Rokende dieselmotor (Cummins)

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Boekel
Berichten: 857
Lid geworden op: za 01 dec 2007 10:55
Locatie: Alkmaar
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Rokende dieselmotor (Cummins)

Bericht door Boekel »

Wie weet raad:

Ik heb een Cummins-Stamford generatorset in mijn boot staan.
-5.9 liter 6 cilinder, 85kvA, 1500 rpm.
-1994, zo'n 500 uur op de klok.

Deze lijkt steeds meer te gaan roken, vanaf starten / stationair. Pas bij een beetje belasting rookt ie minder, vollast rookt ie ook maar dat is acceptabel in principe.

Het is zwarte rook, blok gebruikt geen olie (al zo'n 200 uur niet bij hoeven vullen, niet gezakt op peilstok).

Ik heb vanavond de kleppen gesteld, ze zaten er niet ver naast (0,25 / 0,5 is voorgeschreven)

Wat is de volgende stap? Verstuivers trekken / laten testen of eerst eens wat wondermiddeltjes proberen? Of zal er iets anders aan de hand kunnen zijn...

Vanaf het begin (ik kocht 'm met max 50 uur op de teller) rookte de motor al als ie een tijdje onbelast draaide, nu met een 4 a 500 uur erop dus steeds meer. De set is van 1994 en is een voormalig nood-aggregaat.
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2070
Lid geworden op: di 14 jul 2009 00:14
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Rokende dieselmotor (Cummins)

Bericht door quichot »

Wat de oorzaak is durf ik zo niet te zeggen, maar roet ontstaat alleen bij onvolledige verbranding.
Of de motor krijgt te weinig lucht, of de pomp spuit teveel brandstof in voor de lucht die wordt aangezogen. Soms (zit de stekker wel in het stopcontact? :? ) zie je het meest voordehand liggende over het hoofd: is het luchtfilter niet dichtgeslibt?
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Boekel
Berichten: 857
Lid geworden op: za 01 dec 2007 10:55
Locatie: Alkmaar
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Re: Rokende dieselmotor (Cummins)

Bericht door Boekel »

Luchtfilter is voor de vakantie vervangen, maar ik zal 'm er eens uithalen, heb nu beetje lekkage v/d uitlaat dus wellicht zit ie al vol...
Gebruikersavatar
varg
Berichten: 762
Lid geworden op: vr 30 okt 2009 20:42
Locatie: Amsterdam
Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.

Re: Rokende dieselmotor (Cummins)

Bericht door varg »

Je hebt een nieuwe uitlaat gemonteerd, dat kan een verandering in tegendruk geven met een slechtere cilindervulling tot resultaat...
maar eigenlijk lees ik dat de verandering geleidelijk is opgetreden en dus niet opeens na de installatie van de nw uitlaat (bevalt ie trouwens?)
Verder zie je de rookpluim goed in de timelapsfilmpjes die je hebt geplaatst, bijv. direct na het wegvaren uit de sluis..dan lijkt het eigenlijk wel een timing-probleem.
Ik wacht denk ik maar even op het advies van een echte specialist!
Start ie nog wel net zo makkelijk als eerst? Heb je de compressie al getest?
Ik volg het met belangstelling.
Arnold
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2147
Lid geworden op: za 22 dec 2007 19:04
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Tinn-silver 450/Suzuki 60pk

Re: Rokende dieselmotor (Cummins)

Bericht door KarelE »

Wat mij opviel op een foto in je verslag waarop die Cowl demper was gemonteerd was dat het er op lijkt dat de uitlaatgassen via de buitenste aansluiting de demper ingaan, en er via de centrale aansluiting weer uit.
Volgens de site van Blokland moet dat precies andersom. Het viel me toen al op. Ik kan die foto zo snel niet terugvinden in je uitgebreide verslag, en ik hoop dat mijn herinnering me voor de gek houdt. Zo niet, dan kan dat een verhoogde uitlaatdruk geven.

groet, Karel
Time's fun when you're having flies
Kermit the Frog.
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2147
Lid geworden op: za 22 dec 2007 19:04
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Tinn-silver 450/Suzuki 60pk

Re: Rokende dieselmotor (Cummins)

Bericht door KarelE »

