Dikte accukabels
Moderators: sailor wim, frank
Re: Dikte accukabels
Hoezo plank mis slaan? We praten nog steeds over een 40A lader van Etab. Victron adviseert hier 25mm2 voor.
Effe berekening gemaakt;
Kabellengte 1 meter, laadstroom 10A.
Met 50mm2 een spanningsval van 0,068V
Met 35mm2 een spanningsval van 0,034V
Met 25mm2 een spanningsval van 0,13V
Met 16mm2 een spanningsval van 0,21V
Met 10mm2 een spanningsval van 0,34V
Gr.
Erik
Effe berekening gemaakt;
Kabellengte 1 meter, laadstroom 10A.
Met 50mm2 een spanningsval van 0,068V
Met 35mm2 een spanningsval van 0,034V
Met 25mm2 een spanningsval van 0,13V
Met 16mm2 een spanningsval van 0,21V
Met 10mm2 een spanningsval van 0,34V
Gr.
Erik
-
- Berichten: 363
- Lid geworden op: do 22 dec 2011 21:22
- Locatie: Beverwijk
- Info: Eric Bakker
Schip: De Robbedoes
Type: mogelijk enige bouw casco lijkt wat op Favoritekruiser
Lengte: 8 meter Breedte: 2.50 Diepgang: 80cm
Bouwjaar: 1959
Bouwwerf: Luxe jacht en scheepsbouwer Van Dijk Reeuwijk
Motor: Peugeot Indenor 50pk (niet origineel)
Keerkoppeling: Hurth singromatic 2.1
Ligplaats: Uitgeest ZWVU
Re: Dikte accukabels
Was ik gister even bij Vrolijk watersport in uitgeest voor een paar kleine dingen. Sta ik bij de relais te kijken krijg ik exact het tegen gestelde te horen als bij Dekker
Hij vertelde me dat ik juist een diode moest nemen en dat spanningsverlies was te verwaarlozen.
Die diode kost dan wel het dubbele van dat relais???
Zo een relias was eigenlijk niks
Ik kreeg gister nog wel een mooi schema van de startmotoren reviseur om een relais juist in te bouwen. Dus denk dat ik toch voor het relais ga.

Hij vertelde me dat ik juist een diode moest nemen en dat spanningsverlies was te verwaarlozen.

Zo een relias was eigenlijk niks
Ik kreeg gister nog wel een mooi schema van de startmotoren reviseur om een relais juist in te bouwen. Dus denk dat ik toch voor het relais ga.
met twee linkerhanden rechtshandig proberen te zijn
-
- Berichten: 184
- Lid geworden op: wo 07 mar 2012 21:44
- Locatie: Brielle
- Contacteer:
Re: Dikte accukabels

een verlies vrij "diode"blok is ook een goede optie , echter wel wat duurder!

Voor alles is een oplossing!
-
- Berichten: 184
- Lid geworden op: wo 07 mar 2012 21:44
- Locatie: Brielle
- Contacteer:
Re: Dikte accukabels
ErikH schreef:We gaan lekker een 50 mm2 geschikt voor > 150A gebruiken om 20A te laden. Succes ermee.VRM marine schreef: wat je mist is praktijk ervaring!
Gr.
Erik


