accu controle apparaatje
Moderators: sailor wim, frank
accu controle apparaatje
ik ben in mijn vakantie bij iemand aan boord geweest die 2 bmv meters van victron aan zijn 2 accu bakken had staan, met deze apparaatjes kun je zien wat je verbruikt, hoeveel er nog in zit en hoelang je er nog mee toe kunt bij dit verbruik, hartstikke makkelijk dus, maar 1 zo`n rotdingetje kost minimaal 120 euro, en dat vind ik natuurlijk weer veel te duur, weet iemand anders iets goedkopers of iets anders waar je dit ook mee kunt aflezen?
wij horen het wel.
gr.wout
wij horen het wel.
gr.wout
als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
Re: accu controle apparaatje
Eil je een goede bvm neem dan een van Mastervolt is wel wat duurder maar wel goed.
Ik heb een elktronische volt meter op het paneel van het merk auto meter ( amerikaans) eneen amperemeter van konrad.
plus een shunt van 100amp/10mvolt per amp van Mastervolt, je moet wel het een en ander wel kunnen maken.
Zal opzoeken welk type ik gebruik van de meters.
groeten Pier
Ik heb een elktronische volt meter op het paneel van het merk auto meter ( amerikaans) eneen amperemeter van konrad.
plus een shunt van 100amp/10mvolt per amp van Mastervolt, je moet wel het een en ander wel kunnen maken.
Zal opzoeken welk type ik gebruik van de meters.
groeten Pier
- quichot
- Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639
Ehh...zuurwegertje en een multimetertje van samen pak 'm beet 3 tientjes?wout.bij schreef: weet iemand anders iets goedkopers of iets anders waar je dit ook mee kunt aflezen?
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Met schippersgroet,
Guido
hahaha, om het uur naar beneden om de staat van de accu's te controleren, zou wel kunnen natuurlijk, maar ik wil eigenlijk een beetje regelmatig de conditie weten van de accu's, nu weet ik helemaal niets, wat neemt bijv. de tv, en de omvormer als ik de 1001 soorten opladers van de kinderen erop heb, en vooral mijn stuurgerei, ik stuur namelijk elektrisch met een 24v of 12v motor als aandrijving, als je op toeren vaart (boven de 200omw/min.) laad alles goed bij, vaar je net iets meer dan stationair (130omw.min.) dan laad ie maar heel weinig bij terwijl je juist dan vaak op een bochtig stukje zit waar je niet op toeren kunt varen, en waar je het stuurgerei vaker moet gebruiken, dus meten is weten
gr.wout

gr.wout
- sailor wim
Hoi Wout,
Over accu conditiemeters kan ik nu niets melden.
Maar zorg met de poelie verhoudingen van de motor naar de dynamo dat deze 3000/4500 Rpm draaid bij het door jou genoemde toerental.
Als dit niet in een keer kan maak dan een tussen "versnelling ".
Gr Wim.
Over accu conditiemeters kan ik nu niets melden.
Maar zorg met de poelie verhoudingen van de motor naar de dynamo dat deze 3000/4500 Rpm draaid bij het door jou genoemde toerental.
Als dit niet in een keer kan maak dan een tussen "versnelling ".
Gr Wim.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
daar had ik ook al over nagedacht, maar ik heb geen ruimte voor een versneller, het is een dubbele riem die om een houten poulie zit, de riem is van het soort wat je kunt verstellen door er een stuk tussenuit te halen of er tussen te zetten, ik weet ook niet hoeveel zoiets aan kan.
en een grotere poulie is me te link, ik moet er vlak bij langs als ik nar de andere kant van de motor moet.
gr.wout
en een grotere poulie is me te link, ik moet er vlak bij langs als ik nar de andere kant van de motor moet.
gr.wout
wout bij als ik alles bij elkaar optel dan had ik ook en accumonitor kunnen kopen maar kijk hier eens
http://www.nauticshop.nl/contents/nl/d3915.html is niet duur
groeten pier
http://www.nauticshop.nl/contents/nl/d3915.html is niet duur
groeten pier
Goedkope accumonitor? Breng je stroomverbruik in kaart en ga aan het rekenen. Op deze manier heb ik voor mezelf uitgerekend dat onze boot het 3 dagen zonder bijladen kan uithouden, en het blijkt nog te kloppen ook.
