Wie weet welk soort anode dit is (Alu, zink of magnesium).
Afmetingen van het blok zijn: 110x65x30 en weegt 1084 gram.
Alvast bedankt,
René
onderstuur: je raakt met de voorkant het hek
overstuur: je raakt met de achterkant het hek
pk: hoe hard raak je het hek
koppel: hoe lang neem je het hek mee, nadat je het geraakt hebt
Op basis van uiterlijk zou ik zeggen: zink. En als deze al een tijd onder het schip gezeten heeft in zoet water zou ik ook zeggen: zink, want hij is nauwelijks aangetast. Dan zou ik voor vervanging door aluminium kiezen.
Als je kan meten hoeveel cc waterverplaatsing die anode geeft dan is het op basis van soortelijk gewicht misschien wat zekerder te bepalen.
Het meten van de waterverplaatsing is nog een beetje een uitdaging. Ik heb als volgt gedacht: neem een ronde schaal of pan met een diameter waarmee de anode met de strippen op de rand kan liggen. Anode ondersteboven op de schaal leggen en schaal tot de rand vullen. Dan anode eruit, en met een litermaat de schaal opnieuw tot de rand vullen. Nu kan je op de litermaat zien hoeveel waterverplaatsing de anode had. Vervolgens de anode wegen. Gewicht in grammen delen door het aantal cc waterverplaatsing en je hebt het soortelijk gewicht.
Je gemeten sg zal een stukje boven deze waarden liggen, omdat het anodemateriaal aan de andere kant van de lasstrip en de lasstrip zelf niet meegenomen worden in het bepalen van de waterverplaatsing.
Laatst gewijzigd door KarelE op za 26 dec 2015 16:02, 3 keer totaal gewijzigd.
Time's fun when you're having flies
Kermit the Frog.
Bedankt voor de antwoorden, de vraag die dan bij mij opkomt, zink is een zacht metaal, als ik over de anode wil krassen met een schroevendraaier, dan lukt dit bijna niet, zo hard.
René
onderstuur: je raakt met de voorkant het hek
overstuur: je raakt met de achterkant het hek
pk: hoe hard raak je het hek
koppel: hoe lang neem je het hek mee, nadat je het geraakt hebt