Bedrijfstemperatuur Samofa

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Marie Christina

Bedrijfstemperatuur Samofa

Bericht door Marie Christina »

10 - 15 jaar lang heb ik tijdens het varen op mijn temperatuurmetertje 79 - 80 graden afgelezen.
De vorige keer, dat ik ging varen, zag ik de naald van het metertje af en toe "slaan", maar temp bleef goed.
Afgelopen vrijdag losgegooid voor een reisje naar de Wadden, waarbij na 20 minuten varen de naald, door de 80 gr, door de 90 graden schoot, en op 95 bleef hangen.

Boot stop, motor stop, Botenwacht gebeld, die er na een uurtje was.

De uitermate kundige monteur vond al gauw een loszittend draadje op de temperatuursensor.
Vastgezet, starten => 95 'C.

De monteur vertelde dat dat een heel normale bedrijfstemperatuur was voor een Samofa / Mitshubishi 4 DQ ('81) was.
Mocht wel 100 Ç worden en hij had wel eens 110 gezien zonder schadelijke gevolgen.
Ik vertrouwde op zijn expertise en inderdaad geen problemen gehad.

Op de Waddenzee, tegenstrooms, vol gas en tegen ZW 6 en 70 cm golven, in kwam de temp wel op zo'n 95, 97 'C, maar kwam niet hoger en bij minder toeren zakte de temp ook weer snel.

Mijn vraag:

Heb ik nou 10 - 15 jaar lang tegen een loszittend temperatuurmetertje aan zitten kijken en altijd een "te lage" temperatuur gezien?
Weet iemand wat de bedrijfstemperatuur van deze motor is? Van Google werd ik niet veel wijzer.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
wout.bij

Re: Bedrijfstemperatuur Samofa

Bericht door wout.bij »

ik denk dat je deze vraag het beste hier kunt stellen.
http://bronsforum.xsbb.nl/viewforum.php?f=20
gr.wout
als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
Marie Christina

Zal eens kijken, Wout.
Al heb ik het idee, als ik de link zo zie, dat het vooral over Samofa Brons motoren gaat, en de mijne is een Samofa Mitsubishi.

Maarrrr. Niet piepen voor je geslagen bent, zei mijn oma altijd. Eerst maar eens kijken.
Dank voor de tip.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
wout.bij

Bericht door wout.bij »

de `samenwerkende motoren fabrieken` (samofa) zijn op het laatst wel overgenomen door mitsubitsie, maar daar malen ze op het forum niet om, succes ermee.
gr.wout
als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
VRM marine
Contacteer:

Bericht door VRM marine »

ik neem aan dat je koelpijpen onder het vlak hebt?
kan zijn dat je koelpijpen sterk zijn aan gegroeid waardoor het koelend oppervlak kleiner is geworden.

thermostaat defect?/slippende v snaar?

als je een warmtewisselaar hebt met aparte buitenwater pomp kan je inpeller versleten zijn?

bedrijfs teperatuur tussen de 80 en 90 is normaal, 95 een beetje aan de hoge kant maar niet direct gevaarlijk.

er kunnen veel meer oorzaken zijn zoals defecte temperatuursensor, spanning accu te hoog door defecte regelaar dinamo, vuile verstuivers, met benzine verontrinigde diesel , lekke kop/pakking etc etc

ik neem aan dat het koelsysteem gewoon gevuld is??

als het altijd lager is geweest moet er iets aan de hand zijn!

110 graden is gewoon te heet, als er een drukloos systeem is gemonteerd zal het water gaan koken bij 100 graden, bij overdruk wordt dat wel hoger(110 a 120),maar 95 graden is voor u motor wel het matje.
Voor alles is een oplossing!
Marie Christina

Hoi Wout,

Het lukt me niet om me te registreren.
Ik kom maar niet door de registratiecode heen.
na 5 pogingen mag ik het "later nog eens proberen".
Dat heb ik nu 4 keer gedaan.
bronsmotor

Bericht door bronsmotor »

Marie Christina schreef:Hoi Wout,

Het lukt me niet om me te registreren.
Ik kom maar niet door de registratiecode heen.
na 5 pogingen mag ik het "later nog eens proberen".
Dat heb ik nu 4 keer gedaan.
Jammer en vervelend dat de registratie niet lukt.
Dit zal te maken hebben met ingestelde restricties om spam berichten tegen te gaan.
Op het praathuis staat ook de volgende zin en aanwijzing:
-------------
Vanaf heden is het aanmeldformulier ingesteld dat je minimaal 11 sec de voorwaarden moet bekijken en minimaal 11 sec het registratie formulier in beeld moet hebben. Dit tegen spambots. Klik niet eerder dan dat deze tijd verstreken is op okee. Je wordt namelijk weer terug gestuurd. En kan weer 10 a 15 sec wachten. En tevens kan je alles weer opnieuw invullen.
-------------------
De kans is dus groot dat je te snel door de voorwaarden bent gegaan.
Inderdaad staat er niet zo veel over 4DQ op dit forum maar meer over de SH en S108
Plaats reactie