Mooi apparaatje zo'n monitor, maar ik vroeg me altijd af hoe een dergelijk apparaat de ouderdom van je accu(s) kan weten. Uit nieuwsgierigheid net even de manual opgezocht; het apparaatje houd daar dus geen rekening mee. Hoe ver de capaciteit over de jaren terugloopt is ook al niet te voorspellen, dus anders dan bij nieuwe accu's heb je helemaal niks aan zo'n apparaat. Haak maar in......
Gr.
Erik
Mooi apparaatje zo'n monitor, maar ik vroeg me altijd af hoe een dergelijk apparaat de ouderdom van je accu(s) kan weten. Uit nieuwsgierigheid net even de manual opgezocht; het apparaatje houd daar dus geen rekening mee. Hoe ver de capaciteit over de jaren terugloopt is ook al niet te voorspellen, dus anders dan bij nieuwe accu's heb je helemaal niks aan zo'n apparaat. Haak maar in......
Gr.
Erik
erikh
manual opgezocht; het apparaatje houd daar dus geen rekening mee. Hoe ver de capaciteit over de jaren terugloopt is ook al niet te voorspellen, dus anders dan bij nieuwe accu's heb je helemaal niks aan zo'n apparaat. Haak maar in......
Van welk merk je een bvm ook neemt ze houden gen van alle rekening met veroudering van een accu daar is het peukert algoritme niet op berekent.
maar deze apparaten laten de ontlaat en oplaat van je gebruik zien,dat vinde de meesten goed genoeg.
groeten Pier
manual opgezocht; het apparaatje houd daar dus geen rekening mee. Hoe ver de capaciteit over de jaren terugloopt is ook al niet te voorspellen, dus anders dan bij nieuwe accu's heb je helemaal niks aan zo'n apparaat. Haak maar in......
Van welk merk je een bvm ook neemt ze houden gen van alle rekening met veroudering van een accu daar is het peukert algoritme niet op berekent.
maar deze apparaten laten de ontlaat en oplaat van je gebruik zien,dat vinde de meesten goed genoeg.
groeten Pier
Ik ben al jaren erg gelukkig met mijn batterijmonitor en zou ook niet zonder willen. Je ziet het verbruik en de ladingstoestand en kunt dus ook laden als dat nodig is. Met een beetje gokken of een voltmeter ben je al gauw te laat en heeft je accu al een blijvende beschadiging opgelopen door te diep ontladen.
Evert Jan
Evert Jan
Wat er ook gebeurt altijd blijven lachen
erik h
zoals ik al aangaf gaat het mij om het verbruik, voor een televisie is dit te berekenen en voor al die oplaad apparaatjes misschien ook nog wel, maar voor mijn stuurwerk valt dit onmogelijk te berekenen, immers het is maar net waar en hoe je vaart.
gr.wout
zoals ik al aangaf gaat het mij om het verbruik, voor een televisie is dit te berekenen en voor al die oplaad apparaatjes misschien ook nog wel, maar voor mijn stuurwerk valt dit onmogelijk te berekenen, immers het is maar net waar en hoe je vaart.
gr.wout
- sailor wim
Hoi Wout,
Zijn er behalve de as met de houten poelie geen andere draaiende assen die uit de motor komen, waar je een poelie op zou kunnen bevestigen?
Je zou natuurlijk ook een deelbare poelie kunnen bouwen op de schroefas met een knappe dynamo daaraan.
Maar dan moet je ook een deelbare V snaar gebruiken.
http://industrialproducts.be/nl/files/1 ... v-riem.PDF
Op deze link zie je wat over vermogen overbrengen http://www.atdbv.nl/schakel-vsnaren-tli ... 8_822.html
Gr Wim.
Zijn er behalve de as met de houten poelie geen andere draaiende assen die uit de motor komen, waar je een poelie op zou kunnen bevestigen?
Je zou natuurlijk ook een deelbare poelie kunnen bouwen op de schroefas met een knappe dynamo daaraan.
Maar dan moet je ook een deelbare V snaar gebruiken.
http://industrialproducts.be/nl/files/1 ... v-riem.PDF
Op deze link zie je wat over vermogen overbrengen http://www.atdbv.nl/schakel-vsnaren-tli ... 8_822.html
Gr Wim.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Wout,
Dat elektrisch stuurwerk lijkt me het minste probleem m.b.t. je accu(s), als je stuurt draait ook je dynamo. Laadstroom die er naar je accu's loopt is lager dan de maximale stroom van je dynamo. Alles wat je verbruikt tijdens varen loopt vanaf je dynamo en niet vanaf je accu's.
