stand schroefbladen
Moderators: sailor wim, frank
-
- Contacteer:
Re: stand schroefbladen
als ik die foto bekijk van de bovenste denk ik dat het verhaal nog klopt ook , als hij moet trekken , en de schroef zit vooraan zou je inderdaad zeggen dat de bolling een holling moet zijn....................... 

Voor alles is een oplossing!
je foto komt niet door, boekel.Boekel schreef:
Ik heb besloten om er een andere op te zetten Spoed van schroef zal wel anders zijn, lijkt mij wel de zelfde kant op te staan.
Bladvorm, wel een heel verschil.
Men gaat de "originele schottel schroef" nog wel aanpassen.
NIEUWE SCHROEF

OUDE SCHROEF

Met de vraag of er nog iets van inruil mogelijk is met oude schroef, heeft men niet gereageerd. Ik denk dat ik hem zelf maar hou als reserve.
Voorlopig is de hal gesloten waar de boot binnen ligt. kan er pas weer begin februari bij. Maar waarschijnlijk "als ik het aardig vraag"

Tussen 22 en 31 maart gaat ie het water weer in, ik sta nu al te popelen hoe de boot op de schroef gaat reageren.
groet Terpstra / SAMBEEK
-
En daar zit ik ook een beetje mee, zonder dat ik een schottel heb, al jaren hangt er nu een schroef aan de Vrijbuiter 3 blads met de normale draairichting dus links.
Toen ik het scheepje kocht, zat er een rechtse 4 blads onder, en was er een stuk minder lawaai achterin met 800 tot 1000 toeren, maar het nadeel was dat de motor in toerental niet boven de 1900 toeren kwam, en nu met de lichtere 2600 toeren, maar veel meer gejengel achterin.
Even ter verduidelijking, de koppeling, PRM Delta kan zowel links als rechtsom op vol vermogen gebruikt worden.
Zo blijft het altijd een puzzel, en weet je nooit precies hoe de uitkomst zal zijn.
Groeten, Willem.
Toen ik het scheepje kocht, zat er een rechtse 4 blads onder, en was er een stuk minder lawaai achterin met 800 tot 1000 toeren, maar het nadeel was dat de motor in toerental niet boven de 1900 toeren kwam, en nu met de lichtere 2600 toeren, maar veel meer gejengel achterin.
Even ter verduidelijking, de koppeling, PRM Delta kan zowel links als rechtsom op vol vermogen gebruikt worden.
Zo blijft het altijd een puzzel, en weet je nooit precies hoe de uitkomst zal zijn.
Groeten, Willem.

-
- Contacteer:
als de koppeling in de achteruit stand draaid , neemt hij ook het extra tandwiel voor de achteruit mee, dit kan ook extra herrie maken, in principe is de frictie die direct draaid (dus zonder het extra tandwiel voor de draairichting omzetting) bedoeld voor de vooruit.
(in principe als de uitgaande as de andere kant opdraaid als de motor is dat de vooruitstand )
als de achteruit frictie in aangrijping is wordt ook dat tandwiel belast , met mogelijk meer lawaai tot gevolg.
overigens , bij te weinig ruimte tussen schroef en vlak kan de boel ook gaan rammelen , het vlak boven de schroef gaat dan eerder trillen..hoe meer toeren hoe meer kans op resonantie trillingen.
(in principe als de uitgaande as de andere kant opdraaid als de motor is dat de vooruitstand )
als de achteruit frictie in aangrijping is wordt ook dat tandwiel belast , met mogelijk meer lawaai tot gevolg.
overigens , bij te weinig ruimte tussen schroef en vlak kan de boel ook gaan rammelen , het vlak boven de schroef gaat dan eerder trillen..hoe meer toeren hoe meer kans op resonantie trillingen.

Voor alles is een oplossing!