Ik heb begin jaren '80 ooit een plastic model gebouwd van de Geopotes 14, het schip waar ik vele decennia later nog eens op zou varen.
Dat model heb ik nog, zij het in zwaar gehavende staat omdat het als donor heeft gediend voor de RC versie die ik een paar jaar gelden bouwde.

Nu gaat het wordt het het onderwerp van mijn volgende project: een sloopstrand in één of ander land waarvan het ons, westerlingen, geen reed boeit dat het slopen van schepen levens en milieu kost.

Sorry frame van de hor en...

...bodem van het (bijna) 30 jaar oude babybedje.
Jullie worden gepromoveerd tot:

Bak waarin het diorama komt.

"Kust" gemaakt van SPX plaat (voor onder je klik laminaat) met de , inmiddels doorgezaagde, Geopotes 14 erbij voor het idee.

De zeebodem van gips erin gemaakt en geverfd als basis voor zand en plantjes, etc
Ook kun je een "kijkdoosgleuf" waarnemen, omdat er ook een onderwaterdiorama in komt.

Daarvoor moet het bootje in een plexiglasplaat komen.
En daarvoor moet hij om de centimeter opgemeten worden om een gat te zagen in die plaat waar hij in komt te liggen.
Een soort spantenplannetje.

Waar dan weer een kartonnen malletje van gemaakt wordt op op de plaat te leggen.
Uiteraard was er ook alweer een "happy mistake" (Bob Ross).

Bij het uitzagen van de plaat een iets te scherp bochtje gemaakt en gemerkt waarom het plexiglas genoemd wordt: een barst.
Maar in de modelbouw heb je geen pech, maar een kans om iets te verzinnen.
In dit geval ga ik de barsten volgieten met zwarte inkt om zodoende een "lekkende pijp" waar troep uit stroomt te creëren