pakking schroefas vervangen
Moderators: sailor wim, frank
-
pakking schroefas vervangen
hallo een vraagje kan je de pakking van de schroef as vervangen als de boot in het water ligt of moet hij op de kant staan bij zo,n klus gr john
- KarelE
- Info: Tinn-silver 450/Suzuki 60pk
Re: pakking schroefas vervangen
even zoeken met google op "vetkoord vervangen" levert een flink aantal hits op, waaronder één op scheepspraet:
viewtopic.php?t=529
Succes, Karel
viewtopic.php?t=529
Succes, Karel
Time's fun when you're having flies
Kermit the Frog.
Kermit the Frog.
Hallo,
Mijn aanpak bij vetpakking vernieuwen..meet eerst de afstand van de drukbus op naar het schot ( dit om te kijken..zit hij wel recht t.o.v het schot), meestal 3 moeren op draadeind...die losdraaien en de drukbus over de schroefas naar achter schuiven.
Zorg dat je een zaagblad, hamer,voelmaatjes, scherp mes, rolmaat ,en een pakkingtrekker, buiten de sleutels voor de moeren , klaar heb liggen voor het werk.
Dus pakkingbus terug en de eerste pakking eruit..deze in protocol brengen..hoe lang en hoe dik, meestal is de nieuwe vetpakking dikker..dan klop je hem op een schone harde ondergrond plat, net zolang tot hij dik genoeg is...let op de lengte, die neemt toe..dus weer inkorte.
Meestal ziten er wel een stuk of 4 ..5 pakkingen in, dus zolang het water niet naar binnen donderd , kan je er pakkingen uithalen...Maak ze van te voren eerst met dat scherpe mes op lengte ( rolmaat), met de hamer op dikte en wat schone poetslappen om het oude vet wat weg te vegen...Ongeacht hoeveel je eruit haal...probeer de opening van de pakking..de ene boven , de andere beneden....en gaan ze er stroef in..gebruik dan de drukbus als "hamer".
Gewoon over de as en flink tegen de pakking aan kloppen...
Persoonlijk probeer ik altijd alle pakkingen te vervangen..tuurlijk loopt er wat water naar binnen...maar die hoeveelheid valt wel mee...tenzij je eerst een bakkie ga doen, een peukie ga roken....hahahhaa
Maar let er wel op dat je geheel achter in de pakkingbushouder bent geweest met je pakkingtrekker...
Bij montage...wat ik al schreef...om en om met de opening, goed aankloppen dat ze aanzitten...tot de bus gevuld is...drukstuk erop en de moeren aandraaien.
Nu kan je er van uit gaan dat de aanzetmoeren gelijk en recht zitten...ervaring is anders...pak het set vioelmaatjes en meet links in de bus en vergelijk de maat met rechts...bij scheef zitten kan je dat weer bijstellen door de betreffende moer aan te zetten...als hij recht zit, neem ik altijd nog even een ijzerzaag blad en kijk( voel of de schroefas nergens aan de binnenkant raakt, dus links/rechts en boven / beneden voelen....bij het opstarten van de voortstuwing ..wel met regelmaat even voelen hoe de temperatuur blijft...zet de pakkingbus niet te vast..mocht het nog tranen, kwestie van de moeren iets aanzetten...
Pfff...heel verhaal..ik hoop dat je er wat aan hebt...met vragen....ik hoor het wel.
Succes,
Dirk
Mijn aanpak bij vetpakking vernieuwen..meet eerst de afstand van de drukbus op naar het schot ( dit om te kijken..zit hij wel recht t.o.v het schot), meestal 3 moeren op draadeind...die losdraaien en de drukbus over de schroefas naar achter schuiven.
Zorg dat je een zaagblad, hamer,voelmaatjes, scherp mes, rolmaat ,en een pakkingtrekker, buiten de sleutels voor de moeren , klaar heb liggen voor het werk.
Dus pakkingbus terug en de eerste pakking eruit..deze in protocol brengen..hoe lang en hoe dik, meestal is de nieuwe vetpakking dikker..dan klop je hem op een schone harde ondergrond plat, net zolang tot hij dik genoeg is...let op de lengte, die neemt toe..dus weer inkorte.
