stand schroefbladen

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

VRM marine
Berichten: 184
Lid geworden op: wo 07 mar 2012 21:44
Locatie: Brielle
Contacteer:

Re: stand schroefbladen

Bericht door VRM marine »

als ik die foto bekijk van de bovenste denk ik dat het verhaal nog klopt ook , als hij moet trekken , en de schroef zit vooraan zou je inderdaad zeggen dat de bolling een holling moet zijn....................... :roll:
Voor alles is een oplossing!
Boekel
Berichten: 857
Lid geworden op: za 01 dec 2007 10:55
Locatie: Alkmaar
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Re: stand schroefbladen

Bericht door Boekel »

Afbeelding
sambeek
Berichten: 1449
Lid geworden op: ma 21 nov 2011 12:02
Locatie: Veenendaal

Re: stand schroefbladen

Bericht door sambeek »

Boekel schreef:Afbeelding
je foto komt niet door, boekel.

Ik heb besloten om er een andere op te zetten Spoed van schroef zal wel anders zijn, lijkt mij wel de zelfde kant op te staan.
Bladvorm, wel een heel verschil.
Men gaat de "originele schottel schroef" nog wel aanpassen.
NIEUWE SCHROEF
Afbeelding

Afbeelding

OUDE SCHROEF
Afbeelding

Met de vraag of er nog iets van inruil mogelijk is met oude schroef, heeft men niet gereageerd. Ik denk dat ik hem zelf maar hou als reserve.
Voorlopig is de hal gesloten waar de boot binnen ligt. kan er pas weer begin februari bij. Maar waarschijnlijk "als ik het aardig vraag" :twisted: aan de havenmeester mag ik er wel eerder bij om de boel weer technische in orde te maken.
Tussen 22 en 31 maart gaat ie het water weer in, ik sta nu al te popelen hoe de boot op de schroef gaat reageren.
groet Terpstra / SAMBEEK
schipper-willem
Berichten: 625
Lid geworden op: do 04 aug 2011 15:51

Re: stand schroefbladen

Bericht door schipper-willem »

En daar zit ik ook een beetje mee, zonder dat ik een schottel heb, al jaren hangt er nu een schroef aan de Vrijbuiter 3 blads met de normale draairichting dus links.
Toen ik het scheepje kocht, zat er een rechtse 4 blads onder, en was er een stuk minder lawaai achterin met 800 tot 1000 toeren, maar het nadeel was dat de motor in toerental niet boven de 1900 toeren kwam, en nu met de lichtere 2600 toeren, maar veel meer gejengel achterin.
Even ter verduidelijking, de koppeling, PRM Delta kan zowel links als rechtsom op vol vermogen gebruikt worden.
Zo blijft het altijd een puzzel, en weet je nooit precies hoe de uitkomst zal zijn.
Groeten, Willem.
Afbeelding
VRM marine
Berichten: 184
Lid geworden op: wo 07 mar 2012 21:44
Locatie: Brielle
Contacteer:

Re: stand schroefbladen

Bericht door VRM marine »

als de koppeling in de achteruit stand draaid , neemt hij ook het extra tandwiel voor de achteruit mee, dit kan ook extra herrie maken, in principe is de frictie die direct draaid (dus zonder het extra tandwiel voor de draairichting omzetting) bedoeld voor de vooruit.

(in principe als de uitgaande as de andere kant opdraaid als de motor is dat de vooruitstand )

als de achteruit frictie in aangrijping is wordt ook dat tandwiel belast , met mogelijk meer lawaai tot gevolg.

overigens , bij te weinig ruimte tussen schroef en vlak kan de boel ook gaan rammelen , het vlak boven de schroef gaat dan eerder trillen..hoe meer toeren hoe meer kans op resonantie trillingen. :wink:
Voor alles is een oplossing!
Plaats reactie