hoe je het ook went of keert, het beste is dat de motor zo goed als mogelijk voor de schroefas staat, en dat is volgens mij nog nooit anders geweest, en ik vind het wel een beetje meevallen die nukkige reactie van dconel, hij heeft wel een beetje gelijk, probeer het eerst zelf en wees niet zo bang voor iets wat je (nog) niet helemaal beheerst, daar leer je alleen maar van, en daar ben je nooit te oud voor.
gr.wout
als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
bij een homokineet moet de motor expres niet in lijn staan maar een paar graden uit lijn , dit ivm de smering van de kogels in de homokineet koppeling , als je hem precies uitlijnt lopen die binnen de kortste keren droog en veroorzaken speling, dus bij homokineet er voor zorgen dat de as onder een kleine hoek uit lijn staat! (staat overigens ook in de montage voorschriften van de homokineet )
uiteraard is het afstellen op instelbare motor steunen niet zo erg moeilijk!, zorg er echter voor dat je beter met vulplaten onder je steun kunt werken als de motor op het uiteinde van de draad stellen , dit voorkomt breuk hiervan!
Info: Eric Bakker Schip: De Robbedoes Type: mogelijk enige bouw casco lijkt wat op Favoritekruiser Lengte: 8 meter Breedte: 2.50 Diepgang: 80cm Bouwjaar: 1959 Bouwwerf: Luxe jacht en scheepsbouwer Van Dijk Reeuwijk Motor: Peugeot Indenor 50pk (niet origineel) Keerkoppeling: Hurth singromatic 2.1 Ligplaats: Uitgeest ZWVU
Gister waren we even op de haven voor wat klusjes aan de boot van een maatje.
Hij heeft op zijn as een apparaat zitten wat bij Vetus Bulflex heet.
Werkt dat hetzelfde? Van binnen zitten naar zijn zeggen een rij ronde lagers.
met twee linkerhanden rechtshandig proberen te zijn
Etab schreef:Gister waren we even op de haven voor wat klusjes aan de boot van een maatje.
Hij heeft op zijn as een apparaat zitten wat bij Vetus Bulflex heet.
Werkt dat hetzelfde? Van binnen zitten naar zijn zeggen een rij ronde lagers.
een bulflex is een flexibele as verbinding , deze kan een kleine uitlijn fout corrigeren.
er is echter wel een maar aan , als de motor niet goed is uit gelijnd krijg je radiale krachten op je koppelings en as lagers/afdichting etc , ook slijt hierdoor de flexibele koppeling meer als gewoon en kan meer trillingen veroorzaken, het beste is dus ook bij een bullflex goed uitlijnen.