weer een verrassing

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2070
Lid geworden op: di 14 jul 2009 00:14
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: weer een verrassing

Bericht door quichot »

dconel schreef:Rookt hij niet Quichot? Dan zal ik maar snel je oliepeil checken :lol:
Nee, hij is overgestapt op nicotinepleisters. :lol:
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Arrejoan
Berichten: 593
Lid geworden op: vr 22 mei 2015 18:43
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

Re: weer een verrassing

Bericht door Arrejoan »

quichot schreef:Trouwens: hoezo walmt een dafje altijd? 8)
Afbeelding
goedenavond Guido wat voor ras DAF heb je draaien? droge pijp schat ik, anders heb een koelwaterprobleem :D het mindere (lees slecht :( ) starten van Daatje is inmiddels aan een oorzaak gekoppeld: " te weinig toeren van de startmotor (12V) en (te) lang nodig om de dieseldruk op te bouwen ", sprak de specialist.nu is de hele boel omzetten naar 24V een brug te ver voor mij want mijn insteek is dan: als ze het al 52 jaar zo doet waarom dan nu ineens niet meer? alle zaken die met brandstof te maken hebben zijn gecontroleerd/vervangen/geoptimaliseerd dus......? ik ben bij het begin begonnen nl de koude start want warm is het " tikkie lopen " dus grote stappen gauw thuis, ik heb het luchtfilter eraf gehaald, mijn verfstripper op laagste stand in de inlaat gehangen( minuutje of twee) en ohh wonder..... drie keer rond en weg :D. dat had ik al een beetje verwacht gezien mijn niet zo beste compressie maar toch leuk dat je het in EEN keer goed hebt :P. dat verhaal van die toeren van de startmotor kan ik WEL inkomen want zeker nu het "winter" is moet ik best wat langer starten en slurpt hij mijn 140 Ah startaccu in no time leeg zodat het boordnet moet bijspringen om de haven grijs te bewolken :mrgreen: . conclusie: starter eraf en in ieder geval schoonmaken en waar nodig repareren/smeren of reviseren, de bedrading aan een grondige controle onderwerpen en er maar weer het beste van hopen :| het plaatsen van foto`s is nog niet gelukt helaas maar er wordt aan gewerkt :? :? .word wederom vervolgd groet Ad :mrgreen:
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2070
Lid geworden op: di 14 jul 2009 00:14
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: weer een verrassing

Bericht door quichot »

Het is een DD575. Die hebben sowieso wat minder last van walmen dan de 475. Droge uitlaat inderdaad. Dus wie achter me vaart hoort die mooie ronde DAF-ronk. :mrgreen: (Valt wel mee hoor, qua decibellen.)
Na 30 jaar trouwe dienst in 2007 geheel gereviseerd. Totaal uitelkaar geweest. Nieuwe cilinderbussen, zuigers, klepzittingen, lagerschaaltjes, krukas geslepen, kortom the works. Toen is ook de kop gevlakt, waardoor de compressie iets is toegenomen. Dat wordt wel eens als probaat middel tegen dat walmen gezien.
Dat trage ronddraaien van de startmotor als oorzaak voor een te lage inspuitdruk kan ik me slecht voorstellen. Compressieverlies door slijtage ligt meer voor de hand, want de verbrandingshitte van deze koudstarters komt puur uit de samenpersing van de aangezogen lucht. Als die kan ontsnappen wordt het boven de zuigers gewoon niet heet genoeg, en moet je die hitte al startend geleidelijk opbouwen.

ps. ga even naar tinypic.com. Daar kun je gratis een foto uploaden. Kopieer de URL waar 'forums' bij staat en plak dat in je berichtje.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2147
Lid geworden op: za 22 dec 2007 19:04
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Tinn-silver 450/Suzuki 60pk

Re: weer een verrassing

Bericht door KarelE »

Guido, als tinpypic lukt lukt de afbeelding upload service van het forum zeker! En dan weet je ook zeker dat het plaatje er over een paar jaar nog is, daar zorgen onze onvolprezen beheerders wel voor.

Probeer deze maar eens: http://www.nd5.nl/cgi-bin/web/spaus
Time's fun when you're having flies
Kermit the Frog.
Arrejoan
Berichten: 593
Lid geworden op: vr 22 mei 2015 18:43
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

Re: weer een verrassing

Bericht door Arrejoan »

Afbeelding`
ik wou een traantje wegpinken over dit "leidingwerk" maar was nog aan het afdrukken :mrgreen: .

