Antie vries of koelvloeistof

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

sambeek

Re: Antie vries of koelvloeistof

Bericht door sambeek »

douane schreef::shock: Zo dan erg veel reacties heb ze allemaal gelezen erg nuttig :!:

ik heb de koelbuizen onder de boot gewoon op het laagste punt gaten in geboord had even niet zo snel een andere oplossing kan onder de motor wel koperen buizen ontkopelen maar het was al donker aan het worden. en zou tussen -3 en -5 kunnen worden :!: dus dacht ik boor er in en dicht lassen als ik hem weer vul.
Hoi douane,
is het dan niet slimmer er een paar nippelaansluitingen op te lassen? Misschien handig als ie de volgende keer geleegd moet worden. :roll:
groet Terpstra / SAMBEEK
KarelE
Info: Tinn-silver 450/Suzuki 60pk

Bericht door KarelE »

Misschien een kort dun pijpje aan het laagste punt maken en door het vlak voeren. Dan net boven het vlak die nippels achter een kogelkraan. Als je dan je koelsysteem moet legen kan dat ook makkelijk als het schip in het water ligt.

De Johanna heeft een beunkoeler, maar ik heb in het koelsysteem aan BB en SB op het laagste punt een lassok gelast, met daarop een kogelkraan en een perslucht-snelkoppeling. Met een impellerpompje op de boormachine kan ik zo het koelsysteem helemaal leegtrekken en de koelvloeistof netjes opvangen voor het hervullen. Een passende slang met contra-koppeling hangt gewoon klaar voor gebruik in de MK (als die slang niet net weer voor wat anders is gebruikt :oops: )

Groet, Karel
Time's fun when you're having flies
Kermit the Frog.
douane

Bericht door douane »

sambeek schreef:
douane schreef::shock: Zo dan erg veel reacties heb ze allemaal gelezen erg nuttig :!:

ik heb de koelbuizen onder de boot gewoon op het laagste punt gaten in geboord had even niet zo snel een andere oplossing kan onder de motor wel koperen buizen ontkopelen maar het was al donker aan het worden. en zou tussen -3 en -5 kunnen worden :!: dus dacht ik boor er in en dicht lassen als ik hem weer vul.
Hoi douane,
is het dan niet slimmer er een paar nippelaansluitingen op te lassen? Misschien handig als ie de volgende keer geleegd moet worden. :roll:
ey sambeek, ja had al iets in gedachten van een sok er op lassen en dan een afdop er indraaien aan bijde kanten. maar wat zijn nippelaansluitingen ?

ps. doe de groetjes aan je vrouw :!: alles goed verder?
douane

Bericht door douane »

careljan schreef:Misschien een kort dun pijpje aan het laagste punt maken en door het vlak voeren. Dan net boven het vlak die nippels achter een kogelkraan. Als je dan je koelsysteem moet legen kan dat ook makkelijk als het schip in het water ligt.

De Johanna heeft een beunkoeler, maar ik heb in het koelsysteem aan BB en SB op het laagste punt een lassok gelast, met daarop een kogelkraan en een perslucht-snelkoppeling. Met een impellerpompje op de boormachine kan ik zo het koelsysteem helemaal leegtrekken en de koelvloeistof netjes opvangen voor het hervullen. Een passende slang met contra-koppeling hangt gewoon klaar voor gebruik in de MK (als die slang niet net weer voor wat anders is gebruikt :oops: )

Groet, Karel
mijn boot gaat ieder jaar op de kant dus als ik in het water lig hoef ik niet echt vloeistof er uit te halen ik hou het liever onder de boot en de buizen van mij zijn zo dik dat een sok met schroefdraad er wel op past dus dat ga ik maar eens doen als de kou een beetje voorbij is want vind er zo weinig aan buiten :lol:
sambeek

Bericht door sambeek »

douane schreef:

ey sambeek, ja had al iets in gedachten van een sok er op lassen en dan een afdop er indraaien aan bijde kanten. maar wat zijn nippelaansluitingen ?

Hallo douane, met nippel aansluiting bedoelde ik een een afdichtdop die je in een sok of dergelijke plaatst.(zoals je zelf al wilde doen) beetje ongelukkig uitgedrukt (door mij) :)
Ja alles gaat z'n gangetje, wat de boot betreft liggen we in een winterslaap. maar geduld is een schone zaak toch?
Hoe is het met jullie beiden? Is de winter een beetje door te komen? vast wel. :)
groet Terpstra / SAMBEEK
douane

Bericht door douane »

sambeek schreef:
douane schreef:

Hallo douane, met nippel aansluiting bedoelde ik een een afdichtdop die je in een sok of dergelijke plaatst.(zoals je zelf al wilde doen) beetje ongelukkig uitgedrukt (door mij) :)
Ja alles gaat z'n gangetje, wat de boot betreft liggen we in een winterslaap. maar geduld is een schone zaak toch?
Hoe is het met jullie beiden? Is de winter een beetje door te komen? vast wel. :)
ja ik zit ook in winterslaap hoor wat de boot aangaat kom er wel iedere week even. heb slaap deel er uitgesloopt in het voorjaar vernieuwen.

met ons gaat goed kunnen niet wachten tot de winter voorbij is gaan als alles goed gaat met de vakantie naar limburg/belgie
Plaats reactie