GTL diesel ?????

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Klaver vier

Re: GTL diesel ?????

Bericht door Klaver vier »

Ik denk echt dat die ringetjes dan al goed slecht waren.
Voorbeeldje ik heb al een halfjaar onder de vloer een jerrycan liggen met 35 liter gtl,deze jerrycan heeft een dop met een rubber o ring en die lekt echt niet ( hij ligt op zijn kant) rubber lost echt niet op in gtl,ze zijn toch niet gek.
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
Baschinist
Contacteer:

Bericht door Baschinist »

@ Baschinist: ik ben me er volledig van bewust dat bepaalde zaken uit het oogpunt van safety-first worden neergeschreven mede door bedrijven die wereldwijd opereren, want de claims die soms volgen............. :roll:
Stukje net ook gelezen. Ik vind het eerlijk gezegd onder bovengenoemde vallen, met name het zinnetje: "en dat is sowieso altijd ons advies, op safe spelen. daar zijn we verzekeraar voor."

Ik vind in deze een verzekeringsmaatschappij niet echt een objectieve bron van informatie. Das gelijk het beroerde aan internet.....zie maar wel eens een objectief verhaal te vinden.
Laten we wel wezen, het liefst hebben ze dat je een boot koopt, premie betaald en helemaal niet gaat varen. :mrgreen:
Arrejoan
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

Bericht door Arrejoan »

Klaver vier schreef:Ik denk echt dat die ringetjes dan al goed slecht waren.
Voorbeeldje ik heb al een halfjaar onder de vloer een jerrycan liggen met 35 liter gtl,deze jerrycan heeft een dop met een rubber o ring en die lekt echt niet ( hij ligt op zijn kant) rubber lost echt niet op in gtl,ze zijn toch niet gek.
Gr René ( klaver vier)
Wat ik er van begrepen heb is dat de zwelling van de (rubber) pakkingen (die door de toevoegingen aan reguliere dieselolie veroorzaakt worden) verminderen door gebruik van GTL, waar deze toevoegingen NIET inzitten, verminderd wordt en dat er dan lekkages KUNNEN optreden.
@ Baschinist: mee eens het valt niet mee een objectieve mening, die OOK nog eens goed onderbouwd is te vinden op het Web, want een ieder die er wat over te melden heeft is vaak aan de ene of de andere kant met zijn knip aan het onderwerp verbonden.
Ook een teveel aan info maakt een te maken keuze vaak niet gemakkelijker :?
groet Ad :mrgreen:
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
Baschinist
Contacteer:

Rubber lost ook niet echt op. Je gaat alleen een brandstof gebruiken met een andere dichtheid. In die zin gaat het vergelijk met je jerrycan ook alleen op als je weet dat je de dop net zo strak hebt aangedraaid als dat je dat gedaan zou hebben bij diesel.

Vraag een doorsnee WTK die met zware olie motoren vaart wat er gebeurd als er overgeschakeld wordt op gasolie......die gaat waarschijnlijk hard zuchten en steunen.....alles begint ineens te lekken.
Extremer voorbeeld misschien maar verschijnselen zijn hetzelfde.
Klaver vier

Ik vindt van zware olie overgaan op gasolie geen vergelijking,dat is letterlijk van dik naar dun,slaat nergens op
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
Baschinist
Contacteer:

Wat ik er van begrepen heb is dat de zwelling van de (rubber) pakkingen (die door de toevoegingen aan reguliere dieselolie veroorzaakt worden) verminderen door gebruik van GTL, waar deze toevoegingen NIET inzitten, verminderd wordt en dat er dan lekkages KUNNEN optreden.
Dat vind ik dus een aparte stelling. Van die toevoegingen is het maar de vraag of ze in je diesel zitten, dat is niet geregeld in de normering.
Kort door de bocht genomen kun je stellen dat je bij goedkope diesel zelf een flesje met additieven erbij moet kopen en bij de dure diesel heeft de leverancier dat al voor je gedaan.
Dus ja: het zou relevant kunnen zijn bij een overstap op GTL
Aan de andere kant kent ik geen gevallen van mensen die V-power tanken of een flesje spul tegen Seal Swell in hun jachtje gooien, dus of het zo heel relevant is voor de watersport vraag ik me af.
Baschinist
Contacteer:

Ik vindt van zware olie overgaan op gasolie geen vergelijking,dat is letterlijk van dik naar dun,slaat nergens op
Van dik naar dun idd, precies hetzelfde dus als van diesel naar GTL. Enkel het voorbeeld is iets extremer wat er ook bij vermeld stond.
Arrejoan
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

Bericht door Arrejoan »

Goedenavond allen,
Zowel de voor- als de tegenstanders gebruiken woorden als:" zou kunnen", "is mogelijk", "moet blijken" en nog meer van dat soort dubbelzinnige uitdrukkingen :twisted: daar kun je dus eigenlijk niks mee, want als het mis is gegaan zegt men: " ja, maar ZO hebben we het niet bedoeld ", dus daar sta je dan met je goed bedoelde pogingen om beslagen ten ijs te komen :cry:
Ik denk dat het gewoon proef-ondervindelijk vast gesteld zal moeten worden om het zeker te weten, op de manier die Menno al aankaartte eerder in dit draadje: "niet gehinderd door enige kennis, GTL getankt en er aan begonnen", want eerlijk gezegd heb ik het idee dat ik er al TEVEEL over gelezen/gehoord heb intussen :?
Ik ga een testopstelling maken op de TADI met GTL in een buitenboordmotortank/jerrycan en kijken wat er gebeurt.
Te zijner tijd zal ik hier verslag doen van de resultaten.
wordt vervolgt, groet Ad :mrgreen:
Klaver vier

