Winterproject begonnen en wat vragen

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

paul

Re: Winterproject begonnen en wat vragen

Bericht door paul »

In nederland lag een jaar of 5 geleden nog zon kleine 40000 km asbest cement leiding veel waterleiding,maar ook veel,zoals een groot gedeelte van Zoetermeer het riool stelsel.
tot ik 13 jaar was dronken wij regenwater van een asbest platen dak.
De weg naar ons huis was een koolas pad,met daar over asbest cement afval ,want dat vloerde zo mooi uit als het kapot gereden was .
In de zomer dan stoof dat enorm, dat was natuurlijk zeer slecht voor zowel mens als dier.
100 jaar automobielen met asbest koppelings platen en rem schoenen en allerlei andere frictie materialen,zijn versleten hoofdzakelijk in de steden en mijn inziens zwerft dat nog steeds rond,het vergaat niet.
Volgens (deskundigen) kan dat geen kwaad want het is allang weg???
De leidingen die uit de grond gehaald worden zijn over het algemeen drijfnat,maar worden door mannen in drukpakken verwijderd alsof het kernafval is ,binnen de afzet linten zijn overdruk cabines veplicht en kleding het materiaal word gestort en door een shovel met stalen wielen aan gort gereden,totdat we op die plaats toevallig iets moeten bouwen
De vezels blijven ook netjes binnen de afzetting en het passerend publiek heeft dus geen last.
Toen ik met mijn 17 jaar als leerling machinisie op zee zat lag er in de machine kamer onder de uitlaat leidingen een laag sneeuw,uit het asbest koord wat er om heen zat,iedere dag aanvegen puur slecht voor de mensen aan boord ook al is het wel zo dat de vezel die je met het blote oog niet ziet het gevaarlijkst is
Mijn mening over asbest is,een prima te gebruiken grondstof,maar gevaarlijk voor de gezondheid,maar zeker niet gevaarlijker dan bv benzine,ook daar haal je bij iedere tankbeurt een leuk beetje van naar binnen.
gr Paul
Plaats reactie