Voor alles is een oplossing!
-
- Berichten: 857
- Lid geworden op: za 01 dec 2007 10:55
- Locatie: Alkmaar
- Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip. - Contacteer:
Re: Dikte accukabels
Ik gebruik al jaren in dit soort situaties een 'los' relais (zwaar genoeg nemen, minimaal 70A autorelais, liefst zwaarder), deze staat tussen de accu's, schakelspanning komt van contactslot van de motor, zodra contact aan is laden beide accu's, motor uit = accu's losgekoppelt.
De meeste contactsloten koppelen contact uit tijdens starten, waardoor tijdens het starten de accu's loskoppelen, maar ik zie geen probleem in het eventueel gekoppeld blijven tijdens het starten.
Over kabeldiktes: zware acculaders / omvormers, etc. hebben over het algemeen een v-sense aansluiting, oftewel een kabeltje naar de accu om het werkelijke voltage op de accu te meten, samen met de temperatuursensor belangrijke onderdelen.
Maar...een kabel van 1 meter heeft nauwelijks spanningsval.
De tabel van Erik klopt overigens niet, 10mm2 2x1meter (heen en terug) geeft bij 10A een spanningsval van 0,036v (10 keer zo weinig)
De genoemde 35mm2 is prima.
De meeste contactsloten koppelen contact uit tijdens starten, waardoor tijdens het starten de accu's loskoppelen, maar ik zie geen probleem in het eventueel gekoppeld blijven tijdens het starten.
Over kabeldiktes: zware acculaders / omvormers, etc. hebben over het algemeen een v-sense aansluiting, oftewel een kabeltje naar de accu om het werkelijke voltage op de accu te meten, samen met de temperatuursensor belangrijke onderdelen.
Maar...een kabel van 1 meter heeft nauwelijks spanningsval.
De tabel van Erik klopt overigens niet, 10mm2 2x1meter (heen en terug) geeft bij 10A een spanningsval van 0,036v (10 keer zo weinig)
De genoemde 35mm2 is prima.
-
- Berichten: 857
- Lid geworden op: za 01 dec 2007 10:55
- Locatie: Alkmaar
- Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip. - Contacteer:
Re: Dikte accukabels
Oja handig tooltje voor de luie mensch (ik dus)
http://www.elproman.se/eng/produkter/ka ... sfall.html
http://www.elproman.se/eng/produkter/ka ... sfall.html
Re: Dikte accukabels
Dan zou het hele tabelletje niet kloppen en heb ik me een 0 vergist. Het rekentooltje bevestigd dat ik me vergist heb. Dan hebben we het dus echt over gerommel in de marge wat betreft spanningsval bij verschillende kabeldiktes.Boekel schreef: De tabel van Erik klopt overigens niet, 10mm2 2x1meter (heen en terug) geeft bij 10A een spanningsval van 0,036v (10 keer zo weinig)
10mm2 - 0,036V
35mm2 - 0,0034V
Een verschil van, jawel let op, 3/100 Volt. Knappe jongen die dat netjes kan meten, moderne lader of niet.
Gr.
Erik
-
- Berichten: 857
- Lid geworden op: za 01 dec 2007 10:55
- Locatie: Alkmaar
- Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip. - Contacteer:
Re: Dikte accukabels
Klopt.ErikH schreef:Dan zou het hele tabelletje niet kloppen en heb ik me een 0 vergist. Het rekentooltje bevestigd dat ik me vergist heb.Boekel schreef: De tabel van Erik klopt overigens niet, 10mm2 2x1meter (heen en terug) geeft bij 10A een spanningsval van 0,036v (10 keer zo weinig)
Ook daar klopt iets niet, zit een factor 10 tussen terwijl kabels factor 3,5 tussen zit...juiste antwoord bij 35mm2 is 0,01 dus 2,6/100ste volt verschil tussen de twee kabels.Dan hebben we het dus echt over gerommel in de marge wat betreft spanningsval bij verschillende kabeldiktes.
10mm2 - 0,036V
35mm2 - 0,0034V
Een verschil van, jawel let op, 3/100 Volt. Knappe jongen die dat netjes kan meten, moderne lader of niet.
Bij 10A dan wel...
Als mijn omvormers op hun continuvermogen draaien gaat er 250A vanuit de accu's, dan wil je wel knappe kabels hebben, en zo kort mogelijk (dat laatste erg belangrijk denk ik)
-
- Berichten: 184
- Lid geworden op: wo 07 mar 2012 21:44
- Locatie: Brielle
- Contacteer:
Re: Dikte accukabels
praktijkvoorbeeld
dynamo 12 volt 50 ampere, 4 meter 6 kwadraat van dynamo naar amperemeter in dashboard terug naar accu (neem ik de min nog niet eens mee in deze berekening)
kom je op een spannings verlies van 1,2 volt , van de 14,4 volt van de dynamo blijft dus maar 13,2 volt over ,
je komt dus niet aan je 50 amperelaadstroom omdat je niet aan de eindspanning van 14,4 volt komt!
voor een startaccu waar maar heel weinig uit gebruikt word (wel veel ampere's maar heel kort , dus weinig ampere uur!!)
geeft dat niks , hij laad maar met een paar ampere's dus komt hij wel aardig in de buurt van de eindspanning!
neem je nu een ontladen accu (bijvoorbeeld je licht accu) dan kom je nooit aan een laadstroom van 50 ampere, en het duurt dus een eeuwigheid om aan de eindlaadspanning van de accu te komen!, ergo , accus worden niet volledig geladen met vervroegde slijtage tot gevolg!!
let wel , in de praktijk is de helft van de bootjes zo bedraad!, neem je nu 25 kwadraad wordt het al beter maar kom je nog niet aan de eindspanning!, nog steeds 0,2 volt te weinig !
(dat lijkt allemaal muggezifterij met die kleine verliezen , maar meestal zijn de verliezen nog meer, door slecht aangeknepen schoentjes , losse contacten diode bruggen en al meer!
ergo slecht geladen accus , snelle slijtage , en bovenal altijd te weinig stroom voor de verlichting tv koelkast etc!
vandaar , hoe dikker hoe beter , ik snap best dat er door een kabel een bepaalde stroom mag lopen , maar dat heeft niets te maken met het laden via dynamo's en laders. (uiteraard kun je ze compenseren , en sommige (echt niet alle!!) laders hebben een sense aansluiting om de accu spanning tijdens het laden te meten , maar dat is een hulpmiddel!)
het laden van een (lood) accu heeft alles te maken met de inwendige weerstand van deze lood accu, die bepaald de hoeveelheid lading die er in kan in een bepaalde tijd!!
dynamo 12 volt 50 ampere, 4 meter 6 kwadraat van dynamo naar amperemeter in dashboard terug naar accu (neem ik de min nog niet eens mee in deze berekening)
kom je op een spannings verlies van 1,2 volt , van de 14,4 volt van de dynamo blijft dus maar 13,2 volt over ,
je komt dus niet aan je 50 amperelaadstroom omdat je niet aan de eindspanning van 14,4 volt komt!
voor een startaccu waar maar heel weinig uit gebruikt word (wel veel ampere's maar heel kort , dus weinig ampere uur!!)
geeft dat niks , hij laad maar met een paar ampere's dus komt hij wel aardig in de buurt van de eindspanning!
neem je nu een ontladen accu (bijvoorbeeld je licht accu) dan kom je nooit aan een laadstroom van 50 ampere, en het duurt dus een eeuwigheid om aan de eindlaadspanning van de accu te komen!, ergo , accus worden niet volledig geladen met vervroegde slijtage tot gevolg!!
let wel , in de praktijk is de helft van de bootjes zo bedraad!, neem je nu 25 kwadraad wordt het al beter maar kom je nog niet aan de eindspanning!, nog steeds 0,2 volt te weinig !
(dat lijkt allemaal muggezifterij met die kleine verliezen , maar meestal zijn de verliezen nog meer, door slecht aangeknepen schoentjes , losse contacten diode bruggen en al meer!
ergo slecht geladen accus , snelle slijtage , en bovenal altijd te weinig stroom voor de verlichting tv koelkast etc!
vandaar , hoe dikker hoe beter , ik snap best dat er door een kabel een bepaalde stroom mag lopen , maar dat heeft niets te maken met het laden via dynamo's en laders. (uiteraard kun je ze compenseren , en sommige (echt niet alle!!) laders hebben een sense aansluiting om de accu spanning tijdens het laden te meten , maar dat is een hulpmiddel!)
het laden van een (lood) accu heeft alles te maken met de inwendige weerstand van deze lood accu, die bepaald de hoeveelheid lading die er in kan in een bepaalde tijd!!

