Tegendruk / temperatuur uitlaatsysteem
Moderators: sailor wim, frank
-
- Berichten: 857
- Lid geworden op: za 01 dec 2007 10:55
- Locatie: Alkmaar
- Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip. - Contacteer:
Tegendruk / temperatuur uitlaatsysteem
Twee vragen over uitlaatsystemen...
Ik weet dat mijn motor (gen-set) een tegendruk mag hebben van 50 mbar (althans, dat stond in de offerte van een aanbieder van een demper).
Deze zelfde aanbieder sprak van een volumestroom van 15,5 m3/minuut
Mijn vragen:
-hoe bereken ik de tegendruk (per lengte / bocht / etc. uitgaande in mijn geval van 2,5" pijp)
-Als ik de uitlaat koel, neemt de volumestroom af (en kan ik ook bijv. de uitlaatgassen door een mast(je) afvoeren zonder deze dubbelwandig / geïsoleerd te hoeven maken), hoeveel zou deze afname kunnen zijn?
-Als ik de uitlaatgassen afkoel, is dit goed of slecht voor de samenstelling van de gassen? (beter / slechter voor milieu / stank?), en zal dit veel condens geven? (opvangen? goed afschot en aftap-punten?)
Ik pas liever geen natte uitlaat toe, ivm extra pomp, verstopping, aftappen, risico lekkage, etc.
Ik weet dat mijn motor (gen-set) een tegendruk mag hebben van 50 mbar (althans, dat stond in de offerte van een aanbieder van een demper).
Deze zelfde aanbieder sprak van een volumestroom van 15,5 m3/minuut
Mijn vragen:
-hoe bereken ik de tegendruk (per lengte / bocht / etc. uitgaande in mijn geval van 2,5" pijp)
-Als ik de uitlaat koel, neemt de volumestroom af (en kan ik ook bijv. de uitlaatgassen door een mast(je) afvoeren zonder deze dubbelwandig / geïsoleerd te hoeven maken), hoeveel zou deze afname kunnen zijn?
-Als ik de uitlaatgassen afkoel, is dit goed of slecht voor de samenstelling van de gassen? (beter / slechter voor milieu / stank?), en zal dit veel condens geven? (opvangen? goed afschot en aftap-punten?)
Ik pas liever geen natte uitlaat toe, ivm extra pomp, verstopping, aftappen, risico lekkage, etc.
ik denk dat je hier wel wat aan hebt voor de berekeningen:
https://catalogus-beheer.nl/beheer/uplo ... ken.20.pdf
succes groet
https://catalogus-beheer.nl/beheer/uplo ... ken.20.pdf
succes groet
hallo Boekel,
dit rijtje formules dekt wel de lading maar is helaas niet voldoende
stromingsleer is uitermate ingewikkeld
er zijn teveel onbekende parameters om simpel rekenen
als je de wandruwheid van de wand wil bepalen is er een tabel gekoppeld aan het reynoldsgetal
deze heeft een relatie met de snelheid en die weer met de snelheid
deze snelheid is opgebouwd uit meerdere snelheid soorten
de dinamische viscositeit is belangrijk om het reynoldsgetal te berekenen
en die is voor uitlaatgassen helaas onbekend voor mij
de dichtheid van de lucht is geen 1.3 maar afhankelijk van de weersomstandigheden( barometerstand) te berekenen met PxV/T=mxRe
en dit bheeft geen relatie met de uitlaatgassen
als ik meer tijd heb zal ik eens uitwijden over dit onderwerp
dit rijtje formules dekt wel de lading maar is helaas niet voldoende
stromingsleer is uitermate ingewikkeld
er zijn teveel onbekende parameters om simpel rekenen
als je de wandruwheid van de wand wil bepalen is er een tabel gekoppeld aan het reynoldsgetal
deze heeft een relatie met de snelheid en die weer met de snelheid
deze snelheid is opgebouwd uit meerdere snelheid soorten
de dinamische viscositeit is belangrijk om het reynoldsgetal te berekenen
en die is voor uitlaatgassen helaas onbekend voor mij
de dichtheid van de lucht is geen 1.3 maar afhankelijk van de weersomstandigheden( barometerstand) te berekenen met PxV/T=mxRe
en dit bheeft geen relatie met de uitlaatgassen
als ik meer tijd heb zal ik eens uitwijden over dit onderwerp
Hallo,
ik heb me er eens snel in verdiept.
