Wisselstroomdynamo
Moderators: sailor wim, frank
-
Wisselstroomdynamo
Goede middag, ik loop al jaren te prakkiseren waarom de Mercedes over de 2000 toeren moet draaien aleer de laadstroom er bij komt.
Als ik de auto (golf diesel) start, is direct het controle lampje uit, en laad dus wel stroom bij.
nu heb ik buiten ook meters en een toerenteller geplaatst, de toerenteller op de dynamo gaat vanzelfsprekend ook pas werken na een hoog toerental.
Eenmaal aan het laden kan ik gewoon naar het stationaire toerental en blijft de dynamo laden, dat gebeurde ook bij de vorige dynamo, die nu nog reserve ligt.
Mis de installatie een onderdeel, of is de pouly op de dynamo te klein, of te groot, hij is wat kleiner als op de motor.
Er zullen echt wel mensen zijn die me verder kunnen helpen.
Groet, Willem.
Als ik de auto (golf diesel) start, is direct het controle lampje uit, en laad dus wel stroom bij.
nu heb ik buiten ook meters en een toerenteller geplaatst, de toerenteller op de dynamo gaat vanzelfsprekend ook pas werken na een hoog toerental.
Eenmaal aan het laden kan ik gewoon naar het stationaire toerental en blijft de dynamo laden, dat gebeurde ook bij de vorige dynamo, die nu nog reserve ligt.
Mis de installatie een onderdeel, of is de pouly op de dynamo te klein, of te groot, hij is wat kleiner als op de motor.
Groet, Willem.

- Marie Christina
Re: Wisselstroomdynamo
Vreemd, inderdaad.
Maar mijn SaMoFa moet ook boven de 1700 toeren komen voor er opgeladen wordt.
Het zal wel één van de vele verschillen zijn tussen boten en auto's.
Maar mijn SaMoFa moet ook boven de 1700 toeren komen voor er opgeladen wordt.
Het zal wel één van de vele verschillen zijn tussen boten en auto's.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Groet, Willem.
Meestal is het dynamo lampje op je paneel wat te licht zet er een zwaarde lamp in dan gaat de dynamo eerder laden ongerveer bij 800 toeren.
het is zondag dus even rust tot wanner weet ik niet.
groeten pier
Groet, Willem.
Meestal is het dynamo lampje op je paneel wat te licht zet er een zwaarde lamp in dan gaat de dynamo eerder laden ongerveer bij 800 toeren.
het is zondag dus even rust tot wanner weet ik niet.
groeten pier
- KarelE
- Info: Tinn-silver 450/Suzuki 60pk
De controlelamp op het dashboard moet idd wel zwaar genoeg zijn. Door de controlelamp loopt de stroom van de bekrachtiging van de veldspoel van de dynamo. Als het lampje te licht is, is de stroom voor de bekrachtiging te klein.
Groet, Karel
Groet, Karel
Time's fun when you're having flies
Kermit the Frog.
Kermit the Frog.
-
Over hoeveel watt gaat het, of kan er een 24 v lampje op, die trekt in ieder geval hard zat.
Kan goed draadjes aan leggen, maar bij sommige dingen is het echt uitproberen.
Al vast bedankt voor de tip, dan zal dat het euvel wel zijn, morgen eens uitvinden.
Groet, Willem.
Kan goed draadjes aan leggen, maar bij sommige dingen is het echt uitproberen.
Al vast bedankt voor de tip, dan zal dat het euvel wel zijn, morgen eens uitvinden.
Groet, Willem.

