Betimmeringspraet

Hier ontstaan de diepste gedachten...

Moderators: sailor wim, frank

WillemB
Info: Beenhakker kotter "Onze Jan"
Afmetingen: 10.50x3.40
Bouwjaar: 1970
Voortstuwing:Daf 575 108pk

Mijn project
http://www.machinekamer.nl/forum3/viewt ... f=7&t=1453

Betimmeringspraet

Bericht door WillemB »

Na aanleiding van een vraag ,van mij, op René's (De Stoere) pagina, over het gebruik van een IKEA keuken in zijn boot.
Zijn er van een aantal kanten mooie plaatjes van keukens(kombuis) komen aanvliegen.
Om te voorkomen dat de "Even voorstellen" pagina van René een keukenpagina gaat worden, wil ik nu met dit "touwtje" starten.

Mijn vrouw(Joke) en ik zijn aan het oriënteren voor de betimmering, zo ook het kombuis.
Een aantal van onze forumleden heeft een IKEA keuken. En dat bevalt goed zeggen zij. (Sambeek,René en Dirk)
Iedere booteigenaar kiest voor zijn eigen indeling binnen in zijn schip.
Ik wilde graag een open kuip, met deurtjes dus heb ik de achterkajuit verwijderd.
Nu ga ik daar mijn indeling op aanpassen. ( geen slaaphut achter)
Op een schip en helemaal de kleinere jongens is ruimte een beperkt iets.
Daar moet nuttig(en mooi) mee omgesprongen worden.
Dus twee dingen combineren is helemaal ideaal.
Vaak zijn ideeën al een keer uitgevonden, op een boot moet je 3x nadenken voordat je aan de slag met iets gaat.
Ik heb wel eens iets gemaakt, gelast....en toen zou het ,in de toekomst, door de wc deur steken. Duss maar weer weggeslepen en verplaatst.

Op internet speur ik dan ook vaak betimmeringsprojecten af.
En de projecten op dit forum zijn heel mooi om te zien.
Nu ben ik echt heel benieuwd naar de indeling van jullie schip.
Hoe en waar is jullie toilet, bedbank, zitbank, keuken eettafel en waarom is het juist zo gemaakt?
Afwerking, materiaal. etc
Waar ben je trots op?
Kortom, hoe leven jullie in jullie tweede huis.( Of eerste)
Ik wil er graag iets van leren, en ik denk de andere mensen die met een project, hun boot van het begin weer opbouwen met mij, denk ik. :)

Ik hoop dat ik een beetje duidelijk overkom met mijn vraag. :)

Gr Willem B
Beter een anker kwijt dan het schip.
Carel-k

Re: Betimmeringspraet

Bericht door Carel-k »

Hoi Willem
Ik heb ook een kotter van 10.90 m betimmerd dus er zit in een kotter veel ronding en als je
IKEA koop zit je vast aan een paar maten de breedte van de kastjes de diepte en de hoogte
Als je zelf een keuken wil maken en ik denk dat je dat wel kan , maak dan eerst een schets,
En begin met de vloer in je boot dus helemaal dicht maken later gaan je pas de luiken in de
Vloer maken maar eerst de keuken uitzetten op de vloer de kooien eventueel de hangkast
En zithoek CQ dinette.
Als je aan de vloer begin neem dan een lat van 2 meter en die gebruik je als mal voor je stahoogte wil je minder stahoogte dan een kortere lat
Ga je de kastjes maken , maak dan eerst de fronten inclusief de deurtjes als het front klaar is op de uitgezette lijnen zetten en dan de kastplanken meten en maken het front nog niet definitief vast zetten want je moet ook de water toevoer maken en zonder front gaat dat gemakkelijker Zo ook de afvoer
Later het front er voor maken en blind ( dus aan de binnenkant vast zetten )en niet lijmen
Zodat ivm reperatie je het front weg kan nemen dit noem je demontabel maken.
Zo Willem een heel verhaal ik hoop dat je er wat aan heb ik heb het zo gedaan en heb er nog steeds plezier van. Succes!
Vaar mij gerust voorbij, te loever of te lij,ik zal er ook wel komen!
WillemB

Mijn project

Bericht door WillemB »

Bedankt Carel, hier kan ik wat mee

Jouw fotoalbum staat al enige tijd bij mijn favorieten.
De foto van oude balken c.q. planken in je auto, wat heb je daarvan gemaakt?

Gr Willem
Carel-k

Bericht door Carel-k »

Die planken waren traptreden,

inbrekers hadden een brandkast van de eerste verdieping
naar beneden gegooid en alleen de laatste drie treden waren beschadigd en alles werd vernieuwd en betaald door de verzekering , een neefje van mij wilde ze in de openhaard
opstoken en daar heb ik een stokje voor gestoken met een doos gebak .
Het waren 16 planken van 1.20m x 0.30m en teak dus dat was marsel hebben.
Als je nog eens iets wil weten Willem vraag gerust!

