roer fotos

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

KarelE
Info: Tinn-silver 450/Suzuki 60pk

Re: roer fotos

Bericht door KarelE »

Bij het zoeken van een nieuwe raadplaat kwam ik een duidelijke foto van het roer van de Johanna tegen.

Afbeelding

Ik wordt een beetje jaloers van al die mooie roeren die door medeforummers gemaakt en getoond worden. De Johanna heeft nog een klassiek schroefraam. Dat verhindert het aanbrengen van een balansroer, of zou die stalen strip er zonder consequenties voor de sterkte van de hak tussenuit gehaald kunnen worden?

Dan zit ik natuurlijk nog met de ondersteuning van de halve schroeftunnel, die zit ook aan het schroefraam bevestigd. Of kan ik die naar de hak verzetten, en dan vanaf de buitenkant van de tunnel diagonaal naar de bovenkant van het schroefraam een ruit maken? Die ruitvormige constructie neemt dan (hoop ik) meteen de bevestging van de hak aan het schroefraam over.

Maar goed, ik hoef nog geen nieuw roer, al liep er bij deze hellingbeurt wel water uit toen het schip naar boven rolde. Die lekke nagels zijn meteen aangekruist en dichtgelast. Wel kan een belansroer de besturing wat directer maken, omdat het lichter draait. Ik heb een verstelbare stuurpomp, die omwille van de kracht waarmee deze grote flap gedraaid moet worden nu op de lichtste stand staat afgesteld. Dat betekent zo'n 15 omwentelingen van SB naar BB. In de zwaarste stand (hoogste debiet) vermindert dat naar 6 a 7 omwentelingen.....

Groet, Karel
Time's fun when you're having flies
Kermit the Frog.
wout.bij

Bericht door wout.bij »

hoi karel
die stalen strip zou er wel tussen uit kunnen maakt voor de hak niks uit, de romp diepte en de hak scheelt bijna niets, het probleem is vaak je roeras, hoe die geleid word in de lagers en hoe je kwadrant op de as zit, als dit stevig genoeg is kan volgens mij de tussenstrip eraf.

gr.wout
Laatst gewijzigd door wout.bij op di 20 dec 2011 16:51, 1 keer totaal gewijzigd.
als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
wout.bij

Bericht door wout.bij »

het roerwerk van mijn vorige boot, met een groot stuk ijzer voor het roer en een grote hap boven uit het roerblad omdat anders de opduwer het roer raakte als ik hem strak op de kont had, stuurde hydraulisch dus ging redelijk makkelijk alleen geen korte draaicirkel :x .
Afbeelding
als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
Evert
Contacteer:

Bericht door Evert »

Afbeelding
Afbeelding

Ik kon natuurlijk niet achter blijven. Op de tweede foto zie je goed de resten van de hak en de bevestiging van het laatste stukje tunnel. Aan de brandresten te zien heeft er een veel forsere tunnel opgezeten. Bij veel schepen zie je een losse hak met een taatspot erop. of dat kan hangt denk ik zoals al eerder is gezegd ook af van de constructie van je roer.

Evert Jan
Wat er ook gebeurt altijd blijven lachen
7kinderen

Bericht door 7kinderen »

tja aan de bovenstaande kan ik niet tippen maar dan ook even een roertje van een polderschuit er bij.
Afbeelding

hier het roer net na het terug plaatsen ivm aanpassing wegens groter schroef
varen is en lust, ontspanning en om heerlijk tot je zelf te kunnen komen
robsailor

Bericht door robsailor »

Hi Daniel,

Heb je wellicht nog tijd gehad om nog wat te doen aan je stuursysteem voor de sleper? Ben benieuwd!
Boekel
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Bericht door Boekel »

robsailor schreef:Hi Daniel,

Heb je wellicht nog tijd gehad om nog wat te doen aan je stuursysteem voor de sleper? Ben benieuwd!
Nee, ben de afgelopen weken aan m'n huis aan het klussen, moet ook een keer gebeuren en met de koude winter (eeeuhm...) is het beter voor me om warm thuis binnen te klussen ;)

Ik hoop half februari weer aan bootjes te klussen.
robsailor

Bericht door robsailor »

OK..
Ja, geen doen om met dit weer buiten aan boten te klussen :)
PeterG

Bericht door PeterG »

Bij deze een foto van mijn roer.

Afbeelding

Hij stuurt aardig, maar heeft een wat grote draaicirkel.
Zit te twijfelen of er bij de volgende werfbeurt geen balansgedeelte voor moet.
Ook vraag ik me af of dat "afdruiprek" wel van toegevoegde waarde is.
Laatst gewijzigd door PeterG op za 29 sep 2012 23:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Boekel
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Bericht door Boekel »

PeterG schreef:Bij deze een foto van mijn roer.

Afbeelding

Hij stuurt aardig, maar heeft een wat grote draaicirkel.
Zit te twijfelen of er bij de volgende werfbeurt geen balansgedeelte voor moet.
Ook vraag ik me af of dat "afdruiprek" wel van teogevoegde waarde is.
Dit is ongeveer de minst gunstige roervorm (ik kan het weten, onze sloep had eerst zo'n roer)

Als je balansdeel maakt, doe dan gelijk een profielroer ipv plaatroer, daar zal je geen spijt van krijgen.
Plaats reactie