bonkerdebonk brevo 112

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

meester
Contacteer:

Re: bonkerdebonk brevo 112

Bericht door meester »

Indien het uit de vertraging zou komen heeft het volgens mij te maken met de druk op de tandfanken.Met slip breng je niet het volledige vermogen op de tanden. dan wordt niet het hele oppervlak van de tanden belast. bij meer vermogen neemt de druk toe en dus ook de herrie. Tot er zoveel toeren gemaakt worden dat het geluid als het ware samensmelt. de tandwielkast zit immers an de schroefaszijde. Als je achteruit draait wordt de andere kant van de tandwielen gebruikt en die zijn meestal niet versleten. Ik beargumenteer hier alleen mijn vermoeden. ik weet natuurlijk niets zeker.
succes met de zoektocht.
een expert is iemand die alles al een keer fout heeft gedaan!
wout.bij

Bericht door wout.bij »

ik heb geen vertraging tussen de schroef en de k.k. het is 1:1 dus dat kan het niet zijn, maar als ik naar zwartsluis ga dan hou ik hem zoiezo in de gaten, you never know. :)
gr.wout
als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
sailor wim

Bericht door sailor wim »

Hoi Wout,
Je schijft dat er geen vertraging met tandwielen in de Brevo zit.
Maar om achteruit te gaan zit er dan ook geen tandwiel stelsel in ?
Of keer jij de draairichting van de motor om?
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
wout.bij

Bericht door wout.bij »

Afbeelding

hoi wim
ik heb geen vertraging,en er zitten wel tandwielen in de inrichting om achteruit te draaien, dat werkt als volgt, je ziet aan de linkerzijde de as van de motor en aan de rechterzijde de as van de schroef, je ziet aan de linkerzijde ook 2 verticalle asjes en daar zitten de planetaire tandwielen op (4stuks) om dat hele huis zit een klemband die los staat als de k.k. in zijn vooruit staat,
het hele huis draait dus mee inclusief de 4 planetaire tandwielen, als ik de k.k. nu in zijn achteruit zet dan klemt de band om het huis, en deze blijft dus stilstaan, de motoras draait wel gewoon door en brengt dus nu zijn kracht op de planetaire tandwielen over, en deze 4 tandwielen geven het weer over op de schroefas die nu dus in tegengestelde richting draait.
dus wel tandwielen in het huis, maar alles draait mee wanneer ik het bonkerdebonk hoor.
gr.wout
VRM marine
Contacteer:

Bericht door VRM marine »

probeer eens te kijken met hendel in vooruit ,(motor uiteraard niet draaiend!) vliegwiel heen en weer tornen , bonkt hij (dus speling tussen in en uitgaande as, dan zijn je tanden of lagertjes planetair asjes toch versleten en gaat hij bonken , omdat het koppel wel door de tanden word door gegeven (ook al draaien ze zelf niet)en de oneenparigheid van de motor.,in de achteruit kan het minder zijn omdat de draaiende tandwieltjes scheef gaan staan en er dus minder speling is , ik vermoet dat er speling op de asjes of lagertjes zit van je planetaire asjes! :wink:
Voor alles is een oplossing!
wout.bij

Bericht door wout.bij »

dat had ik ook al gedacht, ik kijk er de komende winter wel even naar, alhoewel, even :( :( :) :) :D :D
ik weet alleen niet of er glijlagers of kogellagers in zitten, je had ze namelijk met 2 uitvoeringen, ik hoop kogellagers,deze kosten geen drol en het is een stuk minder werk.
gr.wout
VRM marine
Contacteer:

wout.bij schreef:dat had ik ook al gedacht, ik kijk er de komende winter wel even naar, alhoewel, even :( :( :) :) :D :D
ik weet alleen niet of er glijlagers of kogellagers in zitten, je had ze namelijk met 2 uitvoeringen, ik hoop kogellagers,deze kosten geen drol en het is een stuk minder werk.
gr.wout
misschien zijn het wel naald lagers (al denk ik dat niet vanwege de optredende krachten)
als ik zo naar de tekening kijk zijn het kogellagertjes! :wink:

heb je weer wat te doen! :lol:
wout.bij

Bericht door wout.bij »

even goed lezen :wink:
ik zei dat deze koppelingen er in 2 uitvoeringen zijn, 1 met glijlagers en 1 met kogellagers.
de bovenstaande tekening lijkt op die van mij maar is het niet.
gr.wout
VRM marine
Contacteer:

die van de tekening is er in ieder geval een met kogellagers (zie balletjes bovenzijde kleine asjes) :wink:
Plaats reactie