort leiding/slang hebben gebruikt, wel vreemd dat ze deze slang over de hele lengte van het schip hebben aangelegd, meestal is dit alleen de eerste 2 meter van de pomp naar de koperen leiding, of helemaal geen slang en dan direct op de koperen leiding, dit is vele malen goedkoper dan 16 meter slang en dat waarschijnlijk keer 2 is 32 meter slang, en slang is kwetsbaarder (volgens mij) en lastiger vast te zette i.v.m. de grotere diam. en groter gewicht, had je al eens contact opgenomen met de firma knobbe aangaande dit probleem? ik bedoel je mag na 5 jaar geen problemen krijgen met lekkende leidingen, probeer ook eens te kijken wat er op de leidingen staat, bijna altijd staan de gegevens op de leiding afgedrukt, je kunt dan via google effe kijken wat voor leidingen dit zijn en of ze al of niet geschikt zijn waarvoor ze worden gebruikt.
je kunt het altijd proberen.
gr.wout
als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
Frans van de Ven
Contacteer:

Hallo Wout,

Ik zal zaterdag a.s eerst eens de nummers op de slang opzoeken. Waarom zoveel meter slang? Ik denk dat het de gemakkelijkste weg was. Ondertussen op internet wat gezocht en gezien dat ik bij elk bedrijf terecht kan dat iets in hydraulic doet. Mij boot is nu 5 jaar oud en een merkwaardige combinatie van goed en slecht werk uitgevoerd door Jachtbouw Knobbe. Een heel goed casco van De Sluis in Lemmer en afgebouwd door Jachtbouw Knobbe. Het timmerwerk is goed tot heel goed. De techniek is vaak niet verkeerd. Bijvoorbeeld alle waterleidingen in koper end. Maar wel de verkeerde kit gebruikt bij alle aansluitingen. In het begin begon de watergesmeerde schroefas vanaf 2500 toeren te trillen tot bleek dat een verkeerde aansluiting (bedoelt voor een sensor) op de uitlaat van de VW Marine 140 pk was gebruikt. De schroefas kreeg een mengel van uitlaatgassen en water. Moest ik zelf uitzoeken. Zo heb ik nog een hele lijst. Afgelopen zomer moest er een nieuwe antifouling op en bij het onder druk afspuiten vlogen grote gedeeltes verf weg tot op het blanke niet geroeste staal van het onderwaterschip. De romp niet nagestraald en te lang gewacht bij het opbouwen van de diverse verflagen. Schadepost bij een schip van deze lengte 15000 euro voor het gridstralen en opbouwen van een nieuwe verflaag plus antifouling. Jachtbouw Knobbe reageert nergens op en timmert inmiddels geen boten meer af. Komt schijnbaar veel voor in de jachtbouw. Gelukkig ben ik nogal handig en de boot is nu een veel beter staat als bij aflevering. Als ik nog eens een boot laat bouwen zorg ik dat iemand met verstand van zaken de bouw begeleid. Kost iets meer maar voorkomt een hoop problemen en extra kosten.

Groeten Frans.
Cees
Contacteer:

Bericht door Cees »

Frans van de Ven schreef: Zoals eerder gezegd het vervangen van de slangen gaat niet lukken zonder een deel van de betimmering te slopen.
Hoi Frans,
Je kan de oude meuk toch laten zitten en een nieuw leidingnet op beter bereikbare plek aanleggen?
Je kan je trouwens best vergissen. Zweten van leidingen komt nauwelijks of niet voor. Het gaat dan meestal over een lekke aansluiting waarbij de waterdunne olie langs de leiding gaat lopen en daardoor een verkeerde indruk geeft.
gr. Cees
de maker van Vaartips Nederland kennisbank voor pleziervaart en scheepvaarthistorie.
Frans van de Ven
Contacteer:

Hallo Cees,

Ik zou willen dat dit verschijnsel maar plaatselijk is. Maar dat is niet zo. De slangen zijn overal waar ik er bij kan goed vettig. Alleen daar waar de slangen naar beneden gaan hangen zelfs druppels aan de slangen. De slangen zijn overigens uit een stuk ongeveer 16 - 20 meter lang. Het stuurhuis van de Frontrunner zit ver naar voren. Of de slangen ooit met een verkeerde olie gevuld zijn kan ik niet meer reconstrueren. Dat je bepaalde olie niet bij alle slangen mag gebruiken heb ik wel op internet gelezen. Ik moet de oude slangen er uit halen. Er is geen plaats in het stuurhuis om nieuwe slangen naast de oude slangen te leggen. De wand van de stuurconsole is dubbelwandig en daar zitten de hydraulische slangen, motorkabels en elektrische leidingen tussen. Is allemaal niet erg handig gemaakt.

Groeten Frans.
KarelE
Info: Tinn-silver 450/Suzuki 60pk

Bericht door KarelE »

Ik zou sowieso willen aanraden vanaf de stuurpomp met stalen leidingen naar achteren te gaan, en alleen het stukje naar de beweegbare cilinder met slang uit te voeren. In de binnenvaart mogen hydr. slangen maar een bepaald aantal jaren zitten, daarna moeten ze worden vervangen.

