stand schroefbladen
Moderators: sailor wim, frank
-
Re: stand schroefbladen
Terpstra Bedankt voor de uitleg.hij moet dus altijd wat omhoog voor dat hij naar achter kan ,als het ware net als een buitenboord motor over de spiegel,maar dan is het waarschijnlijk een klein richeltje .Gr René
Klaver vier
-
-
- Contacteer:
het gaat het gemakkelijkst met de (als het goed is zit hij bij uw inventaris!) met het a frame wat op de twee beugels op dek past , met een ketting takel trek je hem nu zo omhoog< met een tweede ketting takel kun je hem ook gewoon rechtstandig laten zakken , met een heftruck of bovenloop kraan gaat het nog makkelijker.
ik heb het in hellevoetsluis in dok bij de RP 21 met de hand en het genoemde bokje gedaan voor inwendige controle (we hebben ook gelijk de wat uitgelopen koppelbus vervangen , nieuwe lagers in het aandrijfhuis (waar de homokineet opzit)vanwege het bonken , dit is nu nagenoeg verdwenen, loopt keurig!(let op dat je er voldoende dikke olie in doet! (ep 90 of wat dikker), geen sae 30!! dat is te dun.
ik heb het in hellevoetsluis in dok bij de RP 21 met de hand en het genoemde bokje gedaan voor inwendige controle (we hebben ook gelijk de wat uitgelopen koppelbus vervangen , nieuwe lagers in het aandrijfhuis (waar de homokineet opzit)vanwege het bonken , dit is nu nagenoeg verdwenen, loopt keurig!(let op dat je er voldoende dikke olie in doet! (ep 90 of wat dikker), geen sae 30!! dat is te dun.
Voor alles is een oplossing!
ik heb in m'n voorruim wel een grote gezette stalen plaat liggen. (daar lag ook de grote ringsleutel voor de schroefas moer).
Heb altijd gedacht dat dit iets was om voorop het schip te zetten voor eventuele duw werkzaamheden.
Ben eigenlijk nooit achter gekomen hoe deze vast gezet zou moeten worden. Maar misschien is de plaat wel om schottel omhoog te tillen. zo zie je maar, elke dag een stukje wijzer. althans,..
Heb altijd gedacht dat dit iets was om voorop het schip te zetten voor eventuele duw werkzaamheden.
Ben eigenlijk nooit achter gekomen hoe deze vast gezet zou moeten worden. Maar misschien is de plaat wel om schottel omhoog te tillen. zo zie je maar, elke dag een stukje wijzer. althans,..

groet Terpstra / SAMBEEK
-
- Contacteer:
bij de RP 21 is het een soort v vormig gelaste massieve as met een hijs oog en twee ogen op de uit einden die met twee bouten door de op dek gelaste wrangen past, maar zoals gezegd, met een takeltje aan de railing gaat het ook , beugel (en stukje vulling tussen de anti cavitatie plaat) los ,en je kunt hem opklappen voor schroef wissel of klaren (kan soms net in het water , bij de rp 21 net niet , die moet droog , of voorover gebalast worden) beide scharnier deksels er af en je zet hem zo op de vloer. 

Hallo marine,
er zitten inderdaad twee wrangen op m'n achterdek. Op de dikke staalplaat die ik eerder noemde zitten twee ogen met pennen. (waar ik me altijd al heb afgevraagd waar en hoe ik deze dan op m'n boeg zou moeten bevestigen en wat voor dienst deze dan had.)
Ik denk inderdaad, dat deze dus is bedoelt om op achterschip is te plaatsen voor omkantelen schottel.
Zal van de week eens proberen.
er zitten inderdaad twee wrangen op m'n achterdek. Op de dikke staalplaat die ik eerder noemde zitten twee ogen met pennen. (waar ik me altijd al heb afgevraagd waar en hoe ik deze dan op m'n boeg zou moeten bevestigen en wat voor dienst deze dan had.)

