Bezig met de laatste loodjes.
(Hoe lelijk ook) de schrootjes weer terug geplaatst aan de binnenkant van het luik.
Waarom dan niet vervangen voor iets anders als je de schrootjes zo lelijk vindt, zou je zeggen?
Omdat dat betekent dat ik het hele onderdeks van de roef moet vervangen, aangezien dat ook allemaal schrootjes zijn.
Misschien ooit nog eens, maar nu niet.
De afdeklatjes die de randen afdekten zijn bij de sloopwerkzaamheden goeddeels gesneuveld en dienden dus ook vervangen te worden.

En soms heb je geluk: dan blijkt de standaardmaat 1/4 rond van de bouwmarkt precies de maat te zijn die past.
(Schandalig wat ze daarvoor durven te vragen overigens: €5,- per lat...)
Behalve aan de (op de foto wazige) voorrand, waar de steunbalk van het luik meegaat met de ronding van het dak van de roef.
In de hoeken van het luik strookt de afdeklat mooi, maar in het midden steekt hij ongeveer een halve centimeter uit.
Uit de afdeklat zal dus een (hoe omschrijf ik het het beste???) uitgerekte halve maan gezaagd moeten worden.

Op zich niet zo'n probleem, dacht ik in eerste instantie.
Ik heb een hele goede decoupeerzaag waar het toerental van geregeld kan worden en waar echt een figuurzaagzaagje in kan.

Maar er dient zich een heel praktisch probleem aan, want hoe zet ik een kwartrond lat van 85 x 19 mm zodanig vast dat ik hem in de lenterichting kan door zagen, zodanig dat de zaagsnede 45 graden op de bovenrand staat?
Ik prakkiseer hier samen met de Schipperse sinds gistermiddag over en we komen er niet uit.
In de Workmate klemmen gaat niet, dan heb ik geen ruimte om te zagen.
Vasthouden is uiteraard te gevaarlijk.
Het zal wel schuren tot je een ons weegt worden ben ik bang.
Al dan niet elektrisch met een Powerfile, maar dat gaat me over het algemeen weer te hard.
We denken er al over om het oude, gebroken, vierkante (en donkerder gekleurde) latje dan maar weer zo goed en zo kwaad als het gaat weer in elkaar te lijmen en dan die maar terug te plaatsen.
Een resultaat waarvan je nu al op je klompen aan kan voelen dat het niet naar het zin gaat zijn, maar ik zou het even niet anders weten.
Maar goed.
Daar hebben we nog wel tijd voor.
Dat kan ook als het luik weer op het dak van de boot ligt.
Want dat gaan we morgen wel doen: het luik terug plaatsen.
Ook in verband met het weerbericht voor overmorgen: regen
Het dekzeil met spanbanden en lijmklemmen doet zijn weer naar behoren wat betreft waterdichtheid, maar met het weerbericht voor dinsdag in het achterhoofd hebben we toch liever het luik erop liggen.