ik heb eigenlijk hetzelfde probleem als de andere vraagsteller in dit topic, alleen ik heb al een elektrieke lier, maar daar staat een 24volt motor op, en deze zuigt in 1 keer mijn hele accu's leeg als ik hem aanzet, handbediend gaat ook niet want daar is geen ruimte voor, de lier staat in mijn vooronder, dus ook ik ben benieuwd naar wat hier uit komt.
ik zou ook liever een 220volt iets willen hebben, maar weet effe niet hoe of wat.
gr.wout
als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
Hoi Wout,
Het anker weegt misschien wel meer dan 75kg. dat kost nogal wat energie om dat in te halen.
Er zit nu een draadlier met wormwiel overbrenging.
1 voordeel dat zal niet teruglopen.
2 nadeel die heeft geen vrijloop bij een noodgeval.
Ik zit te denken aan een grote http://www.amplimo.nl/index.php/product ... trafo-230v
Met in de 24 volt uitgang een http://nl.wikipedia.org/wiki/Gelijkrichter .
Waarmee je de 24 volt ankerlier instalatie vanaf de genset voed.
En zo de bestaande ankerlier opstelling met zijn omkeer schakelaar etc. kan blijven benutten.
Er is een trafo die 40 Ampere bij 24 volt kan leveren.Z8616 2x25V - 20,0A
Nu is alleen de vraag hoeveel ampere trekt de motor?
Gr WIm.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
als je er twee losse start accutjes vlak bij zet moet dit gewoon goed werken!,, je gebruikt het maar kort , dus wel veel ampere's maar korte tijd dus de ampere uur vallen dan nog wel mee!, zet je er een onderhouds ladertje op ben je klaar!
uitteraard moet dan natuurlijk wel de motor in orde zijn!
anders kan je er een twee kw 3 fasen motor opzetten , vraag is dan wel of je 3 fasen op je generator hebt!
Mijn Victron Skylla acculader levert zo al max 75A. Dat betekent dat een verbruiker tot 75A bij ingeschakelde acculader geen stroom uit de accu's trekt, maar rechtstreeks door de acculader wordt gevoed. Bij ankerop generator aan, acculader bijzetten en de accu's zijn na het lichten van het anker misschien wel voller dan ervoor.
Op mijn ankerlier heb ik aan één kant een jachtwiel, en aan de andere kant een kettingwiel. Eén van de wachtende klussen is een motorsteun fabriceren en aan de ankerlier monteren, en dan op de steun een klaarliggende 24V motor met (worm)vertragingskast en kettingwiel monteren. Die motor heeft in een eerder leven een luikenwagen aangedreven. De lier heeft twee vertragingen en een vrijloop, dus in noodgevallen kan ik altijd snel het anker laten vallen. Ik heb nog niet getest of de motor het 75kg anker wel aankan, maar ik heb de draaiende as ervan met geen enkel ter beschikking staand geweld kunnen tegenhouden. Een volle luikenwagen laten oprijden tegen een steil achterover liggend lossend schip vergt ook een boel kracht, dus het zal wel loslopen. Het ergste dat me kan overkomen is dat het oplieren van het anker een half uur gaat duren
Groet, Karel
Time's fun when you're having flies
Kermit the Frog.
carel jan
klinkt wel logisch, heb zelf ook een victron een multiplus c24/2000/50-30, mijn aggregaat gaat eerst ook naar de lader/omvormer dus als ik een accu controlle apparaatje er tussen plaats en ik ga een keer lieren wet ik meteen wat ie doet
gr.wout
als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.