Dan bedoel ik het stuk wat we dit jaar weer gevaren hebben van Meppel naar Coevorden.
Overal vlotte bediening, maar houd rekening met de middagpauze.
Enige kritiek hebben we op de jachten die geen idee hebben van konvooivaart.
Ze sukkelen rustig in langzaam tempo ergens achteraan en houden alles vreselijk op.
Maak je er een vriendelijke opmerking over "hee.. heb je motorproblemen?? .. " krijg je
als antwoord. "wij hebben vakantie..".
Tja.. en de rest van het konvooi dan? Moeten die dan maar bij iedere brug op meneer wachten..??
Enige knelpunt hebben we ervaren bij de sluisjes aan de Overijselse Vecht vlak bij Gramsbergen.
Daar is de bediening ronduit "Kloote" met een Hoofdletter en de jachten gedragen zich zeer aso.
Niet afmeren aan de remming maar eindeloos rondjes draaien op 200 m voor de brug en de vaarweg totaal blokkeren.
Wij maken daar meteen korte metten mee en varen helemaal door naar voren en meren af aan de daarvoor bestemde remming.
Dan brug open, aansluiten en doorvaren.
En dan is het gemekker niet van de lucht. Complete scheldpartijen achter ons maar ze leren er wel van denk ik ..
Ik zie dat zooitje altijd ver voor een brug drijven, wachtend op een opening. Nee.. niet afmeren maar
iedereen in de weg gaan liggen. Dan gaat eindelijk de brug open. Varen ze dan op? Nee.. ze lijken eerst aan boord
te overleggen of het licht wel van de juiste kleur groen is en dan pas beginnen ze aan te varen in de richting
van de brug. En het wegverkeer..? die lui staan te vloeken in de file omdat die verrekte brug eeuwig open lijkt te staan..
Op het Margrietkanaal in Friesland bij de bruggen bijv is dat een ramp voor de beroepsvaart. Daar komen de ongelukken van.
Wil jij gewoon onder de brug door omdat je gebruik maakt van dat mooie gele lichtje, is de hele vaarweg geblokkeerd
door rondcirkelende jachten met hoge masten. Wat dan ..?
Wij volgen de reglementen en blazen een paar keer en vervolgen onze weg. Dat geeft zoals gewoonlijk weer een hoop commotie,
maar goed dat onze boot een echte Fries naam draagt..