Ad ik denk dat je het je eigen alleen maar moeilijk maakt, want wat maakt het voor verschil of je het rechtstreeks in je tank doet of eerst in een aparte tank
Die rubbers waar je bang voor ben kijken niet waar de gtl vandaan komt uit de eigen tank of een aparte tank
Als de rubbers aangetast worden wat ik absoluut niet geloof, is het toch al te laat als je het merkt.
Ik ga er binnenkort een peilglas op maken,heeft ook rubber afdichtingen,maar ik ben er totaal niet bang voor.
De mensen die lekkage hebben hadden dit al en het werd alleen maar erger,als je de boel op orde hebt gebeurt er niets.
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
Arrejoan

Bericht door Arrejoan »

Rene, ik zou dat alleen maar doen om direct resultaat van de GTL te kunnen zien als ik eerst mijn tank leeg moet varen ben ik twee jaar verder met het gebruik wat ik momenteel heb :cry:
Als ik er echt bang voor zou zijn (lekkage) zou ik er helemaal niet aan beginnen.
groet Ad
sambeek

Bericht door sambeek »

Arrejoan schreef: @ Sambeek : ik denk dat jij eerder een DKS, DKM of zo hebt, de type aanduiding DA wordt volgens mij al even niet meer gebruikt bij DAF, maar ik kan me vergissen :oops:
Verder heb ik nog niet echt klachten gelezen van bezitters van wat oudere motoren, wel wat positieve reacties van DAF-vaarders die zonder uitzondering melding maken van beter(lees stiller) lopen en minder roken en DAT is waar ik naar toe wil 8) ook al geeft DAF zelf nog steeds aan geen sluitende oplossing te hebben voor het probleem met de 475 DA :cry:
Nog steeds hoop ik op wat meer reactie van mensen met oudere motoren die GTL stoken,
Wordt vervolgt,groet Ad :mrgreen:
Klopt Ad, ik heb een DKS. Maar vond je benaming wel grappig "Daatje". :) Zat me al af te vragen, hoe komt ie op z'n naam. Het is me nu wel duidelijk.
:? Scheelt ik ken niet alle type aanduidingen uit mijn hoofd. :wink: en een DKSertje staat zo lullig. :lol:
groet Terpstra / SAMBEEK
Arrejoan

Bericht door Arrejoan »

Goedenavond allen, @ Terpstra: die type aanduidingen heb ik ook niet allemaal paraat hoor maar ik weet toevallig dat DA een van de oudste is en dat de grotere 615, 825,1160 geen DA types kennen.
De benaming "Daatje" was meer als humor dan als naam bedoeld, en later op dit forum werd ik( en alle volgers met mij) er op gewezen dat de schrijfwijze beter had kunnen zijn: DaaDje vanwege het type DA en mijn voornaam Ad :lol: ZO ver had ik het nog niet doorgedacht.
Ik zit weer even in de lappenmand maar ben erg benieuwd hoe de resultaten met GTL uit gaan vallen.
wordt vervolgt, groet Ad :mrgreen:
wrotter

Bericht door wrotter »

ik weet nog niet of ik over zou gaan naar gtl.
bij ons word momenteel vooral de future fuel gepromoot ,soms wel blauwe diesel genoemd.
er stappen al meerdere gemeentes en de provincie over op dat spul ,maar ja is nog lang niet overal te verkrijgen .
het kan zo bij de reguliere gasolie in en dan gaat het iedere keer dat je tankt blauwer worden .
het spul ruikt totaal niet en is gemaakt van groen afval en dergelijke .
maar ja waarschijnlijk nog duurder dan gasolie ,maar volgens de leveranciers geen bijwerkingen zoals men had met biodiesel ,
bij ons is de leverancier de firma wiersma in oudehaske en op hun side is er veel over te vinden .
groet wout.
Peter-J

Bericht door Peter-J »

Ik lees snel dat het ook om een synthetische brandstof gaat. Gtl met een kleurstof misschien?
heb je een prachtig verhaal, probeert er iemand anders een touw aan vast te knopen....... :lol:
buggyrene
Info: LBD: 9,00- 2,85- 0,9
Max H: 2,50
Motor: VW 1.9 SDI
KK: Paragon, reductie 2:1

Bericht door buggyrene »

Dit is diesel gewonnen uit plantaardige oliën, zoals slaolie, en dergelijke. Het is een rest product wat weer geraffineerd wordt uit afval oliën.
Het zou gelijkwaardig aan diesel zijn, maar ik vraag me af of de calorische waarde ook het zelfde is, dit is bij GTL lager.
Als dit wel het geval is, dan zou het nog wel eens een groter succes kunnen worden dan GTL.
Prijsverschil ten opzichte van diesel is ongeveer 15 tot 20 cent.

René
onderstuur: je raakt met de voorkant het hek
overstuur: je raakt met de achterkant het hek
pk: hoe hard raak je het hek
koppel: hoe lang neem je het hek mee, nadat je het geraakt hebt
Plaats reactie