Velvet 72c 1:3
Moderators: sailor wim, frank
- sailor wim
- Berichten: 2709
- Lid geworden op: vr 30 nov 2007 23:53
- Locatie: Den Haag
Velvet 72c 1:3
Hoi,
Vandaag motorolie+KK olie +filters vervangen ook zijn de kleppen weer gesteld.
Bij het warmdraaien voor de olie wissel schakelde ik rustig van voor naar achteruit.
Vooruit geeft de Velvet geen inschakeldreun ,,zo zou ik het willen omschrijven,, maar achteruit zie ik het schakelhandel een stukje gaan en dan voor dat hij zijn eindstand bereikt met een klap in zijn werk gaan.
Ik heb de handel los gehad (kogeltje in de bilge je weet het wel maar die floept er zo tussenuit) en die staat goed op de schakel as.
Iemand een idee?
Gr Wim.
Vandaag motorolie+KK olie +filters vervangen ook zijn de kleppen weer gesteld.
Bij het warmdraaien voor de olie wissel schakelde ik rustig van voor naar achteruit.
Vooruit geeft de Velvet geen inschakeldreun ,,zo zou ik het willen omschrijven,, maar achteruit zie ik het schakelhandel een stukje gaan en dan voor dat hij zijn eindstand bereikt met een klap in zijn werk gaan.
Ik heb de handel los gehad (kogeltje in de bilge je weet het wel maar die floept er zo tussenuit) en die staat goed op de schakel as.
Iemand een idee?
Gr Wim.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
-
- Berichten: 389
- Lid geworden op: za 31 dec 2011 20:17
- Locatie: Geertruidenberg
Re: Velvet 72c 1:3
En wat gebeurt er als je twee maal achter elkaar in zijn achteruit schakeld.
Bij een twin disc het zelfde probleem gehad en op aanraden van een monteur daar de motor zeker 5 min laten draaien zonder in te schakelen.
lucht er uit en probleem was weg.
Hier zit geen garantie op maar het is het proberen waart.
Groetjes Louis
Bij een twin disc het zelfde probleem gehad en op aanraden van een monteur daar de motor zeker 5 min laten draaien zonder in te schakelen.
lucht er uit en probleem was weg.
Hier zit geen garantie op maar het is het proberen waart.
Groetjes Louis
Voor elk probleem is er een oplossing,dus dat is het probleem niet.
De oplossing,dat is het probleem.
De oplossing,dat is het probleem.
- frank
- Site Admin
- Berichten: 783
- Lid geworden op: zo 11 nov 2007 21:18
- Locatie: Cuijk (nb)
- Contacteer:
Re: Velvet 72c 1:3
Het schakelen moet soepel gaan en zeker niet met een harde klap.
Het lijkt erop dat het een probleem is met de remband.
Het lijkt erop dat het een probleem is met de remband.
gr FRank
\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //

- sailor wim
- Berichten: 2709
- Lid geworden op: vr 30 nov 2007 23:53
- Locatie: Den Haag
Re: Velvet 72c 1:3

Peter last een 8 mm plaat als exstra huidbescherming waar het anker de huid raakt, nu is de schipperse weer gerust

Hoi,
Vandaag de Ijtunnel weer op de helling gezet bij forumlid Marcel Harting.
Ik had een probleem gehad in Gent door de verlaging van de waterstand (stad spoelen) was de bakboord kiel op een oud fundament gekomen.
Tja en dan in de nacht naar het toilet dan schrik je wel.
Enfin vandaag de kiel gezien en alles ok, wel word de anti fouling hersteld van de seizoens vaarschade.
Verder met de expert afgesproken dat als het schip weer op de ligplaats is hij de Velvet wil zien/horen.
Hij denkt aan de demperplaat, ik heb immers op de Schelde iets in de schroef gehad.
En dat met 2 x flink achteruit slaan eruit gekregen, dat viel niet mee op de ebstoom in een bocht.
Eerst de snelheid eruit en positie kiezen en het gas erop.
Bas Berkelaar denkt dat de koppelingsplaten verbrand zijn en/of in de hydraulische wissellaar bediend door de morse kabel een overstort ventiel vast zit.
Helaas vanmorgen alle oude olie+filters naar het chemo depot gebracht tot verdriet van de expert

Gr WIm.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Re: Velvet 72c 1:3
hoi wim
weet jij ook of het nog steeds zo is dat bas berkelaar geen e-mail adres heeft? hij zou voor mij eens kijken naar handboeken voor mijn MWM 235d , ik krijg hem op de computorie maar niet te pakken.
gr.wout
weet jij ook of het nog steeds zo is dat bas berkelaar geen e-mail adres heeft? hij zou voor mij eens kijken naar handboeken voor mijn MWM 235d , ik krijg hem op de computorie maar niet te pakken.
gr.wout
als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
- sailor wim
- Berichten: 2709
- Lid geworden op: vr 30 nov 2007 23:53
- Locatie: Den Haag
Re: Velvet 72c 1:3
Hoi Wout,
Bas vertelde vanmorgen dat hij niets met het WWW te maken wil hebben
Gr WIm.
Bas vertelde vanmorgen dat hij niets met het WWW te maken wil hebben

