Ik heb zo eens zitten staren naar mijn schroef, als je het schroefblad ziet (links draaiend, waarbij we hier achter uit gaan)
Zou het blad hier geen holling moeten hebben i.p.v. bolling?

Moderators: sailor wim, frank
Dus zoals de eerste foto zou het dus moeten kloppen?wout.bij schreef:ik snap het effe niet, waar jij hol hebt staan moet ie bol zijn en waar je bol hebt staan moet ie hol zijn.
gr.wout
Nou ja, dat is de vraag eigenlijk ook wel een beetje. Zoals je weet is het een schottel, dus heb maar één draai richting van mijn schroef.Marie Christina schreef:Volgens wat ik op de zeevaartschool geleerd heb is dit een rechtsdraaiende schroef.
Maar dat was de vraag niet, dus dit terzijde.
Nee hoor, dit is niet het opperen van iets geks. Dit is een schottelschroef.Marie Christina schreef:Ik ga nu iets heel geks opperen: Draait je motor niet "achteruit"?
Ik lach zelf om deze optie, maar je weet maar nooit.
Wat voor nut heeft de bolling? Is dat misschien, om het water beter langs het ashuis te laten lopen? Moet een trekschroef dan zo anders zijn? en toch vind ik het raar omdat ik de logica er niet van zie.VRM marine schreef:je moet echt verkeerd om denken , het is een schottelschroef dus ook al zit hij aan de voorkant moet hij het water naar achteren wegduwen (trekschroef dus), dus vandaar dat de bolling andersom zit als bij een normale duw schroef!
zie het als de proppeller van een vliegtuig!
Cees heeft het bij het rechte eind!
Als je met google afbeeldingen op "azimuth thrusters" zoekt zie je weinig verschil in bolling tussen trekkende en duwende schroeven...sambeek schreef:Hoi, daar is ie weer.![]()
Ik heb zo eens zitten staren naar mijn schroef, als je het schroefblad ziet (links draaiend, waarbij we hier achter uit gaan)
Zou het blad hier geen holling moeten hebben i.p.v. bolling?
dit komt omdat deze schroef geoptimaliseerd is voor maar 1 draai richting, maximaal rendement als trekkende schroef .sambeek schreef:Wat voor nut heeft de bolling? Is dat misschien, om het water beter langs het ashuis te laten lopen? Moet een trekschroef dan zo anders zijn? en toch vind ik het raar omdat ik de logica er niet van zie.VRM marine schreef:je moet echt verkeerd om denken , het is een schottelschroef dus ook al zit hij aan de voorkant moet hij het water naar achteren wegduwen (trekschroef dus), dus vandaar dat de bolling andersom zit als bij een normale duw schroef!
zie het als de proppeller van een vliegtuig!
Cees heeft het bij het rechte eind!![]()
Propellers van vliegtuigen heb ik nog nooit zo op gelet.
Nee de draairichting is niet om te draaien.Richard van den Berg schreef:Is de draairichting van de schottel om te draaien?
En dan daarbij toeren / vaarsnelheid meten. Meten is weten tenslotte.
Zusterschip van vorige bootje vaarde achteruit harder dan vooruit omdat er een verkeerde schroef op zat