stand schroefbladen
Moderators: sailor wim, frank
-
- Berichten: 1274
- Lid geworden op: wo 31 okt 2012 17:18
- Locatie: Hilversum
Re: stand schroefbladen
Reactie dconel.Het is heel iets anders als u denkt,het is een grote schijf ,met daarop gemonteerd waterpompen,die door het draaien van de schijf het water van richting doen veranderen.Deze schijf zit ook niet in de boeg als een boegschroef maar onder in het vlak achter in het schip.Er komt dus geen schroef aan te pas ,alleen 1of meerdere pompen De techniek weet ik verder niet maar dit is het principe.Er steekt dus niets onder het schip uit.Ik hoop dat ik het goed heb uitgelegd Gr.René (De Stoere).
Klaver vier
Re: stand schroefbladen
als ik het goed heb begrepen is het dus zo dat de toenmalige schottel niet meer word toegepast, dat er andere/nieuwere soorten worden gebruikt is mij goed bekend, ik ben een liefhebber van sleepboten, en daar word iets wat nieuw is het eerst toegepast volgens mij.
de vraag waarom de schottel alleen maar op dienstboten werd toegepast is nog niet beantwoord, maar volgens mij heeft het met de prijs te maken.
gr.wout
de vraag waarom de schottel alleen maar op dienstboten werd toegepast is nog niet beantwoord, maar volgens mij heeft het met de prijs te maken.
gr.wout
als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
-
- Berichten: 1274
- Lid geworden op: wo 31 okt 2012 17:18
- Locatie: Hilversum
Re: stand schroefbladen
Wout.De schottel wordt nog steeds heel veel toegepast maar op heel grote schepen.Het voorbeeld wat ik gaf is volgens mij wel vrij nieuw,dat met die pomp dus .Wim geeft een goeie link in een van de stukjes hier voor,dat maakt heel veel duidelijk.Schottels met schroeven tot +/- 45 ton.Alleen van de prijs van het brons van de schroef kan je al stilleven.Zo als ik eerder al vertelde dat ik in de fabriek was geweest.Daar wordt alles volgens mij een keer of 10 zwaarder gemaakt als nodig is.Zelf ben ik een keer op iets onder water gevaren, de hele boot ging op en neer ,en de motor sloeg zelfs af ,en ik lag muurvast ,op een betonblok of iets dergelijks.Met veel getrek en geweld de boot er weer af gekregen,de schroef aan stukken maar de schottel nog heel,deze is echt loei sterk.Gr René(De Stoere).
Klaver vier
Re: stand schroefbladen
en ik altijd maar denken, dat de schottel juist het zwakste punt is van de boot.De Stoere schreef:Zelf ben ik een keer op iets onder water gevaren, de hele boot ging op en neer ,en de motor sloeg zelfs af ,en ik lag muurvast ,op een betonblok of iets dergelijks.Met veel getrek en geweld de boot er weer af gekregen,de schroef aan stukken maar de schottel nog heel,deze is echt loei sterk.Gr René(De Stoere).
groet Terpstra / SAMBEEK
Re: stand schroefbladen
Ik had de schroef weggebracht voor controle.
Men heeft de schroef gemeten en kwamen tot de volgende conclusie:
"We hebben de schroef gemeten.
Deze is alleen niet voor de juiste toepassing gemaakt.
Kort gezegd zit de spoed aan de verkeerde kant.
Qua belasting komt de schroef aardig overeen met de berekening, echter met de gewenste snelheid is deze nog iets te hoog.
Het grootste probleem zit hem in het vlak van de stuw- en zuigzijde, dit kunnen we eventueel iets verbeteren, maar helemaal kunnen wij dit niet oplossen."
Toch geen spoken gezien? Misschien?
Wat ik eigenlijk niet helemaal snap is: "de spoed aan de verkeerde kant" de spoed is toch hoe schuin het blad op z'n schroefhuis staat? Of is dat nou de rondingen aan beide uiteinden van schroefblad. (waar men het hier over zuig en stuwzijde heeft)
Men heeft de schroef gemeten en kwamen tot de volgende conclusie:
"We hebben de schroef gemeten.
Deze is alleen niet voor de juiste toepassing gemaakt.
Kort gezegd zit de spoed aan de verkeerde kant.
Qua belasting komt de schroef aardig overeen met de berekening, echter met de gewenste snelheid is deze nog iets te hoog.
Het grootste probleem zit hem in het vlak van de stuw- en zuigzijde, dit kunnen we eventueel iets verbeteren, maar helemaal kunnen wij dit niet oplossen."
Toch geen spoken gezien? Misschien?
Wat ik eigenlijk niet helemaal snap is: "de spoed aan de verkeerde kant" de spoed is toch hoe schuin het blad op z'n schroefhuis staat? Of is dat nou de rondingen aan beide uiteinden van schroefblad. (waar men het hier over zuig en stuwzijde heeft)

