MWM 2cyl. diesel uit zetten

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Eduard
Info: Priok, Amsterdammertje, 14.20 l, 3.20 b, 1.25 d, 2.70h/1.95h. Bouwjaar 1925. Werf: Stoel en Witsche te Alkmaar. Scania Vabis D8 127pk, Twindisk 3:1. Ligplaats: Amsterdam (Amstel).

MWM 2cyl. diesel uit zetten

Bericht door Eduard »

In mijn sleepvlet zit een 2 cyl. MWM uit 1950. Om de motor te stoppen zet ik de 'gashandel' zo ver terug dat hij uiteindelijk stopt. Een andere manier is met de hand de kleplichterstang helemaal naar beneden te duwen dan stopt de motor ook. Het prettigste zou zijn de gashendel zo af te stellen dat als ik die helemaal terug zet, de motor stationair blijft lopen; dan moet ik hem dus via de kleplichter uit zetten. Dat is onhandig omdat ik dan eerst het motorluik moet openen. Ik heb al zitten denken om aan de kleplichterstang een kabel te maken maar de stang moet een behoorlijk grote slag maken voor hij echt de motor stopt. Zijn er andere manieren? Hoe zit dat met een stopmagneet? Wat doet die en zou dat ook kunnen? Ik had vroeger een tractor die je ook uit moest zetten door een een hendeltje te trekken maar dat was maar een kort stukje, ongeveer 5 cm, als ik via een kabel de kleplichterstang van de MWM (het is meer een stang die om een punt draait en een slag van wel 90 graden moet maken) in de 'uit' positie zou moeten trekken moet ik wel 30 cm overbruggen.
wout.bij

Re: MWM 2cyl. diesel uit zetten

Bericht door wout.bij »

je zet een motor nooit uit met een kleplichter, deze gebruik je alleen maar om de motor te starten, doe je dit wel dan is de kans groot dat je niet lang plezier hebt van je motor. :cry:
zit er geen stopmogelijkheid op de brandstofpomp?, zo niet dan zul je inderdaad moeten stoppen door het gashandel dicht te zetten.
als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
Eduard
Info: Priok, Amsterdammertje, 14.20 l, 3.20 b, 1.25 d, 2.70h/1.95h. Bouwjaar 1925. Werf: Stoel en Witsche te Alkmaar. Scania Vabis D8 127pk, Twindisk 3:1. Ligplaats: Amsterdam (Amstel).

Bericht door Eduard »

Wout, dank voor je (tijdige) waarschuwing. Ik vond het al een rare manier, vertrouwde het niet. Ik weet niet of er een stopmogelijkheid de brandstofpomp zit, hoe zou dat er uit moeten zien?
wout.bij

Bericht door wout.bij »

meestal een hendeltje of iets wat je uit moet trekken of indrukken
als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
meester
Contacteer:

Bericht door meester »

uitzetten met de kleplichter is idd geen goed plan. dan gaan uiteindelijk je kleppen naar de donder.
als er geen stop handle op de pomp zit kan je een schuivende kabelsteun maken. Door de gaskabel op een sleetje te zetten kan je gasgeven vanaf stationair met de kabel(de slee fixeer je dan op die stand) terk je aan het sleetje (als de motor stationair draait) dan gaat de motor uit.
ik heb dit systeem al meerdere keren succesvol ingebouwd. je kan er eventueel zo'n verdeelstuk voor een 2 kabelbediening voor gebruiken.
een expert is iemand die alles al een keer fout heeft gedaan!
paul

Bericht door paul »

gashandel afstellen op het gewenste toerental en borgen
exrta touwtje er aan om door te trekken als je wilt stoppen
gr Paul

ps is het een 44 pk?
Eduard

Bericht door Eduard »

Paul,
Nee, op het plaatje op het motorblok staat: RHS 518 Z, Motor No: 93564, Bouwjaar 1955, Capaciteit P.K. 41, Omwentelingen/Min:1000
Eduard

Bericht door Eduard »

Ik wil wel een foto van de brandstofpomp plaatsen maar kan niet vinden hoe dat moet.
Eduard

Bericht door Eduard »

Foto's van de brandstofpomp/MWM zijn te zien op: http://gallery.me.com/efbachrach#100392
VRM marine
Contacteer:

Bericht door VRM marine »

:oops: is natuurlijk al een tijdje terug , maar mischien toch nog een tip!

Zet op de ingaande leiding , direct tussen pomp en brandstof leiding een electrisch afsluitertje , stroom er op klepje open , motor draaid gewoon , klepje dicht motor stopt!
als je dit zonder lekkages en degelijk uitvoerd werkt dat feilloos, hoef je niets te rommelen aan je stationair stand!, een keer afstellen en klaar!! :wink:

dit heb ik in de praktijk bij bijvoorbeeld generator setjes ook zo zitten , werkt perfect! :wink:
Voor alles is een oplossing!
Boekel
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Bericht door Boekel »

VRM marine schreef::oops: is natuurlijk al een tijdje terug , maar mischien toch nog een tip!

Zet op de ingaande leiding , direct tussen pomp en brandstof leiding een electrisch afsluitertje , stroom er op klepje open , motor draaid gewoon , klepje dicht motor stopt!
Doordat ik te lui ben om de solenoid in de brandstofpomp van mijn generator te vervangen schakel ik deze ook uit door de dieseltoevoer dicht te zetten, maar het duurt best een tijdje voor ie echt stopt, en echt goed lijkt het me ook niet, onderdruk in de pomp, eventueel aanzuigen van lucht door retourleiding, etc.
VRM marine
Contacteer:

Bericht door VRM marine »

:wink: Als je het klepje direct op de pomp zet stopt hij vrijwel direct ,(ik bedoel de injector pomp!) dan heb je van vacuum geen last , de plunjertjes van de pomp krijgen geen diesel meer aangevult dus kan de kamer niet vullen , motor stopt direct., als je het klepje wat verder weg zit kan hij nog een paar klappen doorgaan , inderdaad door mischien de retour , maar direct op je inspuitpomp werkt dat direct (zo werkt het trouwens ook op moderne rotatie pompen.) :wink:
Voor alles is een oplossing!
Plaats reactie