weer een verrassing
Moderators: sailor wim, frank
-
- Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)
Re: weer een verrassing
Goedenavond allen, vandaag DE verrassing tot nu toe meegemaakt
, ik had een centraal punt gemaakt om vanuit mijn huishoudaccu`s de diverse gebruikers aan te sluiten, was bezig mijn gereedschap bij mekaar te zoeken toen er een van de twee accu`s ontplofte.
Gelukkig keek ik net de andere kant uit zodat de persoonlijke schade beperkt is gebleven tot een snee onder mijn oog( stuk accu in mijn gezicht) .
Ondanks dat het hard regende ben ik direct op het steiger gaan spoelen met drinkwater: kop, lijf MET overall en daarna met de overall uit. (ADR training toch nog ergens goed voor
).
Een aardige buurman heeft mijn gezicht verbonden en na de schade te hebben bekeken heb ik besloten morgen op te ruimen( was nog een beetje geschrokken/groggy).
Iemand tips om het zuur weg te krijgen, of een idee hoe een accu spontaan uit mekaar ploft? De lader stond uit?,polen 100% goed aangesloten, geen sluiting.
wordt morgen met foto`s vervolgd, groet Ad

Gelukkig keek ik net de andere kant uit zodat de persoonlijke schade beperkt is gebleven tot een snee onder mijn oog( stuk accu in mijn gezicht) .
Ondanks dat het hard regende ben ik direct op het steiger gaan spoelen met drinkwater: kop, lijf MET overall en daarna met de overall uit. (ADR training toch nog ergens goed voor

Een aardige buurman heeft mijn gezicht verbonden en na de schade te hebben bekeken heb ik besloten morgen op te ruimen( was nog een beetje geschrokken/groggy).
Iemand tips om het zuur weg te krijgen, of een idee hoe een accu spontaan uit mekaar ploft? De lader stond uit?,polen 100% goed aangesloten, geen sluiting.
wordt morgen met foto`s vervolgd, groet Ad

mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi 

- paure nesci
Nondeju, heftig !
Succes met herstel, van jezelf en je boot......
gr Do
Succes met herstel, van jezelf en je boot......
gr Do
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
- varg
- Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
Zal je geschrokken zijn.
Over de oorzaak moeten we het nog maar eens hebben, maar nu eerst snel opruimen. Maak wat emmers water met soda klaar (kwart pak soda in emmer) en sop alles goed uit. Het kan overal zitten dus een druksproeier (tuin) met sodawater kan ook handig zijn. Daarna afpompen en liefst alles na-soppen met groene zeep met warm water en een doek. Na droging de plekken waar je weinig komt (plafond etc) licht in het vet zetten. Ik zou me voor kunnen stellen dat je daarvoor even spuit met dit: http://www.fluidfilm.nl/index1.html kies voor A of AS-R. niet te dik, het kruipt vanzelf over de hele oppervlakte.
Tsjonge....ps wacht niet te lang met opruimen!!!
Arnold
Over de oorzaak moeten we het nog maar eens hebben, maar nu eerst snel opruimen. Maak wat emmers water met soda klaar (kwart pak soda in emmer) en sop alles goed uit. Het kan overal zitten dus een druksproeier (tuin) met sodawater kan ook handig zijn. Daarna afpompen en liefst alles na-soppen met groene zeep met warm water en een doek. Na droging de plekken waar je weinig komt (plafond etc) licht in het vet zetten. Ik zou me voor kunnen stellen dat je daarvoor even spuit met dit: http://www.fluidfilm.nl/index1.html kies voor A of AS-R. niet te dik, het kruipt vanzelf over de hele oppervlakte.
Tsjonge....ps wacht niet te lang met opruimen!!!
Arnold
Balen,maar gelukkig kom jij er redelijk vanaf!
Denk eerst aan jezelf en dan pas de rest!!!!!!!!
STERKTE
Vrg,Ed
Denk eerst aan jezelf en dan pas de rest!!!!!!!!
STERKTE
Vrg,Ed
Das niet zo mooi, gelukkig ben je er zelf redelijk goed van afgekomen.
Accuzuur neutraliseerden we altijd met een soda-oplossing.
Gewoon soda van de supermarkt in kraanwater.
Naderhand goed naspoelen met water.
Oorzaak van ontploffende accu's is de aanwezigheid van knalgas (waterstof en zuurstof), dat bij laden ontstaat, in de cellen en een vonk.
Ook al is de lader afgeschakeld dan kan er zich toch nog lange tijd knalgas in de cellen bevinden.
Een vonk kan op diverse manieren ontstaan. Slijpen of lassen in de buurt van pas geladen accu's is heel berucht. Vallend gereedschap (ijzer op ijzer) kan ook vonken veroorzaken. Roken, alle vormen van open vuur.
Verder kun je vonkvorming krijgen als er stroom door het circuit gaat: slechte verbinding, poolklemmen niet goed vast (ze willen wel eens breken). Ook kan er inwendig een breuk zijn in de verbindingen tussen de platen in de cellen zelf. Zolang die verbindingen onder de vloeistof staan is er niets aan de hand, maar als het vloeistofpeil te laag is kan die breuk vonkvorming geven. Maar ook dan moet er wel een behoorlijke stroom lopen, bijvoorbeeld een hydrofoor die aanslaat.
Gr. Richard
Accuzuur neutraliseerden we altijd met een soda-oplossing.
Gewoon soda van de supermarkt in kraanwater.
Naderhand goed naspoelen met water.
Oorzaak van ontploffende accu's is de aanwezigheid van knalgas (waterstof en zuurstof), dat bij laden ontstaat, in de cellen en een vonk.
Ook al is de lader afgeschakeld dan kan er zich toch nog lange tijd knalgas in de cellen bevinden.
Een vonk kan op diverse manieren ontstaan. Slijpen of lassen in de buurt van pas geladen accu's is heel berucht. Vallend gereedschap (ijzer op ijzer) kan ook vonken veroorzaken. Roken, alle vormen van open vuur.
Verder kun je vonkvorming krijgen als er stroom door het circuit gaat: slechte verbinding, poolklemmen niet goed vast (ze willen wel eens breken). Ook kan er inwendig een breuk zijn in de verbindingen tussen de platen in de cellen zelf. Zolang die verbindingen onder de vloeistof staan is er niets aan de hand, maar als het vloeistofpeil te laag is kan die breuk vonkvorming geven. Maar ook dan moet er wel een behoorlijke stroom lopen, bijvoorbeeld een hydrofoor die aanslaat.
Gr. Richard
Je schrikt je toch helemaal rot? Dan heb je inderdaad nog een hoop mazzel gehad.
Sterkte met je verwondingen en het schoonmaken van je boot.
Gooi die overal maar weg. Die valt straks toch uit elkaar.
Mag hopen dat je nog achter kunt komen hoe dat nou kan. (misschien vonkje met opruimen?)
Een rede om goede afgesloten (wel ventilatie) accu bakken te maken. explosie vrij!!
Of ongezien misschien een kabel verkeerd aangesloten op je centrale punt?
Sterkte met je verwondingen en het schoonmaken van je boot.
Gooi die overal maar weg. Die valt straks toch uit elkaar.
Mag hopen dat je nog achter kunt komen hoe dat nou kan. (misschien vonkje met opruimen?)
Een rede om goede afgesloten (wel ventilatie) accu bakken te maken. explosie vrij!!
Of ongezien misschien een kabel verkeerd aangesloten op je centrale punt?
groet Terpstra / SAMBEEK
- FransvanNispen
hoi,
niet zo mooi, snel schoonmaken, en dan proberen te achterhalen wat er verkeerd gegaan kan zijn.
tijdens het knutselen zou je wel eens ergens sluiting hebben kunnen maken.
Tip:accu`s los, knutselen, meten, accu`s weer vast
beterschap en succes
Frans
niet zo mooi, snel schoonmaken, en dan proberen te achterhalen wat er verkeerd gegaan kan zijn.
tijdens het knutselen zou je wel eens ergens sluiting hebben kunnen maken.
Tip:accu`s los, knutselen, meten, accu`s weer vast
beterschap en succes
Frans