- Marie Christina
Och, ik geef wel even gas na het starten...
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
als het een 12 volts dynano is dan is 3 watt meestal voldoende dus het lampje in het paneel veranderen in 12 volt 3 watt, nu zal er een 1 watt lampje in zitten.
nu moet je de hogetoeren maken om de dynam te laten werken.
Een 24 volt lamp op 12 volt werkt niet.
groeten pier
nu moet je de hogetoeren maken om de dynam te laten werken.
Een 24 volt lamp op 12 volt werkt niet.
groeten pier
-
-
Jullie zijn uiteraard stik nieuwsgierig of het allemaal gelukt is, en zowaar na 15 jaar werkt het naar behoren.
Dat heeft de volgende oorzaak, toen ik de Vrijbuiter kocht, in '96 was de bedrading een puinhoop, met twee verschillende voltages, 12 volt en 24 volt.
Daar de Mercedes gestart wordt op 12 volt, heb ik de 24 volt optie laten vallen, en na renovatie van het dashboard gebeuren het zelfde controle lampje gebruikt, met daarin een 24 volts lampje, dus niet uit elkaar gehaald maar er zo weer opgezet.
Vanmorgen een 12 volt 2 w lampje er ingedaan en het mysterie daarmee laten eindigen, eigenlijk wel weer een beetje jammer, zo wordt er steeds meer ontrafelt, terwijl ik eigenlijk wel een houtje touwtje mens ben, dus hierin een wat gespleten persoonlijkheid.
Groet, Willem.
Dat heeft de volgende oorzaak, toen ik de Vrijbuiter kocht, in '96 was de bedrading een puinhoop, met twee verschillende voltages, 12 volt en 24 volt.
Daar de Mercedes gestart wordt op 12 volt, heb ik de 24 volt optie laten vallen, en na renovatie van het dashboard gebeuren het zelfde controle lampje gebruikt, met daarin een 24 volts lampje, dus niet uit elkaar gehaald maar er zo weer opgezet.
Vanmorgen een 12 volt 2 w lampje er ingedaan en het mysterie daarmee laten eindigen, eigenlijk wel weer een beetje jammer, zo wordt er steeds meer ontrafelt, terwijl ik eigenlijk wel een houtje touwtje mens ben, dus hierin een wat gespleten persoonlijkheid.
Groet, Willem.

- KarelE
Als jij het oude lampje weer terugzet, beloven wij dat we het niet verder vertellenschipper-willem schreef:eigenlijk wel weer een beetje jammer, zo wordt er steeds meer ontrafelt, terwijl ik eigenlijk wel een houtje touwtje mens ben, dus hierin een wat gespleten persoonlijkheid.

Kermit the Frog.
Kermit the Frog.
-
Gisteravond de Bona Spes nog door de Mathenesserbrug gelaten, het zag er aardig gelikt uit, die ouwe zal wel een poosje meegevaren zijn, m'n complimenten!
En van dat controlelampje, je kan de nieuwe tijd nu eenmaal niet tegenhouden, of je hou je zelf voor de gek, dat mag wel even omdat vroeger alles beter was, maar dan weer gauw naar de waan van de dag.
Groet, Willem.
En van dat controlelampje, je kan de nieuwe tijd nu eenmaal niet tegenhouden, of je hou je zelf voor de gek, dat mag wel even omdat vroeger alles beter was, maar dan weer gauw naar de waan van de dag.
Groet, Willem.

- KarelE
Ja, ik kreeg na zijn oproep aan de Mathenesser brug al een telefoontje met de manier waarop je antwoordde 
Nou, die ouwe is alleen het eerste reisje meegeweest..... Maar zoonlief wil het er goed bij laten staan, en is een beetje aan het experimenteren met een wit biesje op de bulb en wat andere kleurtjes, om de lijn van het schip mooi te laten uitkomen. Hij heeft in zijn matrozentijd ook goed leren schilderen, en geeft zijn (vakantie-)matroos het goede voorbeeld
Ik zal de complimenten doorsturen.
Groet, Karel

Nou, die ouwe is alleen het eerste reisje meegeweest..... Maar zoonlief wil het er goed bij laten staan, en is een beetje aan het experimenteren met een wit biesje op de bulb en wat andere kleurtjes, om de lijn van het schip mooi te laten uitkomen. Hij heeft in zijn matrozentijd ook goed leren schilderen, en geeft zijn (vakantie-)matroos het goede voorbeeld

Groet, Karel
Kermit the Frog.
Kermit the Frog.