Sensor keerkoppeling

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Scheepskoe
Berichten: 67
Lid geworden op: vr 13 nov 2020 09:43

Sensor keerkoppeling

Bericht door Scheepskoe »

Hallo forumleden hier weer even een vraag vanaf deze kant, aangezien hier veel kundige/ ervaren scheepseigenaren zijn.

Heb ik de volgende vraag:

Er zit een sensor op de keerkoppeling echter zit er geen instrument op mijn dashboard.

Foto is niet erg duidelijk.

Het betreft een PRM keerkoppeling D302


Iemand een idee wat dit voor sensor is ?
Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Gebruikersavatar
Richard
Berichten: 72
Lid geworden op: vr 30 nov 2007 22:28
Locatie: Leiden

Re: Sensor keerkoppeling

Bericht door Richard »

Ziet er uit als een (olie)druksensor.
Kan toegepast zijn bij hydraulische keerkoppelingen.
Op mijn Reintjes zit er ook zo één + alarmcontact en een klok in het dashboard.

Gr. Richard
Scheepskoe
Berichten: 67
Lid geworden op: vr 13 nov 2020 09:43

Re: Sensor keerkoppeling

Bericht door Scheepskoe »

Oké dat bied hoop, ik zal de bedrading na lopen. Zou ik er dan gewoon een oliedruk klok op kunnen aansluiten ?


Trouwens ik had nog een kleinigheidje...
We hebben de boot nu net een half/3 kwart jaar overal stonden nieuwe jerrycans met olie gestalt ( goed afgeleverd voor het geval dat ) alleen stond er 1 jerrycan bij met grote letters opgeschreven keerkoppeling.... dat was atf olie maar dat hoort niet in deze keerkoppeling.



Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 783
Lid geworden op: zo 11 nov 2007 21:18
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

Re: Sensor keerkoppeling

Bericht door frank »

Als ik die foto zo zie met één aansluiting, klopt dat? , dan is dat niet een draad voor een aanwijsinstrument maar een schakelaar voor een onderdruk alarm. Dus denk eerder in de richting van een claxon of rode lamp etc.

Mijn Twindisc gebruikte dezelfde olie als de hoofdmotor, kan zijn dat PRM dat ook doet. Moet je even nakijken. Zal wel sae 30 zijn schat ik.
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
Scheepskoe
Berichten: 67
Lid geworden op: vr 13 nov 2020 09:43

Re: Sensor keerkoppeling

Bericht door Scheepskoe »

Ik heb drinkwaard gebeld en er moet gewoon 15 w 40 in. Dus vandaag voor de zekerheid alles maar vervangen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Scheepskoe
Berichten: 67
Lid geworden op: vr 13 nov 2020 09:43

Re: Sensor keerkoppeling

Bericht door Scheepskoe »

frank schreef:Als ik die foto zo zie met één aansluiting, klopt dat? , dan is dat niet een draad voor een aanwijsinstrument maar een schakelaar voor een onderdruk alarm. Dus denk eerder in de richting van een claxon of rode lamp etc.

Mijn Twindisc gebruikte dezelfde olie als de hoofdmotor, kan zijn dat PRM dat ook doet. Moet je even nakijken. Zal wel sae 30 zijn schat ik.
Oké dat zou ook nog kunnen maar ik heb ook geen alarm nog een roodlampje er opzitten.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Navigo
Berichten: 572
Lid geworden op: di 22 dec 2015 17:03

Re: Sensor keerkoppeling

Bericht door Navigo »

HH,

Meten is weten, pak eens een multimeter. Dit geeft duidelijk of er überhaupt voltage aanwezig is en of de sensor werkt.

Kijk eens goed naar markeringen op de sensor, tekst en of getallen. Aannemelijk dat het een temperatuur of drukbewaking is.

Wat je ook kunt doen, haal eens het stekkertje los bij draaiende motor.
Gaat er een zoemertje af of gaat er een lampje branden?

Navigo
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2147
Lid geworden op: za 22 dec 2007 19:04
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Tinn-silver 450/Suzuki 60pk

Re: Sensor keerkoppeling

Bericht door KarelE »

Of verbind het stekkertje met massa bij draaiende motor.
Time's fun when you're having flies
Kermit the Frog.
Baschinist
Berichten: 1023
Lid geworden op: di 27 jun 2017 16:26
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Sensor keerkoppeling

Bericht door Baschinist »

Mochten er nu geen toeters en/of bellen af gaan dan zou het ook nog een neutraalstand beveiliging kunnen zijn.
Kan op de foto niet goed zijn waar hij precies zit maar zo te zien vlakbij de schakelheugel. Ken PRM niet verder maar bij ZF zit het wel zo.
Plaats reactie