Ooit heb ik voor onze boot eens een berekening gemaakt m.b.t. de accucapaciteit. De koelkast bleek de grootste verbruiker. Ook bleek dat ik 3 dagen kon blijven liggen zonder bij te laden, voor mij is dit prima. In de praktijk blijkt dit nog te kloppen ook, geen accumonitor nodig. Telefoonladers, een paar lampjes, drinkwaterpomp en dat soort spul bleken nauwelijks een aanslag te doen op de accucapaciteit.
Gr.
Erik
Dat elektrisch stuurwerk lijkt me het minste probleem m.b.t. je accu(s), als je stuurt draait ook je dynamo. Laadstroom die er naar je accu's loopt is lager dan de maximale stroom van je dynamo. Alles wat je verbruikt tijdens varen loopt vanaf je dynamo en niet vanaf je accu's.
Ooit heb ik voor onze boot eens een berekening gemaakt m.b.t. de accucapaciteit. De koelkast bleek de grootste verbruiker. Ook bleek dat ik 3 dagen kon blijven liggen zonder bij te laden, voor mij is dit prima. In de praktijk blijkt dit nog te kloppen ook, geen accumonitor nodig. Telefoonladers, een paar lampjes, drinkwaterpomp en dat soort spul bleken nauwelijks een aanslag te doen op de accucapaciteit.
Gr.
Erik
-
- Contacteer:
Hallo Wout,
Ik heb een Nasa Clipper BM-1 batterij monitor voor 24 volt. Het is een zeer bruibaar apparaat. Het is waar dat geen
enkele batterij monitor rekening kan houden met de veroudering van de accu's. Toch kun je met BM-1 precies zien
hoeveel ampere je geladen of ontladen hebt. De stand kun je b.v. elke dag resetten en dan kun je de andere dag je
verbruik in ampere aflezen. Ook zie je op het scherm van de monitor zien wat het momentele verbruik is en de hoogte
van de akkuspanning.
Ik ben zeer tevreden over deze meter. Vooral omdat ik veel in het voor- en najaar vaar waarbij de centrale verwarming zijn deel eist van het totale stroomverbruik. De magnetron kan er ook wat van. Ik zou hier niet op een paar euro's kijken en meteen een goede batterij monitor kopen.
Groeten Frans.
Ik heb een Nasa Clipper BM-1 batterij monitor voor 24 volt. Het is een zeer bruibaar apparaat. Het is waar dat geen
enkele batterij monitor rekening kan houden met de veroudering van de accu's. Toch kun je met BM-1 precies zien
hoeveel ampere je geladen of ontladen hebt. De stand kun je b.v. elke dag resetten en dan kun je de andere dag je
verbruik in ampere aflezen. Ook zie je op het scherm van de monitor zien wat het momentele verbruik is en de hoogte
van de akkuspanning.
Ik ben zeer tevreden over deze meter. Vooral omdat ik veel in het voor- en najaar vaar waarbij de centrale verwarming zijn deel eist van het totale stroomverbruik. De magnetron kan er ook wat van. Ik zou hier niet op een paar euro's kijken en meteen een goede batterij monitor kopen.
Groeten Frans.
Wout,
je kan er natuurlijk ook een bouwen.
op deze site staat volgens mij een goede
http://www.casanogaldelasbrujas.com/blo ... y-monitor/
en anders idd rommelen met je poulies. ik denk dat jij nog een gelijkstroom dynamo erop hebt zitten. die vragen wat meer toeren dan de moderne wisselstroom. de poeli van je dynamo kan je misschien wel verkleinen. voor een geoefende draaier natuurlijk geen probleem. je kan berekenen of het mogelijk is. d1/d2= overbrengings verhouding en die geld ook voor je toerentallen.
vr gr Nico
je kan er natuurlijk ook een bouwen.
op deze site staat volgens mij een goede
http://www.casanogaldelasbrujas.com/blo ... y-monitor/
en anders idd rommelen met je poulies. ik denk dat jij nog een gelijkstroom dynamo erop hebt zitten. die vragen wat meer toeren dan de moderne wisselstroom. de poeli van je dynamo kan je misschien wel verkleinen. voor een geoefende draaier natuurlijk geen probleem. je kan berekenen of het mogelijk is. d1/d2= overbrengings verhouding en die geld ook voor je toerentallen.
vr gr Nico
een expert is iemand die alles al een keer fout heeft gedaan!