vast zetten schroefmoer

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Etab
Info: Eric Bakker
Schip: De Robbedoes
Type: mogelijk enige bouw casco lijkt wat op Favoritekruiser
Lengte: 8 meter Breedte: 2.50 Diepgang: 80cm
Bouwjaar: 1959
Bouwwerf: Luxe jacht en scheepsbouwer Van Dijk Reeuwijk
Motor: Peugeot Indenor 50pk (niet origineel)
Keerkoppeling: Hurth singromatic 2.1
Ligplaats: Uitgeest ZWVU

vast zetten schroefmoer

Bericht door Etab »

Ik heb nogal wat moeite moeten doen om een nieuwe moer te vinden om mijn schroef vast te zetten. Blijkbaar weer een vage draad maat. :roll:
Nu heb ik er 1 gevonden maar dat is er zo 1 met een plastic randje erin om vast te zetten. Maar er zit geen borgings mogelijkheid op.
Als ik die moer bij het (zeer)vastzetten insmeer met 2 componenten epoxylijm is dat dan genoeg?
met twee linkerhanden rechtshandig proberen te zijn
sailor wim

Re: vast zetten schroefmoer

Bericht door sailor wim »

Hoi,
Je hebt dus een zelfborgende moer gevonden met de juiste schroefdraad.
Ik zou met deze moer naar een www.fabory.nl winkel gaan en een kroonmoer aanschaffen.
Die kan je dan wel goed borgen met een rvs splitpen, moet je wel een gaatje door je schroefas boren.
Op een of andere wijze vertrouw ik www.loctite.nl onderwater bij een schroef niet.
Ook weet ik best dat er vliegtuigvleugens mee gelijmd worden.
Gr Wim.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Etab

Bericht door Etab »

Het vreemde is dat de as niet lang genoeg is om die bout er geheel op te draaien.
Ik heb vandaag met 2 man alle kracht die we hebben gebruikt en de schroef zit er echt op zijn verst op.
Kan je een gat in zo een moer boren? door de as heen en dan spilt pen?
sambeek

Bericht door sambeek »

hoi,
Ja dat kan, mits er voldoen vlees aanwezig is. Als je moer glad is met je draadstuk schroefas, is dat voldoende.
Let er wel op dat je recht blijft boren en niet perongelijk gaat verlopen met je boor.
Maar heeft de vorige moer niet geborgt gezeten dan? Misschien toch ergens een gaatje?
groet Terpstra / SAMBEEK
Etab

Bericht door Etab »

Er zat een compleet vastgerotte bout op met een klein gaatje erin met een pennetje dat tegen de draad op drukte.
Maar dat was allemaal erg ver weg vergaan. Het was volgens mij ook een bronzen bout
Jackson920

Bericht door Jackson920 »

In mijn geval heb ik de bronzen dopmoer geborgd met een in de zijkant geboord en getapt inbus wormboutje,
wel goed behandelen bij voorkeur met een beetje teer, het lijkt er veel op dat de bestaande situatie ook zo is gedaan.
gr. Jan .
VRM marine
Contacteer:

Bericht door VRM marine »

gewoon goed vastdraaien , er een gaatje in boren (door moer en as ) en er een rvs split pennetje in doen , sucses verzekerd! :wink:
Voor alles is een oplossing!
edje

Bericht door edje »

Tussen de moer en schroef een overmaatse ring plaatsen. Hierna de eindmoer gewoon vast slaan met een slag sleutel. Hierna de ring wat uitsteekt krom slaan zodat hij klem loopt tegen de 6 kant van je moer. Nadeel van gaten boren door de schroef as is dat er een mogelijkheid bestaat dat je deze dus danig verzwakt en de as kan gaan afbreken.

gr Ed
VRM marine
Contacteer:

Bericht door VRM marine »

je boort door de helft van de schroefdraad , misvatting is dat de schroef alleen met de moer vast zit , de schroef wordt door het conische gat op de as geperst , dit neemt een deel van de trek kracht bij reactie kracht in de achteruit van je schroef weg , hij zal hierdoor echt niet afbreken!
(een passende sluitring is uiteraard inderdaad een must!, de ring klipjes die je moet omslaan werken niet best , uit ervaring , al twee keer de schroef verloren omdat de moer er afgelopen was! (bij achteruitslaan trok ik bij volgas de schroef van de as!, ook al een keer het systeem met het hardstalen inbusje gebruikt , klein deukje in de schroef boren en het boutje vast draaien , dit systeem werkt ook wel redelijk., edoch verloor ik wederom de schroef!