Rustig aan, dan breekt het lijntje niet
In mijn machine ruim heb ik een paar beste accubakken staan. (met deksel)
In het vooronder zelf een frame gelast met daarop de accu's zonder afscherming. (voor de boegschroef)
Denk je, komt wel. Maar als ik dit zo lees, toch maar iets versneld fabriceren die bakken.
Je weet maar nooit.
In het vooronder zelf een frame gelast met daarop de accu's zonder afscherming. (voor de boegschroef)
Denk je, komt wel. Maar als ik dit zo lees, toch maar iets versneld fabriceren die bakken.

Je weet maar nooit.

groet Terpstra / SAMBEEK
Veel spoelen! Het liefst zo snel mogelijk en met een natronloog oplossing. Soda helpt maar beperkt. Daarna nog meer spoelen. Zwavelzuur is een sluipmoordenaar. Als je het niet goed verwijderd heb je er jaren later nog last van doordat het op onverwachte plekken blijft roesten.
Heel veel succes en gelukkig heb je het niet in je ogen gekregen
Heel veel succes en gelukkig heb je het niet in je ogen gekregen
Wat er ook gebeurt altijd blijven lachen
dit soort dingen zijn niet goed voor je bloeddruk op dat moment
Ook ik heb m'n boegschroef accus "open" staan.
(de AGM verbruikers accus ook trouwens)....
Misschien toch maar eens op zoek naar een heule grote bak.

Ook ik heb m'n boegschroef accus "open" staan.
(de AGM verbruikers accus ook trouwens)....
Misschien toch maar eens op zoek naar een heule grote bak.
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
- varg
- Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
Natronloog is geen prettig spul om te gebruiken....pas er goed mee op. Staat bij ons ook bekend als gootsteenontstopper.
Natronloog is een heldere, kleurloze, stroperige oplossing van natriumhydroxide in water. NaOH is niet vluchtig en het is onbrandbaar. NaOH is relatief goedkoop. NaOH is een sterke, corrosieve (bijtende) base die heftig reageert met zuren, bij het verdunnen komt zeer veel warmte vrij. Natronloog is een stabiel product dat geen schadelijke invloed ondervindt van licht en warmte; naargelang het toepassingsgebied wordt een oplossing van 33 of 50 % gebruikt
Ik zou zelf voor de soda gaan, gevolgd door de groene zeep. Groene zeep laat een vettig residu achter, vandaar.
Arnold
Natronloog is een heldere, kleurloze, stroperige oplossing van natriumhydroxide in water. NaOH is niet vluchtig en het is onbrandbaar. NaOH is relatief goedkoop. NaOH is een sterke, corrosieve (bijtende) base die heftig reageert met zuren, bij het verdunnen komt zeer veel warmte vrij. Natronloog is een stabiel product dat geen schadelijke invloed ondervindt van licht en warmte; naargelang het toepassingsgebied wordt een oplossing van 33 of 50 % gebruikt
Ik zou zelf voor de soda gaan, gevolgd door de groene zeep. Groene zeep laat een vettig residu achter, vandaar.
Arnold
-
- Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)
Goedenavond allen, dank voor alle goede wensen voor beterschap en herstel.
Vandaag de kapotte accu uit de MK gehaald en gereinigd (MK) met warm sodawater en VEEEEL naspoelwater, dat is het voordeel van een vetkuil met weinig electra daar kan (met beleid) de tuinslang in, ik zal nog wel wat gemist hebben maar het voornaamste is schoon
.
Vannacht om een uur of drie zat ik even op de wc en toen viel het me op dat mijn oren niet meer tuuten
, maar een bezoek aan de huisarts heeft me geleerd dat ik waarschijnlijk een lichte hersenpan( = zo goed als leeg)schudding heb op gelopen
Ben de hele dag al duizelig (vandaar het consult) en heb een partij pijn in mijn kop dat is niet normaal, dus die scherf is wel raak geweest.
Ik kan nog steeds niet begrijpen hoe het kon gebeuren: geknutseld met de lader uit, polen los, geen gebruiker(s), de polen weer zoals het hoort aangesloten, geen vonken gemaakt( dat ik weet), even niks en na twee minuten: knal
.
Toen ik vanmorgen bij de accu kwam waar ik gisteren ALLE bedrading van had losgemaakt stond er EEN cel nog steeds te pruttelen
dat heeft geduurd tot ik het zuur er met een zuurweger uit had gezogen tot op de platen, ik ben altijd alleen aan boord dus 70 kg accu op je hurken leeggieten in een trechter en een jerrycan lukt je niet.
Dus ik denk: van binnen in die accu is iets ernstig mis geweest waarschijnlijk
.
Al met al heb ik ZO`N mazzel gehad dat ik er met mijn hoofd al zowat voorbij was toen het gebeurde, want zit je er voor, of erger, overheen
dan hadden we dit draadje wel af kunnen breien misschien.
Want het niet hebben van stahoogte houd dan gelijk in dat je ERG dichtbij bent op je knieën of hurken, en ik moet er niet aan denken dat je even niveau checkt en zo`n dop jast er met gang af met een straal zuur in zijn kielzog, in je gezicht, brrr.

