Naambordje "Onze Jan"

Hier ontstaan de diepste gedachten...

Moderators: sailor wim, frank

WillemB
Info: Beenhakker kotter "Onze Jan"
Afmetingen: 10.50x3.40
Bouwjaar: 1970
Voortstuwing:Daf 575 108pk

Mijn project
http://www.machinekamer.nl/forum3/viewt ... f=7&t=1453

Naambordje "Onze Jan"

Bericht door WillemB »

Hoi :D

Nu ik mijn bootje aan de buitenkant wat netter heb gemaakt, vind ik het wel tijd voor een naambord.
" naambord boot" ingetikt op google en toen kreeg ik een aantal mooie voorbeelden te zien.
Afbeelding
De naam er op gephotoshopped en uitgeprint(en met tape geplastificeerd)
Afbeelding
De mal overgetrokken op het hout,gemaakt van een oude traptrede.(gefreesd en geschuurd)
Daarna alle getekende lijnen ingekerft met een scherpe beitel.
Vervolgens met beitel de grote stukken er uit tikken en de bochten met een guts cq smalle beitel.
Afbeelding
Afbeelding
Het ruwe werk is gereed.
Het was erg leuk om te doen.. muziekje op de oren...middagje werk met één bordje.
Zie het als een Zenmeditatie :lol:
Afbeelding

Ik wil de letters inleggen met wit bladgoud(reeds besteld en binnen gekomen)...heeft er iemand van jullie enig ervaring hiermee?
Voor wat "tips & trics houd ik mij van harte aanbevolen.

Ik ga niet over één nacht ijs...ik ben iemand met eerst een goede voorbereiding,helemaal voor dit soort dingen.

Wordt vervolgt...

Gr Willem B
Beter een anker kwijt dan het schip.
edje

Re: Naambordje "Onze Jan"

Bericht door edje »

Willem,

Ik heb eerder een enorme fout gemaakt....

In 2006 kon ik voor weinig een 3 tal naamborden laten behandelen bij een kennis van mij bij het marine bedrijf. Die naamborden werden met bladgoud in gelegd (letters) en naderhand in de lak gezet volgens de traditie zoals op de schepen van de marine. (5 jaar garantie) dus de borden werden bij elke vaartocht netjes opgehangen en weer weg gehaald. Dus na een jaar of 10 begonnen er toch wat beschadigingen te komen dus die borden voorzichtig kaal gehaald (lak) en het goud laten zitten. Hierna met jachtlak (met uv bescherming) netjes in laagjes opgebouwd (verdund en dan naar 100% vol lak) in een stap of 8. na enkele vaartochten begonnen de letters enorm lelijk te worden dus raad gevraagd bij mijn kennis. Het bleek hem te zitten in de uv beschermer. Deze tast de goudlaag aan dus het wordt er dan niet knapper van. Hij vertelde mij dat je bladgoud en goud verf altijd eerst even een 2 tal laagjes moet lakken met een lak zonder uv bescherming (ruwa jachtlak van de gamma voldeed prima) hierna heb ik de naamborden in laagjes opgebouwd (kale naamborden met gelakte letters) verdund naar 100% vol lak met epifanes jachtlak met uv bescherming. borden zien er nog steeds prima uit. Ondertussen heb ik dit ook gedaan met de naamborden van de Zaandam en deze laten we nu gewoon het hele jaar buiten hangen. tot op heden nog geen centje last. enigste wat ik anders gedaan heb was de lak met uv bescherming. deze kwam van Hempel ( betaalde laatst voor een 5 ltr blik vernis iets van €35 euro dankzij een leuke korting).

kwasten spelen een behoorlijke rol in deze. gebruik ronde kwasten en het liefst kwasten die iets versleten zijn. laatst was mijn lak kwast uitgehard door een foutje van mij. dus een kwast van een euri of 18 naar de knoppen.... liep hier een beetje over te griepen en ik kreeg de tip van een jacht schilder om eens die soft tip kwasten van de action te gebruiken (kosten iets van 1 of 2 euri) even over een stenen muur halen zodat alle losse haren weg zijn en de tip van de kwast iets gespleten zijn. Hierna lekker kwasten en als je klaar bent de kwast afstrijken en in een afsluitbaar potje zetten in de lijnolie hangend. kan je er na een jaar gewoon weer gebruik van maken, Ik gebruik gewoon een potje van hak met een gat in de deksel geboord zodat de kwast niet op zijn punt staat maar los blijft hangen van de bodem. Overigens eerste keer hout goed schuren met korrel 320 en tussen de lagen door schuren met korrel 600 (ja is waterproof schuurpapier. hout en schuurpapier lekker nat maken en goed afnemen met een vochtige lap. hierna goed laten drogen en dan afnemen met een kleefdoekje (gamma) voordat ik ga lakken zoek ik altijd een kartonnen doos welke ik open snij en een soort van tentje maak welke ik na het lakken over het werkstuk plaats. mocht er alsnog stof zweven (ontkom je niet aan) slaag dit neer op de doos en niet op je lak. zorg er wel voor dat je niet te snel wil, alle lagen moeten goed uitgehard zijn voordat ej gaan schuren en na het schuren ook weer goed laten drogen. je weilt echt geen vocht onder je lak hebben maar dat spreekt van zelf. succes met je borden.

overigens nette borden, hoef je je zelf niet voor te schamen.

gr Ed
Jef-Tengro
Info: Hallo, we zijn een jong gezin met 2 kinderen van bijna 2 en 4 jaar oud. Onze ligplaats is in midwolda. Wij zijn in het bezit van een Tengro kruiser genaamd Catharina van ongeveer 11m lang bij 3.20m breed. Wij hopen veel leuke vakanties te hebben en fijne vaar uren. Er moet wel het een en ander aan gebeuren en dat zal ik samen met jullie delen. Ik hoop op deze forum veel te leren en ook anderen te kunnen helpen met de kennis die ik eventueel wel heb.