Afbeelding
het "onderdelenbord" :roll:

Afbeelding
spaghetti alla pijpENslang :?

Afbeelding
vlnr retour diesel,vulleiding diesel,ontluchting tank,vulleiding drinkwater,pompleiding drinkwater onder twee draden voor de pompen (lens en dekwas) en de roerketting

Afbeelding
nb! uitlaat door schot( rubber door een ruw gebrand,lees getand gat) waterlock hangt los. :( en de bedrading naar de hh-accu, nog in te delen.

Afbeelding
"kitwerk" mangat losstaande dieseltank. :twisted:

Afbeelding
leidingwerk vanuit ingang machinekamer rechts Daatje.

Afbeelding
en ja er hangt ook wat "vonkentouw"in het rond. :(

Afbeelding
:D nog EENTJE dan.
Nou op veler verzoek( 1 x :D ) zijn de foto`s eindelijk waar ze moeten zijn en nu ik weet hoe het gaat zal ik proberen er meer te plaatsen(als ik er aan denk 8) ).
vandaag weer wat gevorderd met soppen en reinigen, onder de motor (zeer slecht bereikbaar) lag een laag van een dikke cm drab bestaand uit restanten van slijpen/branden (uit de tijd van de hermotorisering vrees ik en als ik het zo bekijk zijn ze `s morgens begonnen en waren ze met de koffie klaar :evil:) en diverse oliën dit is nu verleden tijd. ook de bedrading van de startmotor losgehad, oxidatie verwijderd alles weer gemerkt zo het hoort( aan de accukant zaten een rode en een zwarte kabel op een pluspool dat vind ik een beetje eng dus maar met het rolletje isotape in de weer zodat we (of wie dan ook weet wat wat is ).
tot slot een vetkuilvraagje: iemand een suggestie hoe ik een voorgloei-/warmeluchtaanvoer kan realiseren voor kouwe Daatje :?: . ik heb wel een paar ideeën maar misschien denk ik helemaal verkeerd, en om elke koude start met de verfstripper in de weer te gaan lijkt me OOK niet ideaal.wordt weer vervolgd, groet Ad
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
Jef-Tengro
Berichten: 240
Lid geworden op: wo 07 jan 2015 10:56
Locatie: Groningen
Info: Hallo, we zijn een jong gezin met 2 kinderen van bijna 2 en 4 jaar oud. Onze ligplaats is in midwolda. Wij zijn in het bezit van een Tengro kruiser genaamd Catharina van ongeveer 11m lang bij 3.20m breed. Wij hopen veel leuke vakanties te hebben en fijne vaar uren. Er moet wel het een en ander aan gebeuren en dat zal ik samen met jullie delen. Ik hoop op deze forum veel te leren en ook anderen te kunnen helpen met de kennis die ik eventueel wel heb.

groeten, Jeffrey (fam. Lindeman)

Re: weer een verrassing

Bericht door Jef-Tengro »

standkachel monteren?
met vriendelijke groet,

Jeffrey

Foto album boot:
https://www.dropbox.com/sh/5vkyff827t74 ... p-xGa?dl=0
Gebruikersavatar
Handige Harrie
Berichten: 303
Lid geworden op: do 04 dec 2014 12:41
Contacteer:

Re: weer een verrassing

Bericht door Handige Harrie »

Denk dat je het beste een vlamstart er op kunt maken.
Dit is een mini dieselbrander voor de inlaat.

Afbeelding

Ik weet dat oa iveco ze op busjes heeft. Maar je kunt ook kijken wat kramp heeft liggen
Alles past met een hamer. Zoniet, grotere hamer pakken
Arrejoan
Berichten: 593
Lid geworden op: vr 22 mei 2015 18:43
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