nu een keer geen plof-kip maar een plof-accu OOK niet leuk

voor de puzzelaars onder U het reststukje alsmede de twee(!) vuldoppen heb ik nog niet teruggevonden

Dit is VEEEL te dicht bij je oog met een accuscherf.
wordt weer vervolgd, groet Ad
Vandaag de kapotte accu uit de MK gehaald en gereinigd (MK) met warm sodawater en VEEEEL naspoelwater, dat is het voordeel van een vetkuil met weinig electra daar kan (met beleid) de tuinslang in, ik zal nog wel wat gemist hebben maar het voornaamste is schoon

Vannacht om een uur of drie zat ik even op de wc en toen viel het me op dat mijn oren niet meer tuuten

Ben de hele dag al duizelig (vandaar het consult) en heb een partij pijn in mijn kop dat is niet normaal, dus die scherf is wel raak geweest.
Ik kan nog steeds niet begrijpen hoe het kon gebeuren: geknutseld met de lader uit, polen los, geen gebruiker(s), de polen weer zoals het hoort aangesloten, geen vonken gemaakt( dat ik weet), even niks en na twee minuten: knal

Toen ik vanmorgen bij de accu kwam waar ik gisteren ALLE bedrading van had losgemaakt stond er EEN cel nog steeds te pruttelen

Dus ik denk: van binnen in die accu is iets ernstig mis geweest waarschijnlijk

Al met al heb ik ZO`N mazzel gehad dat ik er met mijn hoofd al zowat voorbij was toen het gebeurde, want zit je er voor, of erger, overheen

Want het niet hebben van stahoogte houd dan gelijk in dat je ERG dichtbij bent op je knieën of hurken, en ik moet er niet aan denken dat je even niveau checkt en zo`n dop jast er met gang af met een straal zuur in zijn kielzog, in je gezicht, brrr.

nu een keer geen plof-kip maar een plof-accu OOK niet leuk

voor de puzzelaars onder U het reststukje alsmede de twee(!) vuldoppen heb ik nog niet teruggevonden

Dit is VEEEL te dicht bij je oog met een accuscherf.
wordt weer vervolgd, groet Ad

mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi 

Nou Ad, je kop zit er nog op/aan zo te zien.
Voorzichtig aan, jonge man.

Voorzichtig aan, jonge man.

groet Terpstra / SAMBEEK
- Marie Christina
Dat je bij zoveel pech zoveel geluk kunt hebben, zeg!
Volgens mij kom je al met al nog goed weg.
Volgens mij kom je al met al nog goed weg.
Laatst gewijzigd door Marie Christina op do 16 jun 2016 21:56, 1 keer totaal gewijzigd.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)