zwetende hydraulische slangen.

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

wout.bij

Re: zwetende hydraulische slangen.

Bericht door wout.bij »

tsja nieuw spul op een nieuwe boot is altijd netjes en schoon, maar vraag niet hoe zoiets eruit ziet over bijv. 25 jaar, deze boten worden niet gebouwd op een` leven lang` zoals voorheen vaak wel gebeurde, alles is volgepropt met ditjes en datjes en vooral veel elektronica, en vaak op plekken waar je onmogelijk weer bij kunt, de isolatie is bijna altijd purschuim op het vlak gespoten, op zich mooi, maar o wee als daar naar verloop van tijd vocht tussen komt, zoals ik ook al verscheidene keren heb gezien. :(
begrijp me goed hoor, ieder zijn eigen, maar ik ben gewoon te nuchter voor zoiets, zoveel geld uitgeven voor iets waar altijd wat mee is, schoonvader heeft ook zo een boot, een sk kotter, dat klereding is altijd wat mee, maar net wat ik zeg ook weer een boot die tot aan de kop toe vol zit met ditjes en datjes, niks voor mij.
maar aan de andere kant, met die oude troep is ook altijd wat, dus t is ook nooit goed. :( :( :( :D
gr.wout
als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
paul

Bericht door paul »

Er is een gezegde ,Koop een boot en werk je dood.
.
Op een ander forum heb ik als onderschrift staan.
,Koop een boot en heb plezier tot je dood,

Je moet er wel plezier in hebben om er lekker mee bezig te zijn,varen is heel erg leuk,maar sleutelen en rommelen hoort er wat mij betreft wel bij.
En of je nu van oude techniek houd of van moderne elektronika ,op een boot is er altijd wel wat.
Als je er alleen maar van houd om met een drankje in een dekstoel te zitten(wat ook wel lekker is hoor op zijn tijd)
dan kan je beter een boot huren.
Niet schilderen, geen olie verversen geen gezeur met beestjes in de tank,geen winter problemen,geen storingen,geen stallings kosten,
en als je maar voor 2 weken huurt hoef je nog niet eens schoon te maken.
Huren is zo slecht nog niet,dus binnekort bij ,Tagrijn,te koop een ......... :mrgreen: :mrgreen:
gr Paul
Marie Christina

Bericht door Marie Christina »

Tja, een weldenkend mens heeft geen bootje.
Gelukkig zijn wij niet weldenkend. :D
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
wout.bij

Bericht door wout.bij »

tsja wanneer er nooit niks aan zou mankeren dan waren we hier ook snel uitgeluld :D :D :D
gr.wout
meester
Contacteer:

Bericht door meester »

Frans,
Het gebruik van lange hydrauliekslangen is een vreemde keuze. Naast het vervangings en kosten probleem veren de slangen op de opgebouwde druk in en uit wat het stuurwielgevoel minder direct maakt. Als je het stuurwiel draaid rekken eerst de slangen op en daarna komt er pas een actie (vooral bij hoogbelaste situaties) Stale leiding zoals Careljan voorstelde zijn de enige juiste keuze. niet duur en super betrouwbaar. uitgegloeid koper vind ik geen goede keuze. door de plaatselijke verhardingen bij bochten en flares heb je kans op leidingbreuk. Door trillen vermoeid koper n.l. en zal uiteidelijk breken/scheuren. je gebruikt toch ook geen kabel met vaste kern voor de elektra? wel een mooie machinekamer!
een expert is iemand die alles al een keer fout heeft gedaan!
wout.bij

Bericht door wout.bij »

en toch word er veelal koperen leiding gebruikt voor hydraulische besturingen, waarom :?: koper roest niet, werkt prettiger, en is wanneer je het goed beugeld, volgens mij de beste keuze, als je stuurt met een hand bediende stuurpomp.

en waarom zou je geen electra aanleggen met een vaste kern, ik heb dit wel gebruikt op mijn boot, en is volgens mij, wanneer je dit goed beugeld, goed te gebruiken aan boord, ik bedoel wel van die grijze draad die ook wel onder de grond word gelegd, weet zo de naam niet van dat spul.
gr.wout
Aqua Domus

Bericht door Aqua Domus »

Hoi Wout.

Dat is weer zo'n CE norm.
Kabels met harde kern kunnen kapot trillen.
Alleen zachte kern met aan het eind adereind hulsjes,Niet vertinnen op het eind want dan kan hij ook weer afbreken.
Bij mij aan boord zijn de oude kabels ook hard en nooit probleemen en geloof mij dat dat MWMje lekker kan trillen.
Zelf mag je alles gebruiken ,en als het goed gebeugeld zit gaat dat nooit kapot.
Begin je zelf een nieuwbouw en verkoop je hem binnen een jaar dan moet je wel de CE norm nakomen.

En wat die slangen betreft,wij werken nooit met koper omdat een slang sneller en makelijker is en geen geluid doorgeeft.
Omdat er tegenwordig meer hydrauliek in zit worden de besturings slangen in de zelfde kwaliteit meebesteld en dan heb je nooit probleemen,en ze gaan ook onderin de kabelbaan.
Als daar iets kapot gaat moet je gewoon nieuwe trekken en de oude laten zitten,krijg je er nooit meer uit.

Gr Louis.
Voor elk probleem is er een oplossing,dus dat is het probleem niet.
De oplossing,dat is het probleem.
Klaver vier

Bericht door Klaver vier »

Frans.Nu. Ik die foto's heb gezien ,snap ik ook dat het lekt,wat een onmogelijke plaats om de koppelingen aan te draaien.En wat Wout betreft, je hebt helemaal gelijk wat de elektra betreft, onze boot heeft bijna alleen maar draat met vaste kern (vmvk) en nooit 1probleem, boot is van 1971,en voor de overheid gebouwd.En wat de koperen leidingen betreft,probeer het maar eens door het te buigen ,om het te breken.Gr René(De Stoere).Kwestie van goed beugelen.
Laatst gewijzigd door Klaver vier op za 26 jan 2013 14:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Klaver vier
meester
Contacteer:

Bericht door meester »

Ik ken natuurlijk ook heel veel schepen met vaste kern bekabeling en koperen leidingen. en dat gaat ook vaak prima. maar het feit blijft dat koper door trillen "koud verstevigd"wat breuk en daarmee storingen, kortsluiting of lekkage tot gevolg kan hebben.Ik zeg ook niet dat iedereen zijn installatie moet vernieuwen maar vind dat als je iets gaat repareren of vervangen dat je een goede keuze moet maken. regelgeving en materiaalkundige eigenschappen moet je dan in ogenschouw nemen.
een expert is iemand die alles al een keer fout heeft gedaan!
Plaats reactie