Nou is het ontwerp dat ik ga toepassen niet helemaal gelijk aan die in de afbeelding. Ik heb namelijk 2 bestaande ideeën samengevoegd.
Er zijn dus 2 belangrijke stappen nadat je het douche water opgevangen hebt, filteren en ontdoen van schadelijke "dingen". Voor het filteren ga ik een cycloon gebruiken, maar dit is meer omdat het bedrijf van mijn broer filter systemen maakt voor hdd boren en daar veel met cyclonen werkt. En voor het ontsmetten (laten we het zo maar even noemen), ga ik geen uv licht gebruiken maar pasteurisatie. Voor pasteurisatie moet je het water voor een bepaalde tijd verwarmen boven een bepaalde temperatuur. Door een warmte wisselaar toe te passen is de hoeveelheid warmte die je extra toe moet voegen maar gering. Ik heb hier bij mij op de zaak wat testen mee gedaan inmiddels. Deze warmte kan ook van een elektrische heater komen, want ook hier valt het stroom verbruik erg voor mee omdat de hoeveelheid extra warmte maar gering is. Warmte wisselaars zijn tegenwoordig niet zo duur meer, zeker niet als je ze uit china laat komen. Ik heb er hier een paar liggen en die werken prima!
https://www.aliexpress.com/wholesale?ca ... +exchanger
Ik heb de electronica bijna af, dit was toch het duurste onderdeel van het hele systeem. Ik wou er namelijk een thermostaat klep in hebben die je automatisch kon instellen. Dit zou eventueel ook met 2 variabele kleppen kunnen hoor, maar voor de voortgang heb ik nu even gekozen voor een thermostaat kraan die remote te bedienen is.
In theorie kun je bijna eindeloos douchen met een vulling met water. Ik heb thuis wat testen gedaan en het is het verstandigst om bijv eerst je shampoo / zeep weg te spoelen, dan het recirculatie systeem aan te zetten en lekker lang te douchen.
Ik loop in mijn hoofd met het idee rond om de electronica voor een schappelijke prijs aan te bieden. Ik heb al wat meer electronica en software inmiddels ontworpen die ik straks aan boord ga gebruiken. Die zou ik ook beschikbaar kunnen maken. Voor wie het nog niet wist, in het dagelijks leven heb ik een eigen bedrijf dat electronica en software ontwikkeld en produceert. En ik vraag me serieus vaak af waarom alle maritieme producten zo belachelijk duur moeten zijn. We produceren ook hardware voor ballistische / defensie toepassingen, dus we weten wel dat duurzaam soms wat duurder is. Maar bij maritieme producten snap ik het kosten plaatje niet altijd...
Gr,
Per