Groet, Karel
Time's fun when you're having flies
Kermit the Frog.
dconel
Contacteer:

Bericht door dconel »

Frans van de Ven schreef: [...] Maar wel de verkeerde kit gebruikt bij alle aansluitingen. In het begin begon de watergesmeerde schroefas vanaf 2500 toeren te trillen tot bleek dat een verkeerde aansluiting (bedoelt voor een sensor) op de uitlaat van de VW Marine 140 pk was gebruikt. De schroefas kreeg een mengel van uitlaatgassen en water. Moest ik zelf uitzoeken. Zo heb ik nog een hele lijst. Afgelopen zomer moest er een nieuwe antifouling op en bij het onder druk afspuiten vlogen grote gedeeltes verf weg tot op het blanke niet geroeste staal van het onderwaterschip. De romp niet nagestraald en te lang gewacht bij het opbouwen van de diverse verflagen. Schadepost bij een schip van deze lengte 15000 euro voor het gridstralen en opbouwen van een nieuwe verflaag plus antifouling. Jachtbouw Knobbe reageert nergens op en timmert inmiddels geen boten meer af. Komt schijnbaar veel voor in de jachtbouw. Gelukkig ben ik nogal handig en de boot is nu een veel beter staat als bij aflevering. Als ik nog eens een boot laat bouwen zorg ik dat iemand met verstand van zaken de bouw begeleid. Kost iets meer maar voorkomt een hoop problemen en extra kosten.
Hoi Frans, dat is allemaal behoorlijk zuur! Maar ondertussen ben ik wel nieuwsgierig geworden naar jouw boot. Heb je daar misschien een foto van? of van een soortgelijk model? Wellicht dat een foto ook meer duidelijkheid geeft op de mogelijkheden die er eventueel zijn om tot een oplossing te komen.

Groeten,
Dirk
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
En 'dat gaat niet' bestaat niet
KarelE
Info: Tinn-silver 450/Suzuki 60pk

Bericht door KarelE »

In 'Mijn boot' heeft Frans zijn Frontrunner al eens voorgesteld:
http://scheepspraet.nl/forum3/viewtopic.php?f=7&t=120

Groet, Karel
Time's fun when you're having flies
Kermit the Frog.
Frans van de Ven
Contacteer:

Hoi Frans,
Je kan de oude meuk toch laten zitten en een nieuw leidingnet op beter bereikbare plek aanleggen?
Je kan je trouwens best vergissen. Zweten van leidingen komt nauwelijks of niet voor. Het gaat dan meestal over een lekke aansluiting waarbij de waterdunne olie langs de leiding gaat lopen en daardoor een verkeerde indruk geeft.
gr. Cees
Hallo Cees,

Bovenstaande opmerking heeft mij aan het denken gezet. Ik heb mij vergist. De slangen zijn op een aantal plaatsen olie vrij. Blijkbaar zijn niet alle koppelingen dicht. Die van de stuurpomp wist ik al. Maar een koppeling bij de kortsluitkraan lekt en de aansluitingen overgang staal naar slang in de berging achterdek lekt behoorlijk. Wordt nog een klus met mijn na 72 jaar toch al aardige stijve botten om op die plaats te werken. De berging is niet erg hoog door de rompvorm van de boot.

Afbeelding Afbeelding
Lekkende aansluitingen stuurpomp en vreemde plaats onder de salonbank voor de By-Pass kraan. CE keuring stelt blijkbaar ook niets voor. Vanaf de By-Pass kraan gaan de slangen over in stalenbuis tot in de hoek berging achterdek.

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding

Blik op het stuurhuis van de Frontrunner. De slangen lopen door het 24 volt elektro gedeelte (zie foto hier boven) en gaan dan rechts in de hoek tussen de panelen van het stuurhuis en badkamer naar beneden en dan onder het gangboord naar de kortsluitkraan. De slangen kan ik op die plaats zonder sloopwerk niet vervangen. Ga eerst eens proberen alle aansluitingen dicht te krijgen.

Nog een paar foto's van de machinekamer van de Frontrunner 1420.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Afbeelding Afbeelding

Een groot deel van de techniek heb ik verbeterd of een andere plaats gegeven. o.a aparte filters voor motor en verwarming, Webasto 2010 verwarming i.p.v hete lucht, waterpomp zat onder de vloer tussen koperen leidingen en maakte daar veel lawaai, vacuumpomp zat onder het toilet waardoor de persleiding veel te lang was en de zaak ging ruiken, zekeringpaneel gemaakt voor de zware zekeringen i.p.v twee los zittende zekeringen ergens op een paneel. Ik kan zo nog een tijd door gaan maar laat het hierbij. Een mens moet toch wat te knutselen hebben.

Groeten Frans.
Laatst gewijzigd door Frans van de Ven op ma 18 feb 2013 17:59, 2 keer totaal gewijzigd.
paul

Bericht door paul »

Ziet er mooi uit Frans.
gr Paul
Marie Christina

Bericht door Marie Christina »

Kunnen we niet afspreken dat dit soort foto's niet meer toegestaan zijn?
Ik word er telkens een beetje jaloers van. :mrgreen:
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
sambeek

Bericht door sambeek »

Nou Frans, het ziet er gruwelijk netjes uit. :)
Daarbij is mijn mach ruimte "nog" een donker en vuil hok. :cry: maar ja, alles op z'n tijd.
groet Terpstra / SAMBEEK
Plaats reactie