groet Terpstra / SAMBEEK
-
- Berichten: 184
- Lid geworden op: wo 07 mar 2012 21:44
- Locatie: Brielle
- Contacteer:
Re: stand schroefbladen
het is een schottelschroef, dus zit inderdaad de spoed andersom , uw schroef zit trekkend , dus aan de voorkant van de schottel bij vooruit varen
(de stomp waart de as in zit is dus om gedraaid in vergelijking met een normale schroef.)

Voor alles is een oplossing!
-
- Berichten: 1274
- Lid geworden op: wo 31 okt 2012 17:18
- Locatie: Hilversum
Re: stand schroefbladen
Sambeek .De spoed is de schuinte waarin de bladen staan ,net als bij een boor of bijvoorbeeld een houtschroef ,die trekken zichzelf er ook in.Mijn schroef zit trouwens ook heel anders vast als die van jou,met 8 hele groten r.v.s.bouten ik dacht m16.Ik zag op jou foto's dat de bovenste staartvin ook groter was als de onderste bij mij zijn die even groot. Zo zit er toch erg veel verschil in de schottels, en de boten zelf.Gr. René (De Stoere)
Klaver vier
Re: stand schroefbladen
Klopt,VRM marine schreef:het is een schottelschroef, dus zit inderdaad de spoed andersom , uw schroef zit trekkend , dus aan de voorkant van de schottel bij vooruit varen(de stomp waart de as in zit is dus om gedraaid in vergelijking met een normale schroef.)
daarom heb ik hem gevraagd of ze er wel aan gedacht hebben dat dit een trekkende schroef is.
Komt waarschijnlijk wel een beetje lullig over bij ze dat ik dat vraag.

(als het goed is weten ze dat)
Vandaar dat ik het antwoord van hen een beetje vreemd vind met verkeerd om zittende spoed.
groet Terpstra / SAMBEEK
Re: stand schroefbladen
Ja inderdaad zo lijkt het wel, was me nog niet eens opgevallen.De Stoere schreef:Sambeek .De spoed is de schuinte waarin de bladen staan ,net als bij een boor of bijvoorbeeld een houtschroef ,die trekken zichzelf er ook in.Mijn schroef zit trouwens ook heel anders vast als die van jou,met 8 hele groten r.v.s.bouten ik dacht m16.Ik zag op jou foto's dat de bovenste staartvin ook groter was als de onderste bij mij zijn die even groot. Zo zit er toch erg veel verschil in de schottels, en de boten zelf.Gr. René (De Stoere)