Ik denk inderdaad, dat deze dus is bedoelt om op achterschip is te plaatsen voor omkantelen schottel.

groet Terpstra / SAMBEEK
als we dit forum ook niet hadden
gr.wout

gr.wout
als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
vanmiddag even gekeken, Helaas staalplaat met ogen heb ik zeker gedroomd,sambeek schreef:Hallo marine,
er zitten inderdaad twee wrangen op m'n achterdek. Op de dikke staalplaat die ik eerder noemde zitten twee ogen met pennen. (waar ik me altijd al heb afgevraagd waar en hoe ik deze dan op m'n boeg zou moeten bevestigen en wat voor dienst deze dan had.)![]()

De plaat is boven en onder gezet zodat hij over achterste railing kan vallen. Er zit wel een scharnierblok aan waar
iets op gemonteerd zou kunnen worden.
Twee wrangen zitten ook op achterdek maar voor de rest geen hulpstukken meer.
Ga later wel eens kijken wat er aan hulpstuk bijgemaakt moet worden, om schottel redelijkewijs omhoog te krijgen.
Voor het moment hangt ie los en dat was de bedoeling
groet Terpstra / SAMBEEK
-
- Contacteer:
ja , het is mooie maar toch ook simpele maar best wel degelijke techniek!
ik heb er de laatste 10 jaar veel ervaring mee opgedaan in de (ex)RP21

ik heb er de laatste 10 jaar veel ervaring mee opgedaan in de (ex)RP21

zie je eigenlijk nog wel nieuwbouw schottels? en zo nee waarom zijn ze er dan mee opgehouden, of is/was het te duur, want je zag ze volgens mij alleen maar bij de overheid ronddobberen, en in die gouden eeuw kon alles nog qua financiën.
ben benieuwd.
gr.wout

ben benieuwd.
gr.wout
als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
- sailor wim
http://www.schottel.de/marine-propulsio ... propeller/
Deze soort aandrijving word nog steeds gebruikt, zelfs commercieel.
En ook op het land vind je die aandrijving,
http://de.wikipedia.org/w/index.php?tit ... 0209191810
Deze soort aandrijving word nog steeds gebruikt, zelfs commercieel.
En ook op het land vind je die aandrijving,
http://de.wikipedia.org/w/index.php?tit ... 0209191810
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
-
Reactie op Wout.Schottels worden nog heel veel gemaakt,maar dan veel moderner,ze worden in de hele wereld toegepast.Ik ben zelf met de schottelclub in Duitsland bij de fabriek geweest,heel mooie fabriek aan de Rijn.Ze hebben nu ook een andere variant ,met pompen in het vlak van de boot,deze worden onder ander toegepast in landingsvaartuigen.Deze kunnen dan in heel ondiep water varen ,en dan nog goed manouvreren,de pompen zitten op een draaibare schijf ,in het vlak.Ik denk dat het voor recreatie niet gemaakt wordt, omdat het heel duur is allemaal Gr.René (De Stoere).
Klaver vier
Gewoon een stuurrooster dus zoals je die in de binnenvaart ziet. Dit heeft niets meer een schottel te maken of bedoeld u iets anders?
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
En 'dat gaat niet' bestaat niet
En 'dat gaat niet' bestaat niet
- KarelE
- Info: Tinn-silver 450/Suzuki 60pk
Op spitsen zit nog wel eens een schottel boegschroef. Ik ben eens een stukje meegeweest op een spits, de Baby Tonga. Die had een 100PK schottel boegschroef. De schottel werd electrisch of hydraulisch neergelaten door het vlak. De verbinding tussen schottel en motor had een vrijloop. Zo kon je de schroef vast op 'afhouden' draaien, en pas als er geremd moest worden de schroef in z'n werk zetten. Wat ik van de schipper begreep was het een erg sterke boegschroef voor z'n 100PK. Heel wat zwaardere boegschroeven gaven het leeg met stevige zijwind veel eerder op. Nadeel van zo'n schottel is natuurlijk wel dat het onder het vlak uitkomt. Geladen in Frankrijk laat je het wel uit je hoofd om de schottel te laten zakken. Dan is een stuurrooster weer handig, of een pomp. Bij onze zoon is de boegschoef een pomp. In het vlak zit op de plaats van de uitstroomopening een holte, waardoor de pijp niet onder het vlak uitsteekt. Die DAF1160 geeft met de 360 graden draaibare waterjet ook nog best wat stuwkracht!
Groet, Karel.
Groet, Karel.
Time's fun when you're having flies
Kermit the Frog.
Kermit the Frog.