Ik heb jullie de afgelopen dagen maar niet verveeld met foto's van schuren, plamuren, gronden, toch nog weer een deukje zien dus weer plamuren enz.
Ook nog een dagje pauze gehouden ivm te koud weer.
Maar ondertussen kwamen er drie lagen grondverf op.
De basis moet goed zijn, zei mijn vader altijd, dus ik hou me aan dat advies.
Vandaag mocht dan eindelijk de eerste hoogglanslaag erop

Wat een geweldige verf is dat International Super Gloss toch.
Dat valt me altijd weer op.
Als je het een ietsiepietsie verdund met hun eigen thinner (niet eens echt noodzakelijk) vloeit het geweldig uit.
Kijk toch eens wat een glans.
En zó wit dat de (automatische) witbalans van mijn camera er moeite mee heeft.
Maar geloof mij maar dat het heel wit is.
Het is wel verf die bij het aanbrengen houdt van weinig wind en wat meer temperatuur.
Maar geen zon.
Vandaag was dus ideaal.
Vooral met wind erbij heeft het de neiging om erg snel aan te drogen en dan heeft het net niet genoeg tijd om te vloeien.
Nu ging het perfect.

Huh? Een foto van een wit vlak? Interessant hoor.
Nee, een foto van een wit schuifluik.
Een macro-opname van een wit schuifluik.
Geen putjes, bultjes of kwaststrepen te zien.
Jawel, ook grote oppervlakken doe ik met een kwast. Ik vind het resultaat gewoon mooier en naar mijn gevoel wordt de laagdikte ook beter.
Maar het kan best zijn dat ik mezelf dat wijsmaak om de extra tijd die het kost te rechtvaardigen.
Al met al een resultaat waar ik heel rustig van ga slapen.
Morgen de tweede laag om de stofjes, schuurkorreltjes en andere onvolkomenheden weg te werken en dan nog eentje om het af te maken.
Ondertussen is de Schipperse bezig met de latjes aan de binnenkant van het luik.

Dit wordt gelakt met vernis van Le Tonkinois.
Een lak op lijnoliebasis.
Stinkt absoluut niet, roeren is niet nodig, verdunnen niet nodig, tussentijds schuren alleen als je hoogglans wilt.
Het is me op dit forum ooit door iemand aangeraden en ik raad het bij dezen jullie ook aan.
Geweldige vernis.
Van een klus komt een klus zegt men wel eens en ik ben bang dat dat hier ook het geval is.
De latjes van het luik zien er straks veel mooier uit dan de rest van het onderdeks...