Re: weer een verrassing

Bericht door Arrejoan »

goedenavond weer, dat vlamstart idee sluit een beetje aan bij mijn gedachten ik heb nl nog een gloeibougie liggen en had gedacht die via een tussenring in de luchtinlaat te monteren alleen rezen er een paar vragen nl: is de warmte de moeite waard ( moet wel niet ver maar toch :?:) en gaat het invloed hebben op de vacuumvoelers van de pomp ? die zitten net onder het filter en warme lucht heeft meer volume dus minder vacuüm dan koude en daar de CAV pomp toch al niet bekend staat om zijn vlotte reactie maak je het dan niet erger dan het is? ook aan de standkachel heb ik gedacht, echter dat wil ik dan gelijk combineren met een waterverwarmer voor het kombuis en dat moet om financiële redenen even wachten :oops: omdat het een vrachtwagenmotor betreft is de kachelaansluiting nog aanwezig :D dus het begin is er :mrgreen: Even terug naar bovendeks: mijn schuurproject heeft vandaag tussen de bedrijven door wat aandacht gehad n.l mijn grenen mast(je)Afbeelding had ik thuis kaalgehaald , jaja Menno je bent de enige niet :D ,nu vond ik de verhouding op de TADI niet helemaal jofel( de mast is van een ander schip) dus in mijn enthousiasme heb ik bedacht dat er een stukje AAN moest, want de mast op zich vind ik best mooi en ik had nog een stukje eiken van bijna de goede maat liggen,dus daar 50 cm afgezaagd, de RVS strippen 70 x 3 mm die ik ook had (wie wat bewaard heeft wat) worden door een bevriende RVS bewerker op maat gemaakt en voorzien van de nodige gaten en vanmiddag zijn de twee stukkies EEN stoere mast geworden, nog even de lijmreactie afwachten, afwerken ,het grenen is al een keer of 8 gelakt nu :) het onder stuk wordt Of zwart OF wit dat weet ik nog niet ( sta als altijd open voor suggesties :P ) en als mijn RVS terug is kunnen we weer opbouwen en opslaan tot het voorjaar :D morgen weer terug naar de vetloods daar was ook nog wat te doen dacht ik me te herinneren :mrgreen: wordt weer vervolgd en laat de (voor-) verwarminssuggesties aub binnnenstromen truste Ad
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
Gebruikersavatar
popeye
Berichten: 658
Lid geworden op: wo 17 aug 2011 12:57
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: weer een verrassing

Bericht door popeye »

Arrejoan schreef:het onder stuk wordt Of zwart OF wit dat weet ik nog niet ( sta als altijd open voor suggesties :P )
Dat zou ik zwart doen!..................... Of wit! :mrgreen:
Grijs kan natuurlijk ook! :lol:

Groet, Jack.
Gestern standen wir noch am abgrund, heute sind wir schon einen schritt weiter!

http://www.staverse-jol-aimee.nl/
WillemB
Berichten: 492
Lid geworden op: wo 10 jul 2013 10:55
Locatie: IJmuiden
Info: Beenhakker kotter "Onze Jan"
Afmetingen: 10.50x3.40
Bouwjaar: 1970
Voortstuwing:Daf 575 108pk

Mijn project
http://www.machinekamer.nl/forum3/viewt ... f=7&t=1453

Re: weer een verrassing

Bericht door WillemB »

Je gaat als een raket!

Mooi om te volgen. :wink:

Gr Willem
Beter een anker kwijt dan het schip.
ErikH
Berichten: 676
Lid geworden op: ma 31 okt 2011 20:41
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: weer een verrassing

Bericht door ErikH »

Wat betreft dat verwarmen, denk niet dat je met een gloeiplug voldoende warmte krijgt. Plaatselijk word 'ie inderdaad erg warm, maar om nu een paar dm3 te verwarmen.

Misschien is dit een overweging, te koop in verschillende weerstandswaardes en vermogens; http://www.kabelstekoop.nl/contents/nl/ ... anden.html

Gr.

Erik
Navigo
Berichten: 572
Lid geworden op: di 22 dec 2015 17:03

Re: weer een verrassing

Bericht door Navigo »

HH,

Misschien dat het niet bij iedere daf475 standaard is maar is de brandstofpomp niet uitgevoerd met een koude start?

Op de in lijn brandstofpomp zit dan een drukknop die je kunt indrukken een zogenoemde koude start. Deze zit z'on beetje in de lengte richting op de pomp.

Deze veert weer terug als de motor draait.

Persoonlijk vind ik je compressie niet schrikbarend laag.

Probeer anders ook eens voordat je start met de opvoerpomp even wat druk op te bouwen.