Ik heb ze allemaal op gebruikt aan lijst werk en traptreden en voor het afwerken van de vluchtluiken
Vaar mij gerust voorbij, te loever of te lij,ik zal er ook wel komen!
KarelE
Info: Tinn-silver 450/Suzuki 60pk

Bericht door KarelE »

Wat ik wel eens op een schip heb gezien is dat de kastjes onder het gangboord steken en daardoor extra diep steken. In die kastjes had de schipper in plaats van planken, laden gemaakt, die over de volle diepte konden worden uitgetrokken. Zo benut je de extra diepte ook optimaal, ander staan er toch maar dingen achterin die je nooit gebruikt. Diezelfde schipper had ook geen verstelbare poten onder de kastjes, maar de wanden van de kastjes waren tot op de vloer doorgetrokken. Door het ontbreken van poten onder de kastjes kon hij ook plintladen maken. Die benutten ook de volle diepte, daar konden lekker de voorraden in.
Time's fun when you're having flies
Kermit the Frog.
sambeek

Bericht door sambeek »

Betreft Ikea keuken op Sambeek, daar heb ik van meest rechtse keuken aanrecht kast,
vanwege ronding romp, weg moeten zagen om het passend te maken.
Dat betekende een heel gekl.. om ook de onderste twee laden passend te maken gezien de zijkanten
van laden gezet blik is. Dus voorzichtig knip knip in het blik, buigen en omzetten (voor stevigheid) om de handel passend te krijgen.
Als ik heel eerlijk bent, denk ik dat als je de wanden en lades helemaal zelf maakt van keuken aanrecht kasten,
je meer voldoening uit je werk zult hebben. Er zal misschien iets meer werk in zitten maar als je veel te maken
hebt met ronding romp, zal ook Ikea kasten niet ontkomen aan de zaag. (ben je voor- geprepareerde montage punten ook kwijt)
Voorzet wandjes kun je er altijd nog opzetten bij Ikea halen.
Aanrecht bladen en lade geleiders trouwens ook. (of ergens anders natuurlijk)
Ondanks ik zelf een Ikea keuken blokje heb gebruikt, denk 2x na. :wink:
O ja was ik vergeten, de poten van Ikea voor keuken blok heb je waarschijnlijk ook niets aan.
Die van mij liggen thuis op zolder. Daarvoor heb ik een onderstel gemaakt van watervast multiplex. (ook weer vanwege de romp ronding)
groet Terpstra / SAMBEEK
Ferry
Info: Van roestbak tot...
Zeeschouw Ostara
Bouwer: nog onbekend...
LxB: 8,50x3,20
Brommer: Volvo Penta 2003 / 27PK
Zeiloppervlak: 47m2

SSRP plaquete nr: 2185
Contacteer:

Bericht door Ferry »

Wij hebben een zeeschouw van 8,50m lang en 3,20m breed, met net geen stahoogte.
Voor een vierkante bak zitten er best veel rondingen in om te timmeren!

Afbeelding

Dat is het ontwerp waar we nu mee aan het timmeren zijn.
Voor de vorderingen zie:https://www.facebook.com/zeeschouwostara/photos_stream

Het kombuis stond eerst aan SB tegen het achterschot, waar nu het woord "kastjes" staat.
De banken waren langs de zijkanten, en de tafel in het midden, tegen het voorschot.
De bank aan SB was niet handig met koken, die stond tegen de keuken aan getimmerd.
De tafel was te smal, of te ver naar BB om aan SB fatsoenlijk aan tafel te kunnen eten. De tafel kon eigenlijk niet anders, anders zat hij voor de doorgang naar het vooronder, waar ook aan SB het toilet te vinden is.
Het vooronder is heel laag, omdat we een korte opbouw hebben, dat zit dus volledig onder het voordek. Daar slapen we, dus is geen probleem.
Het bed is aan BB, met daaronder de watertanks, aan SB hebben we in het vooronder wat bergruimte.

De nieuwe indeling van de kajuit is lang besproken en weloverwogen.
Het kombuis komt nu aan BB over de volle lengte, waardoor we redelijk fatsoenlijk kunnen koken, afwassen en tevens een koelkast wegwerken.
Aan SB komt nu een dinette, groot genoeg om met 6 personen aan tafel te kunnen zitten.
tevens kan deze tot bed omgetoverd worden, door zoals gebruikelijk de tafel te laten zakken, EN de rugleuning van de voorste bank plat te klappen. Dan ontstaat er een aardig 2 persoonsbed, en kun je ook nog net fatsoenlijk richting toilet of vooronder.

Bij ons zou een ikea keuken (of welke keuken dan ook) totaal niet handig zijn. Het blad op het kombuis is op het breedste punt 80cm breed, en onderaan niet breder dan 40cm op het breedste punt.

Wat we in de oude inrichting misten, was een plek om je natte zeilkleren op te hangen zonder dat de hele schuit nat was van het druipwater.
We maken aan SB, vlak voor het schot een waterdicht vloertje, met een opstaande rand waar de boel mooi kan uitdruipen.
Ja, je moet wel effe daar heen met de natte meuk, maar het was de handigste plek qua ruimte.

Verder koken we net niet onder het gangboord, wat je wel zou denken als je zo kijkt, dit zou precies goed moeten zijn.

