Dan komen we langs Coevorden waar alles in het teken staat van de Havenfeesten. Wij zwaaien naar de geachte collega' s en tuffen daar naar Gramsbergen waar we een mooie plek vinden.
Dan komt er savonds nog een enorm transport aanwaaien bij de brug die maar een meter of 8 doorlaat. Het waait snoeihard, dwars over de vaarweg. Bij het langzaam varen ligt de hele sleep dwars in het kanaal en is niet te houden. Dan trekt de sleper het hele zaakje door de brug, althans dat probeert hij. Na diverse flinke klappen tegen het remmingswerk waarbij de sleep gevaarlijk slagzij maakt ligt de zaak eindelijk recht en de sleper sleurt letterlijk dat zooitje door de brug. Ik zag dat met stomme verbazing aan. Helemaal geen sturende achterboot of zo, alleen de slagroomklopper van die opgebouwde kempenaar. Het gaat hier om die varende kasteelboot met die paardenkoppen er op en aan. Ik denk niet dat daar nog een bord of kopje in de kast staat na die wilde rit want er zijn hier vele, vele bruggen. Je zal maar aan de kant liggen en dat gigantische bouwsel schraapt jouw wal af... Moet er niet aan denken.
Als ik vaarwegbeheerder was dan had ik dat spul al lang stilgelegd. Maar wat zijn hier de regels vraag ik me af. Het is niet zomaar een schip met eigen voortstuwing die een kopboot nodig heeft, dit valt naar mijn mening onder de kop "drijvend transport" en dat zou aan eisen gebonden moeten zijn, zeker bij deze harde zijwind.
gr FRank
\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis 20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte) 58 ton laadvermogen 40 ton waterverplaatsing DAF DD575 1964 reg.nr varend erfgoed 2639
Ik ben dat spulletje een keer op het AR-kanaal tegengekomen. Toen voer het op eigen kracht. Ik denk dat ze voor de zekerheid assistentie hebben gevraagd, maar de wind hebben onderschat.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Hmmm, ik ken de schipper van de Lambert vrij goed. Zal eens vragen over hoe een wat. Hij vertelde vorige week nog dat hij dit klusje had omdat de kasteelboot zelf niet meer mag varen..
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan. En 'dat gaat niet' bestaat niet