groet Terpstra / SAMBEEK
-
- Berichten: 1274
- Lid geworden op: wo 31 okt 2012 17:18
- Locatie: Hilversum
Re: stand schroefbladen
Sambeek. Ik zou mij nog kunnen voorstellen dat de monteur op het verkeerde been wordt gezet ,doordat de schroef in tegenstelling tot een schroef op een schroefas,precies contra is gemonteerd.Als je namelijk naar de conische moer op de schroef kijkt ,zit hij bij een schroefas achter de schroef, en bij een schottel,voor op de schroef. Uiteraard als je tenminste vooruit vaart.Dit zou verwarring kunnen geven als hij alleen de schroef ziet.Mischien verduidelijkt dit iets,of was het allang duidelijk.Gr René (De Schottel)P.S . Ik weet haast wel zeker dat de spoed wel goed staat.Wat betreft de hoogte van het blad dat wordt bij mij vanuit de draairichting gezien als het ware ,steeds wat hoger, ik hoop dat ik een beetje duidelijk ben,ik weet het niet duidelijker te verwoorden.
Klaver vier
Re: stand schroefbladen
Ja , dat zou inderdaad kunnen "op verkeerde voet", dat lijkt mij alleen wel erg sterk.De Stoere schreef:Sambeek. Ik zou mij nog kunnen voorstellen dat de monteur op het verkeerde been wordt gezet ,doordat de schroef in tegenstelling tot een schroef op een schroefas,precies contra is gemonteerd.Als je namelijk naar de conische moer op de schroef kijkt ,zit hij bij een schroefas achter de schroef, en bij een schottel,voor op de schroef. Uiteraard als je tenminste vooruit vaart.Dit zou verwarring kunnen geven als hij alleen de schroef ziet.Mischien verduidelijkt dit iets,of was het allang duidelijk.Gr René (De Schottel)P.S . Ik weet haast wel zeker dat de spoed wel goed staat.Wat betreft de hoogte van het blad dat wordt bij mij vanuit de draairichting gezien als het ware ,steeds wat hoger, ik hoop dat ik een beetje duidelijk ben,ik weet het niet duidelijker te verwoorden.
Ik heb hier te maken met schroef specialist en die ook nog samenwerken met een bedrijf, die schottel specialisten zijn.
Daar tevens overleg gepleegd, betreffende schottel /schroef.

Dan lijkt mij de conclusie "spoed aan verkeerde kant" (in mijn ogen wordt hier bedoeld verkeerd om)


--of, ze hebben zich verkeerd uitgedrukt naar mij--
groet Terpstra / SAMBEEK
-
- Berichten: 1274
- Lid geworden op: wo 31 okt 2012 17:18
- Locatie: Hilversum
Re: stand schroefbladen
Sambeek.Ik denk dat jullie een mis communicatie hebben ,als de spoed verkeerd staat heb je geen voortstuwing. Een boor die verkeerd omdraait boord ook niet.Is mijn conclusie.Het zou heus wel goed komen ,succes er mee Gr.(De Stoere).
Klaver vier
-
- Berichten: 857
- Lid geworden op: za 01 dec 2007 10:55
- Locatie: Alkmaar
- Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip. - Contacteer:
Re: stand schroefbladen
Om nog maar eens wat olie op het vuur te gooien, voor mijn gevoel zit de bolling ook verkeerd...
Hier een foto van mijn oude rechtse schroef en mijn nieuwe linkse schroef:

een bolling aan de voorkant lijkt me logischer omdat je water wil versnellen, dus waar het van de schroef loskomt moet de hoek groter zijn dan waar het op de schroef terecht komt.
Kan de schroef niet andersom op de as worden gezet?
Hier een foto van mijn oude rechtse schroef en mijn nieuwe linkse schroef:
een bolling aan de voorkant lijkt me logischer omdat je water wil versnellen, dus waar het van de schroef loskomt moet de hoek groter zijn dan waar het op de schroef terecht komt.
Kan de schroef niet andersom op de as worden gezet?
Re: stand schroefbladen
Het vuurtje smeulde nog een beetje na, dank je brand nu weer lekker volop.

Zoals De Stoere al zij, het zal best wel goed komen.



Zoals De Stoere al zij, het zal best wel goed komen.
groet Terpstra / SAMBEEK