Bij de trap tegen het achterschot maken we nu een omkasting waar wat techniek in / achter zit, de spoelbak komt op de tekening iets meer naar links, omdat de trap in werkelijkheid korter is.
Daardoor komt het kookstel, wat niet meer opbouw op een rail is, maar inbouw in het blad ter hoogte van de voorste bank.
Overigens: waar het woord "kastjes" staat bij het achterschot, zit achter de rugleuning voor een deel het motorhok, en daarnaast de scheidingstrafo en wat 230v schakel gebeuren.
meester
Contacteer:

Bericht door meester »

Ik ben ondertussen de derde keuken in de Helleveeg aan het maken. die groeit mee met onze behoefte en bemanning.
Ik kan eenvoudig inkrimpen of uitbreiden omdat ik eerst het schip volledig heb betimmerd en daar de interieurdelen heb geplaatst.
bij veranderingen hoef ik niet de hele zijbetimmering aan te passen.
Voor mij zeker geen ikea keuken. ik maak van 10mm plaat een hele keuken met veel lades. Ik zal eens een foto posten
een expert is iemand die alles al een keer fout heeft gedaan!
WillemB

Mijn project

Bericht door WillemB »

Mensen, bedankt voor de waadevolle info.
Het "touwtje" is voor mij nu al geslaagd.
De IKEA variant wordt voor mij moeilijk heb ik wel ontdekt(veel rondingen)
En voor een wat groter of hoekiger schip is het makkelijker om in te bouwen, denk ik zo.

Ferry, je facebookpagina is mij overbekend.

Gr Willem
popeye
Contacteer:

Bericht door popeye »

WillemB schreef: De IKEA variant wordt voor mij moeilijk heb ik wel ontdekt(veel rondingen)
Ook een Ikea-keuken kun je pas maken. (afzagen, schaven, schuren.)

Groet, Jack.
Gestern standen wir noch am abgrund, heute sind wir schon einen schritt weiter!

http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Wouter
Info: Luxe motor Iris

ligplaats Amsterdam

werf J. Th. Wilmink & co, Winschoterdiep, (Gideon) Groningen.

28.03 x 5.06 x 1.00 m

Daf 575 met turbo 120 PK

ZF electro magnetische keerkoppeling

Bericht door Wouter »

Hoi Willem,

Het hangt erg van hhet schip af of een ikea keuken voldoet. de nadelen die ik er van vind:

-Het is spaanplaat -> vocht, en een fout gaatje fixen is lastig
-Standaard zijkanten steken niet dieper dan 60 cm, de laden ook niet
-Er worden stelpoten gebruikt, die je vaak nite in de scheepsronding kwijt kunt, dan moet je er toch weer iets passends tussen maken.
-Als je geen stelpoten opzet en je wil de zijkanten verlengen, dan wordt het weer lastig om plintladen te maken.

Als je standaard breedte maten voor de kastjes gebruikt (30/40/50/60/90 cm) is het misschien handig de laden en frontjes van Ikea te gebruiken, maar de verticale stijlen zelf te maken.
Waarschijnlijk gebruikt Ikea ook het "systeem 32" voor de maatvoering van ladegeleiders en scharnieren, dat maakt het eenvoudig om zelf iets te knutselen.

groet, Wouter
KarelE
Info: Tinn-silver 450/Suzuki 60pk

Bericht door KarelE »

Op woodworking.nl heb ik geleerd dat de scharnieren en ladegeleiders van IKEA bij Blum vandaan komen, en dat is zeker geen rommel....
Time's fun when you're having flies
Kermit the Frog.
WillemB

Mijn project

Bericht door WillemB »

Hoi Wouter,

Jij hebt je keuken zelf gemaakt zag ik, en dat is wel erg goed gelukt.

Van mdf meen ik....ben je niet bang voor vocht?
Of is je keuze daarop gevallen omdat je op jullie schip wonen en deze vrij is van grote temperatuurswisselingen? ( Gezaagde randen wel geïmpregneerd)

Gr Willem :wink:
Ferry
Info: Van roestbak tot...
Zeeschouw Ostara
Bouwer: nog onbekend...
LxB: 8,50x3,20
Brommer: Volvo Penta 2003 / 27PK
Zeiloppervlak: 47m2

SSRP plaquete nr: 2185
Contacteer:

Bericht door Ferry »

WillemB schreef:
Ferry, je facebookpagina is mij overbekend.

Gr Willem
*vind ik leuk*
Wouter
Info: Luxe motor Iris

ligplaats Amsterdam

werf J. Th. Wilmink & co, Winschoterdiep, (Gideon) Groningen.

28.03 x 5.06 x 1.00 m

Daf 575 met turbo 120 PK

ZF electro magnetische keerkoppeling

Bericht door Wouter »

Hoi Ferry,

Ik heb inderdaad de staande zijpanelen van MDF gemaakt, vooral omdat ik daar veel van over had.
De zijkanten zijn afgerond met een kantenfreesje, en dan wat epoxy impregneer op gesmeerd.
Als je ze niet afrond kan vocht makkelijker binnendringen.

groet, Wouter
Plaats reactie