Kijk eens of dat verschil maakt.

succes
navigo
Arrejoan
Berichten: 593
Lid geworden op: vr 22 mei 2015 18:43
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

Re: weer een verrassing

Bericht door Arrejoan »

goedenavond daar istie weer :D eerst maar even naar Jack: mijn voornemen is de romp van de TADI antraciet te schilderen dus had ik ook al gedacht om die kleur in de mast terug te laten komen :) maar zoiets moet het wel worden, wit,zwart of grijs :P wat betreft de (voor-) verwarming de gloeibougie wordt inderdaad roodgloeiend maar het is maar een klein lusje wat gloeit dus veel hitte maar ook VEEL lucht om te verwarmen : nu hoeft de verf niet van de kop te gloeien maar omdat Daatje toch een paar omgangen nodig heeft om druk te maken is de zaak ook al weer gauw afgekoeld.
voorlopig denk ik aan het vlamstartidee moet nog even uitzoeken hoe en wat en ook nog even dat linkje wat genoemd werd checken.het allerliefst zou ik een dieselkachel met een waterspiraal erin warmte in Daatje laten circuleren dus zonder pomp en zo hadden we vroeger aan boord en waren er nooit problemen met koude motoren, maar ook een waterverwarmer staat nog bovenaan het lijstje i.v.m warm water voor het kombuis :?: . keuzes ,keuzes ,keuzes en waar vind ik zo`n kacheltje in een beetje goede staat? Dat gaan als een speer valt wel mee hoor er is zoveel te doen en zo weinig tijd ik wil dit voorjaar binnen klaar zijn zodat ik kan varen waarheen ik wil :D vandaag wegens lichamelijke problemen weer een "bedenk/meet en maak plannen dag " gehad,ook dat moet ik meenemen in de planning helaas :( .De mast is naar mijn zin gelukt (lijmen) en het onderstuk is de epoxy gezet ,en staat te drogen, aan boord van de TADI heb ik wat metingen gedaan voor het nieuw te maken dashboard en kan aan de ontwerptekening beginnen, hopelijk morgen weer fit genoeg om aan boord wat te doen, wordt vervolgd :mrgreen:
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
Carel-k
Berichten: 690
Lid geworden op: za 20 sep 2014 10:56
Locatie: Vlaardingen

Re: weer een verrassing

Bericht door Carel-k »

Bij de brandstof pomp van de DAF 475 of 575 zit en handeltje dat je uit kan trekken voor het starten , dus gas geven handeltje
Uittrekken en starten ? Ik heb nooit extra verwarming gebruikt voor bijde type niet
Vaar mij gerust voorbij, te loever of te lij,ik zal er ook wel komen!
Arrejoan
Berichten: 593
Lid geworden op: vr 22 mei 2015 18:43
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

Re: weer een verrassing

Bericht door Arrejoan »

goedenavond allen, vandaag WEER een "doe maar niks, dan doet het minder pijn" dag mogen noteren :x . niet aan boord geweest want dan gaat " doe maar niks" niet lukken :( .Navigo en Carel-K dank voor jullie advies echter op mijn pomp zit geen koudstart niet om in te drukken en ook niet om uit te trekken vandaar mijn zoektocht naar een andere oplossing. In tegenstelling tot wat ik van velen hoor is het wel fijn dat er toch nog 1 iemand is die de compressie niet een beetje laag vind :) .dat brandstof voorpompen gaan we morgen proberen Navigo , het lijkt een logische gedachte :idea: want IK heb er NIET aan gedacht :). moet ik nog wel steeds voor het starten de vetkuil in, om de motor tijgeren naar de brandstofpomp om te pompen, maar A: ik ben daar toch al om de voorstart controles te doen, en B: ALS het zou werken is die pomp wel electrisch te maken wellicht :?: laatste vetkuil vraag voor de kerst: is er bij een vlamstarter ook een regelunit die de brandduur regelt of wat moet ik me er bij voorstellen? ik ken het principe wel in theorie maar heb het in de praktijk nooit mogen aanschouwen :roll: Tot slot nog dit: iedereen fijne kerstdagen en een vaaruur-rijk gezond 2016 gewenst door de bemanning van TADI 3 > Arrejoan schipper/eigenaar en Fellow chef bewaking(rottweiler) wordt vervolgd
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
Plaats reactie