Voor alles is een oplossing!
Re: Dikte accukabels
Hi.
Wat een ingewikkeld geleuter zeg.
Ik heb een victron phoenix van 2000 w 50a laden. Ik heb een tracieset van 520 Ah. De kabel naar de 24 volt kast is 25mm2. Iets van 3 meter. Ik had tot vorig jaar de accuset achter in de piek staan met een kleine 8 meter kabel ( ook 50mm2) en ook geen trubbels.
Heb kabel van 50mm2 gelegd en gene problemen. Heb wel een andere regelaar op de dynamo gezet omdat de tractie een hogere spanning moet hebben.
Maakt mij allemaal niks uit. Als ik sommige berekeningen zie dan denk ik echt man waar gaat het over
Gewoon dikke kabels erin en hupekee draaien met die hap.
Of denk ik te simpel?
Wat een ingewikkeld geleuter zeg.
Ik heb een victron phoenix van 2000 w 50a laden. Ik heb een tracieset van 520 Ah. De kabel naar de 24 volt kast is 25mm2. Iets van 3 meter. Ik had tot vorig jaar de accuset achter in de piek staan met een kleine 8 meter kabel ( ook 50mm2) en ook geen trubbels.
Heb kabel van 50mm2 gelegd en gene problemen. Heb wel een andere regelaar op de dynamo gezet omdat de tractie een hogere spanning moet hebben.
Maakt mij allemaal niks uit. Als ik sommige berekeningen zie dan denk ik echt man waar gaat het over

Gewoon dikke kabels erin en hupekee draaien met die hap.
Of denk ik te simpel?

Re: Dikte accukabels
nee hoor kees, ik denk er net zo over, geleuter van 2 pagina's over de dikte van een kabel, wat kost zoiets nou, verschil tussen 25 en 50mm2 is een paar euries.
gr,wout




gr,wout
als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
-
- Berichten: 857
- Lid geworden op: za 01 dec 2007 10:55
- Locatie: Alkmaar
- Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip. - Contacteer:
Re: Dikte accukabels
Mee eens, alleen als er onwaarheden worden verteld kan ik me moeilijk inhouden 

Re: Dikte accukabels
Dit is de enige goede denkwijze.knillis schreef: Gewoon dikke kabels erin en hupekee draaien met die hap.
Gr.
Erik
- Marie Christina
- Berichten: 5019
- Lid geworden op: zo 21 aug 2011 07:59
- Locatie: Noord Drenthe
Re: Dikte accukabels
Hmmm.
Ben ik nu voor 99,994% helemaal
of voor 100%?

Ben ik nu voor 99,994% helemaal



"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)