3x is scheepsrecht dacht ik zo!
ik heb zelf na 3 x schroef verlies(!!) (er wordt met deze boot echt rauw geragt!!) er een gaatje door geboord (3mm) en er een rvs las electrode door geduwt , uiteinden om gebogen ,(had zo gauw geen rvs splitpen voorhanden!) en het is nu wel al 15 jaar blijven zitten! (let wel , met 100(!) pk op een 25 mm crome vanadium asje!, 1 op 2 koppeling met een 3 blad van ongeveer 50cm , alles blijft heel, ondanks het ruwe gebruik!
boot trekt net iets meer als 1000kgm vooruit , en zo'n 500 kgm achteruit. :wink:
Voor alles is een oplossing!
knillis

Bericht door knillis »

Hi.

M toch interessant. Ik lees dat er brons met rvs gebruikt worden bij de schroef welke onder invloed is van van onze vijand de electrolitische werking. Is dit niet vragen om trubbels?
Een oude rot vertelde me ooit eens. Jongen ga niet met rvs zitten klooien onderwater en al helemaal niet bij een bronze schroef.
Ik heb een moer op mn as zitten. Deze heb ik met een plaatje gehecht aan de schroefas en kan er dus niet af. De passing komt van de conus en als de schroef iets warm gemaakt wordt zit deze toch al als een huis. Een schroef die eraf donderd is mijninziens er niet goed opgezet en uiteraard slecht geborgd.
Maar goed zoals zoveel dingen kan het altijd wel gebeuren. klop klop op de houten tafel.
Is dat een slechte gedachte rvs met brons bij de schroef onder water?
Of zie ik beren. M toch interessant!
Gr Kees
:-)
meester
Contacteer:

Bericht door meester »

idereen doet het weer anders. ik heb op de helleveeg een bronzen dopmoer met splitspen. een stalen as en een rvs splitpen. kan niet anders omdat ik anders halverwege het jaar mijn splitpen kwijt ben. op de andere schepen die ik afgelopen jaren heb gemotoriseerd zet ik gewoon 2 stalen moeren achter de schroef vast tegen elkaar en hecht ze aan elkaar. krijg je het later ook nog eens los.
een expert is iemand die alles al een keer fout heeft gedaan!
Boekel
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Bericht door Boekel »

Het valt mij altijd op dat de as en het schroefdraad er meest nog prima uitzien, schroef zit mooi strak op de as, en beschermd wellicht as plus moer als een soort anode? (of zou de as de schroef beschermen?)

Bij een stalen schroef is het makkelijk...klein lasrupsje...
Je kunt ook een stalen schroef gebruiken, daar overheen een stukje strip met een gat erin, door het gat las je de strip vast aan je as (in het center dus, zodat schroefdraad niet beschadigd), en aan de moer de uiteinden van de strip.

Kroonmoer of gat door moer boren zou ik idd met een enkele staaf (idd zoals laselektrode) doen ipv splitpen, je zou de boel met lekker wat kit kunnen monteren, waar kit zit komt geen water dus geen roest.

Ik heb zelf één keer een losse schroef gehad, dat was bij onze sloep, en daar bleek later de conus niet helemaal gelijk aan de asconus te zijn...gelukkig zat het roer zo dicht achter de schroefas dat de moeren niet helemaal van de as af konden :)

Ik vermoed dat een losrakende schroef meestal zal komen door niet goed passen op de as, niet goed vastzetten, en / of een spie die niet goed past zodat de schroef steeds blijft bewegen en niet lekker vast kan komen te zitten...dan zal elke moerborging tzt falen ben ik bang.
Etab

Bericht door Etab »

Straks wordt hij binnen gezet en ga morgen eens eronder duiken.

Probleem is dat ik geen keuze heb ik moer daar het me een paar weken gekost heeft een passende te vinden.
Hij zit nu knettervast door twee beren van kerels gedaan (ben ik er 1 van) heb hem met 2 componenten lijm vast gezet en ga dan nog een pen erin zetten.
Ik heb de oude bronzen of koperen nog bewaart (Die is kapot) en ga eens op zoek naar een mooie oplossing voor volgend jaar.
Boekel
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Bericht door Boekel »

Etab schreef:Hij zit nu knettervast door twee beren van kerels gedaan (ben ik er 1 van) heb hem met 2 componenten lijm vast gezet en ga dan nog een pen erin zetten.
Dan zou ik me geen zorgen meer maken :) (ook zonder pen, maar dat ga ik je niet aanraden want straks raakt ie toch los en heb ik het gedaan ;) )

Maak 'm met boren niet te heet, want dan werkt de lijm niet meer.
Plaats reactie