groeten, Jeffrey (fam. Lindeman)

Bericht door Jef-Tengro »

Knap werk, dat staat nog op ons verlanglijstje, naam borden voor onze Catharina. Helaas weinig in het noorden te vinden waar je even langs kan om ze te laten maken. Misschien leuk project met een vrees.
met vriendelijke groet,

Jeffrey

Foto album boot:
https://www.dropbox.com/sh/5vkyff827t74 ... p-xGa?dl=0
sambeek

Bericht door sambeek »

Moet zeggen, het beitel handwerk is een kunststukje geworden.
groet Terpstra / SAMBEEK
johan
Contacteer:

Bericht door johan »

een voor jou te late tip, maar mss nuttig voor anderen: als je het beitelwerk met de hand doet werk je beter met een houten hamer. Je hebt veel betere controle over je slag dan met de klauwhamer die je nu gebruikt hebt. Maar het resultaat mag wél gezien worden hoor, knap gedaan!!

grts
Johan
ik hield van haar, maar ben het bijna allemaal kwijt...
WillemB

Mijn project

Bericht door WillemB »

Bedankt voor de complimenten.

Ed, bedankt dat zo'n uitgebreid verslag heb opgeschreven voor me...hier kan ik mijn voordeel mee doen. :wink:

Ik moet zeggen dat ik hiervoor al zo'n zelfde naambordje had gemaakt.
Daar zaten een paar foutjes in.
Alles met een scherpe guts...en dan kom je er te laat achter dat gutsen of steken, tegen de nerfrichting in, je al gauw teveel hout weghaalt.
Helemaal in de rondingen.
Heb bij de tweede op youtube gekeken en het botenbouwboek van Gerrit van den Kommer geraadpleegd.
(Ik kopieer het en zet deze wel op het forum)
Is veel strakker geworden....geen gegoochel met opvullen met kneedbaar hout..ga ik mij groen en geel aan ergeren.... tja....dan maak ik toch maar een derde(het is leuk werk).....perfectionist :shock:

Men zegt wel eens: Het eerste werkstuk maak je voor je vijand, de tweede voor een vriend...en de derde voor jezelf. :wink:

Gr Willem B
Marie Christina

Bericht door Marie Christina »

Het begint bij de basis.
Waar heb je zo'n mooi getekend plankje gevonden. ?
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
varg
Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.

Bericht door varg »

Marie Christina schreef:Het begint bij de basis.
Waar heb je zo'n mooi getekend plankje gevonden. ?

Uit het begin: De mal overgetrokken op het hout,gemaakt van een oude traptrede.(gefreesd en geschuurd)

Arnold
Marie Christina

Bericht door Marie Christina »

Oh ja. :)
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
WillemB

Mijn project

Bericht door WillemB »

johan schreef:een voor jou te late tip, maar mss nuttig voor anderen: als je het beitelwerk met de hand doet werk je beter met een houten hamer. Je hebt veel betere controle over je slag dan met de klauwhamer die je nu gebruikt hebt. Maar het resultaat mag wél gezien worden hoor, knap gedaan!!

grts
Johan
Je hebt helemaal gelijk Johan.
Om toch een beetje met gevoel te kunnen kloppen, heb ik de hamer heel kort op de steel vast gehouden. En dat ging wel.
edje

Bericht door edje »

Onlangs heb ik het reserve sleutelkastje van de Zaandam mee naar huis genomen zodat ik er in alle rust in de "lege" uurtjes thuis aan kon werken. Door de jaren heen heeft iemand op de plek waar hij hing (weten niet waar dat was) braaf de wand geschilderd met witte lak en afzetten deed dat persoon niet aan. Het resultaat was dus half gelakt met lak en witte lak. Dus ding geheel kaal gehaald tot dat hij blank was. Hierna met teak beits (van de action) 3x gelakt. Hierna netjes waterproof geschuurd en weer opgebouwd met ruwa jachtlak (die zonder uv filter) Hij hangt toch binnen dus duurdere lak overbodig.

Action:

Kwasten (soft tips zwarte haren met witte tips) ergens rond de €2,-
teak beits (eerst ff testen op een stukje hout en kijken of je het mooi vind) rond de €5,- per 750ml dacht ik.

resultaat mag er zijn denk ik zo.
Afbeelding
FransvanNispen

Bericht door FransvanNispen »

Ziet er heel netjes uit.
Maar als sleutel 44 in het kastje hangt, hoe krijg je `m dan open? :shock:

Groet

Frans 8)
Rustig aan, dan breekt het lijntje niet
WillemB

Mijn project

Bericht door WillemB »

Dat heb je echt mooi gedaan,Ed.
Ook verdund opgebracht?
Ik wil de beits gaan uitproberen, omdat er soms, op mijn deuren, lichtere stukken meranti gebruikt zijn.
En zo dan de kleurverschillen iets naar elkaar toebrengen.

En inderdaad...dit zijn dingen die je niet moet afraffelen.

Bedankt voor alle nuttige info :wink:

Gr Willem
Boekel
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Bericht door Boekel »

FransvanNispen schreef:Ziet er heel netjes uit.
Maar als sleutel 44 in het kastje hangt, hoe krijg je `m dan open? :shock:
Scharnierpen eruit halen ;)
FransvanNispen

Bericht door FransvanNispen »

:lol: :lol:
Rustig aan, dan breekt het lijntje niet
Plaats reactie