Gr WIm.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Re: Velvet 72c 1:3
hahaha, dan is ie nog niets veranderd, mooi nou
dan doe ik het wel via de postkoets.
gr.wout



dan doe ik het wel via de postkoets.
gr.wout
als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
Re: Velvet 72c 1:3
frank een velvet heeft geen remband maar twee stel platen
VeIv”“et Drive http://www.marineryachts.com/borg_manua ... gelijkbaar
groeten pier
VeIv”“et Drive http://www.marineryachts.com/borg_manua ... gelijkbaar
groeten pier
Re: Velvet 72c 1:3
Wim weet je zeker de schakelarm goed staat kijk maar eens op het pdf bestand over de schakel stand met de schakelkanalen,
haal de kabel los en schakel is alleen met de hand op de koppeling.
motor moet niet harder dan 700 t/m eerst vooruit dan in zijn neutraal en wachten tot de schroefas stilstaat dan pas in zijn achteruit.
Ben benieuwd wat er dan is.
groeten pier
haal de kabel los en schakel is alleen met de hand op de koppeling.
motor moet niet harder dan 700 t/m eerst vooruit dan in zijn neutraal en wachten tot de schroefas stilstaat dan pas in zijn achteruit.
Ben benieuwd wat er dan is.
groeten pier
- sailor wim
- Berichten: 2709
- Lid geworden op: vr 30 nov 2007 23:53
- Locatie: Den Haag
Re: Velvet 72c 1:3
Hoi Pier,
Bedankt voor je interesse.
Donderdag komt de expert naar de boot.
Dan pas zal ik de kabel losmaken na dat hij de schakeldreun heeft gehoord en gezien.
De motor draaid 550 rpm als die warm is.
De schroefas draaid licht en loopt altijd mee als je van voor naar achteruit schakeld tijdens het manouvreren.
Gr Wim.
Bedankt voor je interesse.
Donderdag komt de expert naar de boot.
Dan pas zal ik de kabel losmaken na dat hij de schakeldreun heeft gehoord en gezien.
De motor draaid 550 rpm als die warm is.
De schroefas draaid licht en loopt altijd mee als je van voor naar achteruit schakeld tijdens het manouvreren.
Gr Wim.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Re: Velvet 72c 1:3
Wim als de schoef van richting veranderd dan kan de keerkoppeling en de demperplaat van zich laten horen.
Bij 500 t/m maakt de schroef 166,6 toeren dat is een hoop massa.
groeten pier
Bij 500 t/m maakt de schroef 166,6 toeren dat is een hoop massa.
groeten pier
- sailor wim
- Berichten: 2709
- Lid geworden op: vr 30 nov 2007 23:53
- Locatie: Den Haag
Re: Velvet 72c 1:3
Hoi,
Vandaag de expert in de vetkuil gehad.
Hij twijfeld tussen slijtage van de Velvet of de demperplaat.
Maar sluit schade van die plaat ook niet uit.
Vandaag al een stevig vloertje gemaakt waarop de Velvet kan schuiven, morgen heb ik mijn overall aan.
Gr Wim.
Vandaag de expert in de vetkuil gehad.
Hij twijfeld tussen slijtage van de Velvet of de demperplaat.
Maar sluit schade van die plaat ook niet uit.
Vandaag al een stevig vloertje gemaakt waarop de Velvet kan schuiven, morgen heb ik mijn overall aan.
Gr Wim.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
- sailor wim
- Berichten: 2709
- Lid geworden op: vr 30 nov 2007 23:53
- Locatie: Den Haag
Re: Velvet 72c 1:3
Hoi,
Demonteren och het gaat zo snel
Alles los gemaakt en opzij geschoven.

De demperplaat heeft een dreun gehad teminste zo lijkt het mij.
Al gebeld met Dintra en de kosten vallen mee bij vervanging.
Maandag komt de expert weer aan boord.
Gr WIm.
Demonteren och het gaat zo snel

Alles los gemaakt en opzij geschoven.

De demperplaat heeft een dreun gehad teminste zo lijkt het mij.
Al gebeld met Dintra en de kosten vallen mee bij vervanging.
Maandag komt de expert weer aan boord.
Gr WIm.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
-
- Berichten: 184
- Lid geworden op: wo 07 mar 2012 21:44
- Locatie: Brielle
- Contacteer:
Re: Velvet 72c 1:3
als het alleen in de achteruit gebeurd denk ik dat de remband klauw is afgebroken , ik ben dat ook wel eens tegen gekomen
de demperplaat op de foto ziet er volgens mij nog goed uit! tanden pries gat ook nog aanwezig,
(als de kunstof blokken en de kunstof ringen nog heel zijn is er niks mis mee.)

de demperplaat op de foto ziet er volgens mij nog goed uit! tanden pries gat ook nog aanwezig,

Voor alles is een oplossing!
-
- Berichten: 625
- Lid geworden op: do 04 aug 2011 15:51
Re: Velvet 72c 1:3
Wim, dit is een versleten demperplaat, dus die van jou is daarbij nog nieuw


Sterkte! Willem.


Sterkte! Willem.
