Bijboot ontwerpen

Hier ontstaan de diepste gedachten...

Moderators: sailor wim, frank

frank
Site Admin
Contacteer:

Bijboot ontwerpen

Bericht door frank »

Hallo deskundigen.

Vorige maand kwam ik een catalogus tegen van een befaamde Schotse ontwerper van traditionele boten.
Daar staan de mooiste ontwerpen in en de bouwtekeningen kun je aanschaffen voor pakweg 50 tot 90 pond.

Omdat ik al lang op zoek ben naar een vervanger voor mijn inmiddels versleten bijbootje viel mijn oog op het ontwerp
van de AUK.
Dat is een dinghy met heel mooie volle lijnen die bedoeld is om veel lading te kunnen vervoeren tussen de wal
en een jachtje wat zoals in Engeland gebruikelijk ergens op de rivier aan een boei ligt.
Lijkt me het ideale stabiele bijbootje.
De maten kloppen precies met mijn wensen, het bootje ziet er zeer traditioneel uit en zal op mijn boot
beslist niet misstaan.

Er zit natuurlijk weer een maar aan.. het ontwerp is bedoeld voor houtbouw.
WIE weet iemand die in staat is een bouwtekening om te zetten naar aluminium, want licht van gewicht..
Dat kan dan gestraald worden en dan in traditionele kleur worden geschilderd.

Het ontwerp vind je hier:
http://www.bootbouwer.nl/koppeling.html ... eling.html
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
janvanlieshout

bouwtekeningen omzetten.

Bericht door janvanlieshout »

Hallo Frank,

Ik denk wel dat ik in staat ben de tekeningen om te zetten naar 2D of 3D (computer) tekeningen , mits de basistekeningen goed zijn. Ik kan er zelfs direct een snijprogramma voor genereren. Maar er zullen wel aanpassingen moeten plaats vinden als je aluminium wilt toepassen. Ik wil zelf ook wel zoiets als bijboot. Laten we er maar eens wat verder op ingaan. Je weet me te vinden.
Jan (Enschede)
Boekel
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Bericht door Boekel »

Afbeelding

Mooi bootje, een jolletje?

Om deze in aluminium te maken lijkt me niet makkelijk, heel veel laswerk (elke gang) en aangezien aluminium erg trekt bij het lassen is het een klus voor een expert.

Verder moet je uitkijken dat ie niet te zwaar wordt, afhankelijk van je gebruikte plaatdikte. Ik denk zo even aan 3mm minimaal.
frank
Site Admin
Contacteer:

Bericht door frank »

T' is een heel mooi traditioneel ontwerp wat qua afmetingen precies past bij mijn boot.
Ik lees dat Jan ook op zoek is naar iets dergelijks, maar in de prospectus gaat het om houtbouw.
De tekeningen kosten 50 pond met bouwbeschrijving etc maar ik ben geen houtwurm..

Gewicht in hout is minder dan 30 kilo, zou dat in aluminium ook kunnen vraag ik me af?
3 mm is voor zo'n bootje dik zat denk ik??
En Boekel, je merkt terecht op dat het veel laswerk gaat worden vanwege de overnaadse
bouw, dat hoeft natuurlijk niet.
Als je het aantal gangen in aluminium kunt halveren wat natuurlijk wel wat ' drukwerk"
met zich mee zal brengen dat zou dat wel gaan denk ik.

Voor -een- exemplaar is het natuurlijk een dure grap, maar als er meer geinteresseerden
zijn dan zal het best betaalbaar wezen. En je hebt natuurlijk iets bijzonders!

Kortom, we denken na....
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
Boekel
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Contacteer:

Bericht door Boekel »

Ik denk dat de vorm van de gangen (en het aantal) de charme van dit bootje is. Als je minder gangen wilt maken ziet ie d´r heel anders uit straks.

Als je de gangen even breed houdt dan hoef je niet te drukken...en dat scheelt nogal wat werk. Maarja lassen en strak houden...
frank
Site Admin
Contacteer:

Bericht door frank »

Zat even te kijken op http://www.classicmarine.co.uk/

Die firma levert de bouwtekeningen en kant en klare onderdelen als beslag en zo.

Het gaat dus om de AUK en dat is een dinghy zoals ze dat noemen. Doel is om lading van de kust naar de boot te roeien,
Dus veel draagvermogen en stabiliteit en weinig gewicht want dat ding moet aan dek liggen.
Mijn broer heeft net een " Whilly tern", een zg double-ender op de kop getikt via Marktplaats, van dezelfde ontwerper en een fantastisch bootje.
Je gaat kwijlen van de afwerking, dat kan ik je verzekeren.
Hij scharrelt daarmee door de kleinste slootjes in de Biesbosch..
gr FRank

Afbeelding
Boekel
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Contacteer:

Bericht door Boekel »

Misschien toch maar in hout bouwen?

