Sommigen hier volgen ook het Binnenvaartforum op kustvaartforum.com: daar heb ik het verslag ook staan.
Dag 1.
Donderdagavond 2 april ging de telefoon. “Met Janarie van de Westropa. Ik val maar meteen met de deur in huis. Jij wilde toch wel eens een reisje meemaken? We gaan morgenochtend met staalrollen onderweg naar Evry, we moeten over het kanaal St. Quentin en we moeten de nacht van vrijdag op zaterdag doorvaren om er op tijd te zijn, ik kan wel iemand gebruiken. Kan je morgenochtend in IJmuiden opstappen?”. Nou, veel bijzondere plannen voor het weekend had ik niet, maar wat er ook in de planning stond, voor zo'n buitenkansje laat ik alles uit mijn handen vallen.
Van de vrijdag zelf heb ik niet veel meegekregen, tot aan de Beatrixsluizen heb ik lekker geslapen. 'Gelukkig' had ik de voorgaande nacht veel wakker gelegen, denkend aan de mooie reis die zou gaan komen. Janarie en R. (de stagiair, die het reisje IJmuiden-Evry verkoos boven een reisje IJmuiden-Middenmeer, geef hem eens ongelijk!) zouden vanaf Dordrecht eerst gaan slapen, terwijl Henny en ik van Dordtse Kil t/m de Krammersluizen zouden varen. Daar zouden wij worden afgelost. Zo gezegd, zo gedaan. Het was best rustig op het water, niet al te veel andere vaart. Henny vult het vaartijdenboek in, en schrijft mijn dienstboekje bij. Zodra ze het nummer ziet begint ze te lachen. 'Zware Jongen', roept ze. Nu wist ik al dat ik wat te kort ben voor mijn gewicht, voor een ideale BMI zou ik zo'n 20 cm langer moeten zijn. Maar nee, dat bedoelde ze niet. Het nummer van mijn dienstboekje is iets van 671-176 of zo, in ieder geval riep het direct associaties op met de Zware Jongens uit de Donald Duck. Ter plekke besloten we dat mijn initialen CJ dan nu ook maar moesten worden vervangen door ZJ.
Gestaag draaide de Westropa vanuit de Dordtse Kil het Hollandsch Diep op. Langzaam trok het een beetje dicht, echte mist was het niet, maar bij de ene gasboei was de volgende nog niet te zien. De radar liet echter een duidelijke boeienlijn zien, en zo voeren we door de lichte nevel in het donker naar de Volkeraksluizen. Daar aangekomen stond de sluis direct goed, we konden zo naar binnen varen. Ik ging naar voren om vast te maken. Ook het vervolg, richting Krammersluizen ging prima, het was nog steeds rustig zonder al te veel andere vaart. De Krammersluizen stonden niet klaar, hier moesten we geruime tijd wachten voordat de sluis was omgeschut. Tegen drieën maakten we in de sluis hadden vast en werden de aflossers gewekt, en ging de eerste wacht slapen. Mijn biologische klok was een beetje van slag na het slapen overdag: het duurde even voordat ik in slaap viel en het was dan ook veel te vroeg toen ik om kwart over zes alweer werd gewekt: we waren naar buiten geschut in Hansweert en de deuren gingen open. Janarie wil niet dat er op de Westerschelde met staalrollen in iemand voorop ligt te slapen. Terecht, kijk/luister maar eens wat de Franto overkwam: http://www.youtube.com/watch?v=F7eeeNVZNNw
Het zou er nog een beetje om gaan spannen. Deze zaterdag was het toch echt wel de bedoeling om Vlaanderen door te komen, zodat er ook op zondag kon worden doorgevaren. In Vlaanderen worden de sluizen op zondag niet bediend, in Wallonië wel. Op de Oosterschelde hadden we al stroom tegen, en op de Westerschelde zou het niet veel beter zijn. Het was echter prachtig weer om de Westerschelde over te steken, een beetje nevelig, maar vrijwel geen golfslag. De golven van de paar zeeschepen die we zagen waren goed op te vangen door tijdig een beetje bij of af te draaien. Ruim voor tien uur kwam Terneuzen in zicht. R. en ik zeiden al tegen elkaar, straks zit Leo op de sluis. Maar nee, Leo is nog in opleiding, en studenten werken niet in het weekend

Nadering Terneuzen vanaf de Westerschelde

Terneuzen, in de sluis.

Onder het motto 'zien is plaatsen'
Inmiddels zit ik (weer) in de stuurstoel, en is de tweede wacht naar bed gegaan. Met een stevig tempo varen we verder, richting Gent. We moeten nog steeds op zaterdag Wallonië zien te bereiken. Het klaarde een beetje op, maar echt helder werd het niet. Hieronder een paar foto's die ik onderweg richting Gent schoot (niet al te beste kwaliteit, want vanuit de stuurhut genomen).

Vlak voor de brug bij Zelzate kwam de Welland/Welland2 ons tegemoet.

Kunst
Door de brug bij Zelzate, en even verderop aan bakboord de Moervaart, waar de Westropa in 1960 werd gebouwd. Even voor de Moervaart werden we opgelopen door een zeevaart, die even later met hulp van een sleepboot overstuur de Moervaart in zou varen.
Wij voeren door, en meldden ons even later met het voornemen de Ringvaart in te varen. Er meldde zich één buurman terug, die even later met een forse snelheid leeg het kanaal kwam inzeilen. Ver achter hem zaten twee geladen schepen, dus we konden rustig naar binnen varen, op naar de sluis bij Evergem. Ook die bereikten we voorspoedig, maar de sluis stond verkeerd, we moesten even wachten. Bij het vastmaken zie ik een bekende staan, met dochter en camera: Kurt! De dochter van Kurt stapt aan boord, om mee te varen de sluis in. Intussen gaat Janarie voor de broodnodige bureaucratie even langs de sluiswachter. Ik mocht de sluis invaren, en verspeelde direct een wrijfhout, het haakte keurig achter een uitsparing voor een trap in de sluis. Gelukkig kon Janarie het houtje snel opvissen, we hadden voor de volgende dag weer wat te splitsen... De deur ging open, Kurt's dochter stapte weer af en we voeren verder. Onderweg zou Kurt nog regelmatig langs de Schelde, op bruggen en sluizen staan om foto's te maken. Hij zal er ongetwijfeld nog een paar bij het verslag plaatsen, nietwaar Kurt? Verder ging het, en het was nog steeds spannend. Zouden we het gaan halen? Er was niet veel ruimte in de planning, we moesten nog 4 panden voordat we Vlaanderen uit zouden zijn. Sluis Asper, Oudenaarde, Kerkhove en Spiere. Het lot was ons goed gezind, de sluizen stonden bijna allemaal klaar of bijna klaar als we er aankwamen. Zo werd de planning aan het eind toch nog wat ruimer, en werd zelfs besloten het pand tot aan Spiere nog op te varen, zodat we 's ochtends iets langer konden blijven liggen en pas direct na aanvang van de sluisbediening weg hoefden.
Tot zover dag 1.
Groet, ZJ