voor een Turbodiesel is het zaak een minimale tegendruk te hebben.
als je de inhoud van de motor vermenigvuldigd met het toerental/2(ivm 4 takt) heb je de volumestroom van je motor.
dan vermenigvuldigen met de volumetoename door de temperatuur verhoging , van 4,185(gevonden uit rankineproces) dan heb je volume stroom in l/min.
x 107,56% vanwege de toename volume door verbranding brandstof geeft de totale volume stroom.
nu kan je aan de hand van je diameter de uitlaatgassen snelheid berekenen.
hoe kleiner de diameter hoe groter de snelheid, hoe groter de tegendruk en hoe meer lawaai.
ik heb me er eens snel in verdiept.
voor een Turbodiesel is het zaak een minimale tegendruk te hebben.
als je de inhoud van de motor vermenigvuldigd met het toerental/2(ivm 4 takt) heb je de volumestroom van je motor.
dan vermenigvuldigen met de volumetoename door de temperatuur verhoging , van 4,185(gevonden uit rankineproces) dan heb je volume stroom in l/min.
x 107,56% vanwege de toename volume door verbranding brandstof geeft de totale volume stroom.
nu kan je aan de hand van je diameter de uitlaatgassen snelheid berekenen.
hoe kleiner de diameter hoe groter de snelheid, hoe groter de tegendruk en hoe meer lawaai.
-
- Berichten: 857
- Lid geworden op: za 01 dec 2007 10:55
- Locatie: Alkmaar
- Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip. - Contacteer:
Wow bedankt!
Dat is best snel...tegen de 300 km/h, maar ik heb geen idee wat normaal is. De motor heeft ook wel flink wat inhoud voor z'n vermogen...
Als ik de uitlaatgastemperatuur onder volbelasting kan meten kan ik exact de factor berekenen lijkt me? heb je een formule hiervoor?
Bij afkoelen van de gassen zal de stroomsnelheid flink afnemen, wat minder tegendruk betekend of de mogelijkheid een dunnere uitlaatpijp te gebruiken.
Code: Selecteer alles
Inhoud motor 5,9 [l]
toerental 1500 [n/min]
factor 2 (viertakt)
volume ingaand 4425 [l/min]
= 74 [l/sec]
factor temperatuur 4,185
factor diesel 1,0756
volume uitlaatgassen 19919 [l/min]
= 332 [l/sec]
binnendiameter uitlaat 67 [mm]
oppervlak 3526 [mm^2]
= 35 [cm^2]
= 0,35 [dm^2]
inhoud 3,53 [l/meter]
stroomsnelheid 94,2 [m/s]
Als ik de uitlaatgastemperatuur onder volbelasting kan meten kan ik exact de factor berekenen lijkt me? heb je een formule hiervoor?
Bij afkoelen van de gassen zal de stroomsnelheid flink afnemen, wat minder tegendruk betekend of de mogelijkheid een dunnere uitlaatpijp te gebruiken.
Ik ben een snelheid van 250m/s tegengekomen die optimaal zou zijn voor opgepompte automotoren.
de uitlaatgas temperatuur onder vollast zal nooit hoger mogen zijn dan 420graden.
bij 450 krijg je last van verbrandde kleppen.
na de koelingstrap van je Turbo kan je wel extra koelen om zo het volume te verkleinen
ik vind persoonlijk 2.5 duim wel prima voor die set die je hebt, als je hem tenminste niet naar de 2500rpm wil jagen
de uitlaatgas temperatuur onder vollast zal nooit hoger mogen zijn dan 420graden.
bij 450 krijg je last van verbrandde kleppen.
na de koelingstrap van je Turbo kan je wel extra koelen om zo het volume te verkleinen
ik vind persoonlijk 2.5 duim wel prima voor die set die je hebt, als je hem tenminste niet naar de 2500rpm wil jagen