(zie het als een uitdaging ;) )

Alles lekker 'impregneren' met epoxy.

En als je er één klaar hebt, mal er van trekken en in glas / epoxy nog een paar maken :)
frank
Site Admin
Contacteer:

Bericht door frank »

Las net wat over de ontwerper van de Auk....

Ik quote hier even.

" Iain Oughtred
Occasionally known to visit the planet Earth, his catalogue of designs for small boats is sublime.
Even if you know you'll never really get round to building one, you have got to have a copy for inspiration.
"

Wanneer je dat zo leest schijnt het een zonderling te zijn die af en toe " afdaalt" naar de aarde ! en zich
bezig houdt met traditionele ontwerpen
die je met moderne technieken kunt bouwen.
Moet wel een Schot wezen..
Mooi verhaal... :D
gr FRank

Afbeelding
Richard

Bericht door Richard »

Je kunt die gangen van aluminium natuurlijk ook aan elkaar en aan de spanten lijmen (kitten) en klinken (met WD verzonken popnagels). Geen last van trekken en bij die breedte makkelijk rond te buigen.
Vliegtuigen worden ook gelijmd en gepopt dus waarom een bootje niet.

Gr. Richard
frank
Site Admin
Contacteer:

Bericht door frank »

Richard schreef:Je kunt die gangen van aluminium natuurlijk ook aan elkaar en aan de spanten lijmen (kitten)
Je bedoelt net zoals we van die moderne vliegtuigen bouwen?

Tja, zal aan mij liggen, maar dat is een van de redenen dat ik nooit in zo'n ding zal stappen.
Te vaak op Discovery gezien waarom die dingen naar beneden vallen...
Het schijnt dat de lijm al loslaat als het regent. :D
gr FRank

Afbeelding
Wybe-M
Contacteer:

Bericht door Wybe-M »

frank schreef:Je bedoelt net zoals we van die moderne vliegtuigen bouwen?

Tja, zal aan mij liggen, maar dat is een van de redenen dat ik nooit in zo'n ding zal stappen.
Modern? Volgens mij werd al voor WO II een geheel gelijmd vliegtuig gebouwd. Het lijmen van delen van vliegtuigen is nog ouder dus.

Ik dacht dat het naar beneden vallen van vliegtuigen meestal een andere oorzaak heeft. Eigenlijk nooit gehoord dat het aan een slechte lijmverbinding lag.

Trouwens, Richard schreef
...lijmen (kitten) en klinken (met WD verzonken popnagels).
Info over ex-reddingboten / reddingmonumenten / ex-mrb Dorus Rijkers (1923) / Opa Dorus Rijkers : www.dorusrijkers.nl
Boekel
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Contacteer:

Bericht door Boekel »

Wellicht een keer de verkeerde lijm gebruikt ;)

De silverstres of hoe die ook heet (boot door ontwerper van de nieuwe Spyker) heeft een buizenframe met daaraan alu plaat gepopnageld en gelijmd / afgegoten met epoxy.
Richard van den Berg
Info: Hanzesloep 880
Ontwerp: Kees Kornaat
Contacteer:

Bericht door Richard van den Berg »

Da's ook iets groter als Frank voor bijboot in gedachten heeft: http://www.silvestris.nl/ :roll:
meester
Contacteer:

Bericht door meester »

Hallo frank,
een prima methode kan om een aluminium boot te maken is het zgn explosie vormen.
je maakt van een huidig bootje een goede sterke mal van gewapend beton en plaatst die in een bak met water.
zie http://www.exploform.com/technology.php
zo schiet je in een keer een bootje.
door de snelheid van vervormen zie je na de productie geen materiaalspanning optreden.

heeft er iemand nog wat illegaal vuurwerk? ;-)))
Wybe-M
Contacteer:

Bericht door Wybe-M »

Lijkt me geen methode voor partikulier werk.

TNO deed (doet?) het op/bij de vrml vliegbasis Ypenburg. Lijkt me wat kostbaar het door hen te laten doen.
====even googlen=====
Het zit er blijkbaar nog steeds: http://www.trouw.nl/krantenarchief/2007 ... water.html

Er waren indertijd problemen nadat Ypenburg bebouwd is.

Na overname is dit blijkbaar de firma Exploform geworden waarvan Meester hierboven al de URL gaf.
Info over ex-reddingboten / reddingmonumenten / ex-mrb Dorus Rijkers (1923) / Opa Dorus Rijkers : www.dorusrijkers.nl
Plaats reactie