Meestal ziten er wel een stuk of 4 ..5 pakkingen in, dus zolang het water niet naar binnen donderd , kan je er pakkingen uithalen...Maak ze van te voren eerst met dat scherpe mes op lengte ( rolmaat), met de hamer op dikte en wat schone poetslappen om het oude vet wat weg te vegen...Ongeacht hoeveel je eruit haal...probeer de opening van de pakking..de ene boven , de andere beneden....en gaan ze er stroef in..gebruik dan de drukbus als "hamer".
Gewoon over de as en flink tegen de pakking aan kloppen...
Persoonlijk probeer ik altijd alle pakkingen te vervangen..tuurlijk loopt er wat water naar binnen...maar die hoeveelheid valt wel mee...tenzij je eerst een bakkie ga doen, een peukie ga roken....hahahhaa
Maar let er wel op dat je geheel achter in de pakkingbushouder bent geweest met je pakkingtrekker...
Bij montage...wat ik al schreef...om en om met de opening, goed aankloppen dat ze aanzitten...tot de bus gevuld is...drukstuk erop en de moeren aandraaien.
Nu kan je er van uit gaan dat de aanzetmoeren gelijk en recht zitten...ervaring is anders...pak het set vioelmaatjes en meet links in de bus en vergelijk de maat met rechts...bij scheef zitten kan je dat weer bijstellen door de betreffende moer aan te zetten...als hij recht zit, neem ik altijd nog even een ijzerzaag blad en kijk( voel of de schroefas nergens aan de binnenkant raakt, dus links/rechts en boven / beneden voelen....bij het opstarten van de voortstuwing ..wel met regelmaat even voelen hoe de temperatuur blijft...zet de pakkingbus niet te vast..mocht het nog tranen, kwestie van de moeren iets aanzetten...
Pfff...heel verhaal..ik hoop dat je er wat aan hebt...met vragen....ik hoor het wel.
Succes,
Dirk
- frank
- Site Admin
- Contacteer:
Zelf gebruik ik altijd een aardappelschilmesje.. dat is mooi glad en kun je goed voelen of de as vrij loopt. Ik ben bangDirk Bolnes schreef:Hallo,
t, neem ik altijd nog even een ijzerzaag blad en kijk( voel of de schroefas nergens aan de binnenkant raakt, dus links/rechts en boven / beneden
dat je met een ijzerzaagblad wat krassen of zo in de as maakt en dan krijg je misschien lekkage ooit...
Je had het nog over de temperatuur..
Klinkt misschien gek, maar ik vaar nu al vanaf 1978 met een compleet vernieuwde asinrichting, ( as 110 mm, omwentelingen +- 400/m)
en na een paar uren varen kan ik mijn hand nog maar nét op de binnengland houden, zal zo'n 50 graden zijn schat ik.
Dat is nog nooit anders geweest, heb er nu bijna 6500 draaiuren mee gevaren.
Moet wel één keer per jaar de gland nalopen en wat aandraaien, soms sla ik een jaartje over.
Wel heel goed smeren, om het uur geef ik de pers een beetje druk bij.
gr FRank
\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //

-
hallo de pakking is vervangen maar er is nog een probleem er komt water uit de pijp waarin de schroefas koker is geplaatst weet iemand hoe dat zit bij doerak gr john
John,
Probeer het eens hier Ik denk dat ze je daar beter kunnen helpen met jouw boot.
( nu wil ik niet beweren dat er hier op het forum geen kennis is
)
gr Ed
Probeer het eens hier Ik denk dat ze je daar beter kunnen helpen met jouw boot.
( nu wil ik niet beweren dat er hier op het forum geen kennis is

gr Ed
-
hallo ed daar kan je alleen info krijgen als je lid word voor 35 euro pj
gr john
gr john
-
- Contacteer:
er zijn hier verschillende systemen gemonteerd , vet smering en water gesmeerdjohn keemink schreef:hallo de pakking is vervangen maar er is nog een probleem er komt water uit de pijp waarin de schroefas koker is geplaatst weet iemand hoe dat zit bij doerak gr john
uit uw lekage verhaal begrijp ik dat het water uit de koker komt waar de schroefas met koker in zit??.
Voor alles is een oplossing!
-
John, er is ook een mogelijkheid dat de buitenflens van de gland is losgeraakt, en dan zal het water zich tussen de schroefaskoker en het schip persen.
kwestie van controle.
Succes, Willem.
kwestie van controle.
Succes, Willem.