Yes, gevonden:

http://scheepspraet.nl/forum3/viewtopic ... &start=107

De demper zit volgens mij echt verkeerd om......
Time's fun when you're having flies
Kermit the Frog.
Boekel
Berichten: 857
Lid geworden op: za 01 dec 2007 10:55
Locatie: Alkmaar
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Re: Rokende dieselmotor (Cummins)

Bericht door Boekel »

varg schreef:Je hebt een nieuwe uitlaat gemonteerd, dat kan een verandering in tegendruk geven met een slechtere cilindervulling tot resultaat...
maar eigenlijk lees ik dat de verandering geleidelijk is opgetreden en dus niet opeens na de installatie van de nw uitlaat (bevalt ie trouwens?)
Verder zie je de rookpluim goed in de timelapsfilmpjes die je hebt geplaatst, bijv. direct na het wegvaren uit de sluis..dan lijkt het eigenlijk wel een timing-probleem.
Ik wacht denk ik maar even op het advies van een echte specialist!
Start ie nog wel net zo makkelijk als eerst? Heb je de compressie al getest?
Ik volg het met belangstelling.
Arnold
De rookpluim in het timelaps-filmpje is gelukkig niet van deze motor, maar van een oude DAF 575 die in één van de sleepbootjes zit die mee was.
KarelE schreef:Wat mij opviel op een foto in je verslag waarop die Cowl demper was gemonteerd was dat het er op lijkt dat de uitlaatgassen via de buitenste aansluiting de demper ingaan, en er via de centrale aansluiting weer uit.
Volgens de site van Blokland moet dat precies andersom. Het viel me toen al op. Ik kan die foto zo snel niet terugvinden in je uitgebreide verslag, en ik hoop dat mijn herinnering me voor de gek houdt. Zo niet, dan kan dat een verhoogde uitlaatdruk geven.

groet, Karel
quote: Stromingsrichting is niet voorgeschreven (reverse flow)
Op een andere site wordt wel aangeraden om een 'maatje groter' te nemen bij 'reverse flow' en dat heb ik ook gedaan. De demper bevalt heel goed! ik heb er nog een absorbtiedemper achter omdat ik die nog had liggen en uit de uitlaat is ie heerlijk stil.

Het luchtfilter was wel wat zwart ivm lekke uitlaat (flexibelstuk, nu even dichtgebonden met glasband) maar zonder luchtfilter rookte de motor nog steeds teveel.

Ik heb vanavond de boel even warmgedraaid en zonder luchtfilter was wel wat beter, maar nog steeds teveel rook.
Ik heb op advies ook de temperatuur van de uitlaat gemeten bij de cilinders, de laatste cilinder lijkt een stukje (20 graden) minder heet maar helemaal zeker ben ik er niet van.

Compressie meten zal ik doen mocht ik de verstuivers gaan trekken. Torretje is ook alweer 20 jaar oud dus het zou geen schande zijn als die nagezien of vervangen moeten worden (rust roest). Eerst eens kijken of daar nog een handig gereedschapje voor is...

Wat ik ook nog kan doen is om de beurten een brandstofleiding losmaken en kijken of dat resulteert in een ander beeld.
Boekel
Berichten: 857
Lid geworden op: za 01 dec 2007 10:55
Locatie: Alkmaar
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Re: Rokende dieselmotor (Cummins)

Bericht door Boekel »

Gisteren een stukje gevaren en geprobeerd de rook vast te leggen, in dit filmpje geef ik eerst even vol gas, dan mag ie roken van mij. Daarna 3/4 gas ongeveer, de rook is lastig te zien maar wel aanwezig.

https://www.youtube.com/watch?v=lrqULkmmn4Y
Frawo
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 23 nov 2011 19:33

Re: Rokende dieselmotor (Cummins)

Bericht door Frawo »

Beste

heb je al eens je brandstoffilter nagekeken. geeft motor wel voldoende vermogen of houdt ie soms in?
let op diesel bacterie in je tank
Boekel
Berichten: 857
Lid geworden op: za 01 dec 2007 10:55
Locatie: Alkmaar
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Re: Rokende dieselmotor (Cummins)

Bericht door Boekel »

Frawo schreef:Beste

heb je al eens je brandstoffilter nagekeken. geeft motor wel voldoende vermogen of houdt ie soms in?
let op diesel bacterie in je tank
Ja, voor de zomer filters vervangen, stromen goed door bij handmatig pompen.
tank is nog schoon (net paar jaar oud)

Bedankt voor de suggesties
Plaats reactie