Tegendruk / temperatuur uitlaatsysteem

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Boekel
Berichten: 857
Lid geworden op: za 01 dec 2007 10:55
Locatie: Alkmaar
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Tegendruk / temperatuur uitlaatsysteem

Bericht door Boekel »

Twee vragen over uitlaatsystemen...

Ik weet dat mijn motor (gen-set) een tegendruk mag hebben van 50 mbar (althans, dat stond in de offerte van een aanbieder van een demper).
Deze zelfde aanbieder sprak van een volumestroom van 15,5 m3/minuut

Mijn vragen:
-hoe bereken ik de tegendruk (per lengte / bocht / etc. uitgaande in mijn geval van 2,5" pijp)

-Als ik de uitlaat koel, neemt de volumestroom af (en kan ik ook bijv. de uitlaatgassen door een mast(je) afvoeren zonder deze dubbelwandig / geïsoleerd te hoeven maken), hoeveel zou deze afname kunnen zijn?

-Als ik de uitlaatgassen afkoel, is dit goed of slecht voor de samenstelling van de gassen? (beter / slechter voor milieu / stank?), en zal dit veel condens geven? (opvangen? goed afschot en aftap-punten?)


Ik pas liever geen natte uitlaat toe, ivm extra pomp, verstopping, aftappen, risico lekkage, etc.
FKZ
Berichten: 82
Lid geworden op: wo 13 feb 2008 10:46

Bericht door FKZ »

ik denk dat je hier wel wat aan hebt voor de berekeningen:

https://catalogus-beheer.nl/beheer/uplo ... ken.20.pdf

succes groet
Boekel
Berichten: 857
Lid geworden op: za 01 dec 2007 10:55
Locatie: Alkmaar
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Bericht door Boekel »

Bedankt!

Ik moet nog e.e.a. uitzoeken, o.a. het soortelijk gewicht van uitlaatgassen (mooist zou een tabel zijn met soortelijk gewicht bij verschillende temperaturen). gewone lucht weegt zo'n 1,3 kg / m3 heb ik wel gevonden.
meester
Berichten: 320
Lid geworden op: di 06 mei 2008 18:43
Locatie: loosduinen
Contacteer:

Bericht door meester »

hallo Boekel,
dit rijtje formules dekt wel de lading maar is helaas niet voldoende
stromingsleer is uitermate ingewikkeld
er zijn teveel onbekende parameters om simpel rekenen
als je de wandruwheid van de wand wil bepalen is er een tabel gekoppeld aan het reynoldsgetal
deze heeft een relatie met de snelheid en die weer met de snelheid
deze snelheid is opgebouwd uit meerdere snelheid soorten
de dinamische viscositeit is belangrijk om het reynoldsgetal te berekenen
en die is voor uitlaatgassen helaas onbekend voor mij
de dichtheid van de lucht is geen 1.3 maar afhankelijk van de weersomstandigheden( barometerstand) te berekenen met PxV/T=mxRe
en dit bheeft geen relatie met de uitlaatgassen
als ik meer tijd heb zal ik eens uitwijden over dit onderwerp
Boekel
Berichten: 857
Lid geworden op: za 01 dec 2007 10:55
Locatie: Alkmaar
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Bericht door Boekel »

Ok...

Zal er niet een versimpelde methode zijn die voor uitlaatgassen gebruik kan worden? Ik neem aan dat mensen die er mee werken hier tabellen voor hebben...
meester
Berichten: 320
Lid geworden op: di 06 mei 2008 18:43
Locatie: loosduinen
Contacteer:

Bericht door meester »

Hallo,
ik heb me er eens snel in verdiept.
voor een Turbodiesel is het zaak een minimale tegendruk te hebben.
als je de inhoud van de motor vermenigvuldigd met het toerental/2(ivm 4 takt) heb je de volumestroom van je motor.
dan vermenigvuldigen met de volumetoename door de temperatuur verhoging , van 4,185(gevonden uit rankineproces) dan heb je volume stroom in l/min.
x 107,56% vanwege de toename volume door verbranding brandstof geeft de totale volume stroom.
nu kan je aan de hand van je diameter de uitlaatgassen snelheid berekenen.
hoe kleiner de diameter hoe groter de snelheid, hoe groter de tegendruk en hoe meer lawaai.
Boekel
Berichten: 857
Lid geworden op: za 01 dec 2007 10:55
Locatie: Alkmaar
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Bericht door Boekel »

Wow bedankt!

Code: Selecteer alles

Inhoud motor            5,9    [l]
toerental               1500   [n/min]
factor                  2      (viertakt)
volume ingaand          4425   [l/min]
                      = 74     [l/sec]
factor temperatuur      4,185	
factor diesel           1,0756	
volume uitlaatgassen    19919  [l/min]
                      = 332    [l/sec]
		
binnendiameter uitlaat  67     [mm]
oppervlak               3526   [mm^2]
                      = 35     [cm^2]
                      = 0,35   [dm^2]
inhoud                  3,53   [l/meter]
		
		
stroomsnelheid          94,2   [m/s]
Dat is best snel...tegen de 300 km/h, maar ik heb geen idee wat normaal is. De motor heeft ook wel flink wat inhoud voor z'n vermogen...

Als ik de uitlaatgastemperatuur onder volbelasting kan meten kan ik exact de factor berekenen lijkt me? heb je een formule hiervoor?

Bij afkoelen van de gassen zal de stroomsnelheid flink afnemen, wat minder tegendruk betekend of de mogelijkheid een dunnere uitlaatpijp te gebruiken.
meester
Berichten: 320
Lid geworden op: di 06 mei 2008 18:43
Locatie: loosduinen
Contacteer:

Bericht door meester »

Ik ben een snelheid van 250m/s tegengekomen die optimaal zou zijn voor opgepompte automotoren.
de uitlaatgas temperatuur onder vollast zal nooit hoger mogen zijn dan 420graden.
bij 450 krijg je last van verbrandde kleppen.
na de koelingstrap van je Turbo kan je wel extra koelen om zo het volume te verkleinen
ik vind persoonlijk 2.5 duim wel prima voor die set die je hebt, als je hem tenminste niet naar de 2500rpm wil jagen
Plaats reactie