Ik wordt een beetje jaloers van al die mooie roeren die door medeforummers gemaakt en getoond worden. De Johanna heeft nog een klassiek schroefraam. Dat verhindert het aanbrengen van een balansroer, of zou die stalen strip er zonder consequenties voor de sterkte van de hak tussenuit gehaald kunnen worden?
Dan zit ik natuurlijk nog met de ondersteuning van de halve schroeftunnel, die zit ook aan het schroefraam bevestigd. Of kan ik die naar de hak verzetten, en dan vanaf de buitenkant van de tunnel diagonaal naar de bovenkant van het schroefraam een ruit maken? Die ruitvormige constructie neemt dan (hoop ik) meteen de bevestging van de hak aan het schroefraam over.
Maar goed, ik hoef nog geen nieuw roer, al liep er bij deze hellingbeurt wel water uit toen het schip naar boven rolde. Die lekke nagels zijn meteen aangekruist en dichtgelast. Wel kan een belansroer de besturing wat directer maken, omdat het lichter draait. Ik heb een verstelbare stuurpomp, die omwille van de kracht waarmee deze grote flap gedraaid moet worden nu op de lichtste stand staat afgesteld. Dat betekent zo'n 15 omwentelingen van SB naar BB. In de zwaarste stand (hoogste debiet) vermindert dat naar 6 a 7 omwentelingen.....
Groet, Karel