Slangen, huiddoorvoeren en brand

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Klaver vier
Berichten: 1274
Lid geworden op: wo 31 okt 2012 17:18
Locatie: Hilversum

Re: Slangen, huiddoorvoeren en brand

Bericht door Klaver vier »

Tece is een kuststof slang met een aluminium inlage,en wordt gebruikt voor cv en waterleidingen,de Tece fittingen worden met speciaal gereedschap geperst.Er wordt eerst een huls om de slang geschoven, dan wordt de slang opgetromt de fitting aangebracht en de huls terug getrokken.De verbinding is heel sterk en altijd waterdicht,ik gebruik het heel veel,ook voor gasleiding zeer geschikt,dan is de slang geel en heeft een buitenmantel.Het is een vrij stugge maar wel met de hand te buigen slang.Gr René ( De Stoere).
Klaver vier
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2147
Lid geworden op: za 22 dec 2007 19:04
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Tinn-silver 450/Suzuki 60pk

Re: Slangen, huiddoorvoeren en brand

Bericht door KarelE »

OK, maar dat blijft dus kunststof. De alu inlage overleeft een brand ook niet, dan wordt het vast heter dan 660 graden.
Ik ben benieuwd of tece bij een CvO keuring goed genoeg is, maar ik ben bang van niet.

Gr. Karel
Time's fun when you're having flies
Kermit the Frog.
Klaver vier
Berichten: 1274
Lid geworden op: wo 31 okt 2012 17:18
Locatie: Hilversum

Re: Slangen, huiddoorvoeren en brand

Bericht door Klaver vier »

Ik denk ook niet dat het door de keuring komt,maar voor mijn gevoel alleen al is het veel veiliger.Ik denk zelfs dat als het bevriest dat het heel blijft.Het is zogenaamd geheugen pijp,als je het optromt en je wacht een dag is het weer in het oude model.Alleen als het zou bevriezen is de aluminium inlage kapot maar ik denk de pijp niet eens,als het van de winter nog gaat vriezen zou ik het eens proberen.Gr René( De Stoere).
Klaver vier
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2070
Lid geworden op: di 14 jul 2009 00:14
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Slangen, huiddoorvoeren en brand

Bericht door quichot »

Je moet zo'n beveiliging niet afhankelijk maken van systemen die bij een calamiteit kunnen uitvallen. Je zou een huiddoorvoer onder de waterlijn kunnen beveiligen met een klep. Die wordt bediend door hefboom gekoppeld aan een vlotter die op het vlak rust. Als de toevoerleiding om welke reden ook barst, en er stroomt water binnen, dan gaat de vlotter drijven, waardoor de hefboom de klep sluit. Dan zal er aanvankelijk flink wat water binnenstromen, maar het schip zal niet zinken.
Het komt trouwens ook wel voor dat bluswater het schip zo ver doet inzinken dat doorvoeren waarvan we dachten dat die veilig boven water zaten ineens ook lekken worden.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Plaats reactie