Marfoon gebruik..

Hier ontstaan de diepste gedachten...

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Arrejoan
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

Re: Marfoon gebruik..

Bericht door Arrejoan »

ErikH schreef: wo 04 aug 2021 16:52 Als we dan toch bezig zijn met een marifoonplicht dan meteen ook maar;

- Vaarbewijsplicht voor alle gemotoriseerde en zeilende schepen
- Praktijkexamen manoeuvreren
- Praktijkexamen marifonie
- Cursus + examen hoe te handelen in noodsituaties
- Registratie + kenteken voor alle schepen
- Grote gele sticker als bewijs dat zwartwater afsluiter verzegeld is
- AIS verplichting
- Jaarlijkse keuring gas en elektra
- Jaarlijkse APK inclusief motor + roer + vlak
- Jaarlijks bewijs van onderhoud voortstuwingsinstallatie door een erkend bedrijf
- Roetmeting diesels
- Dieselmotor minimaal euro6 norm
- Instellen van milieu zones
- Verplichte reservemotor
- Verplichte gecertificeerde reddingsvesten + reddingsvlot
- Verplichte brandmelders, rookmelders, gasmelders, koolmonoxydemelders
- Oranje knipperlichten en eventueel remlichten
- Fluorescerende strepen rondom
- Rondom rubberen stootrand minimaal 30cm doorsnee
- Binnen- en buitenspiegels of een soortgelijk camerasysteem
- Vaarbelasting om de controles hierop te kunnen financieren
- Hoge boetes als niet alles tot in de puntjes verzorgd is

Pas dan word het veilig op het water!

Gr.

Erik
Goedenavond allen, @Erik: en HEEL ERG RUSTIG denk ik :lol: :lol:
groet Ad :mrgreen:
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
Waterman

Bericht door Waterman »

Ik denk dat ik zo langzamerhand maar eens moet gaan nadenken over een sleurhut
Heb al een een pracht van een caravan zien staan ,die heel mooi bij mijn auto past.
Boot weg en heb ik dat toekomstige gezeik over verplichtingen en toiletuitgang op slot ook niet.
Met vriendelijke groet,
Wybren
.
Marie Christina

Bericht door Marie Christina »

Sleurhut is ook niet alles, hoor.
Wij hebben hem juist weggedaan.

Als je met een boot ergens bent waar het niet bevalt is het trossen los en wegwezen.
Theoretisch kan dat ook met een caravan, maar het is verbazingwekkend hoeveel werk het is om de voortent leeg en weg te halen.
Bovendien heb je de plek waar je staat meestal voor een week of meer gehuurd en dan blijf je maar staan.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
wrotter

Bericht door wrotter »

tja als dat allemaal verplicht zou worden lig je het gehele jaar aan de werf .
al die verplichte keuringen die wij moesten ondergaan door de scheepvaart inspectie was je wel even zoet mee maar in die tijd koste het je nog niets .
nu zou je er arm van worden dus geen muntjes meer hebben om te varen .
een plus puntje de marifoonkeuringen om de 2 jaar zijn al langer afgeschaft .
en zoals gas keuringen wat weten al die nieuw komers in de boten wereld er van zo van op bootjes mag en kan alles .
Laatst gewijzigd door wrotter op do 05 aug 2021 09:06, 2 keer totaal gewijzigd.
sailor wim

Bericht door sailor wim »

Een motorboot, zeilboot, sta-caravan of camper hebben allemaal hun voor en nadelen.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
quichot
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Bericht door quichot »

Marie Christina schreef: wo 04 aug 2021 15:35Absoluut.
Maar dat is ook niet waar het om ging, ik bedoelde dat veel cursussen (en ook opleidingen) teveel focussen op de theorie en dat de praktijk vaak uit het oog verloren wordt.
Dit naar aanleiding van de opmerkingen van het jargon over de VHF.
Point taken!

@ErikH, draaf je niet een beetje door?
Mijn voorstel om marifoongebruik te stimuleren door het examen af te schaffen, en de verantwoordelijkheid voor juist gebruik bij de burger te leggen (waar die m.i. hoort), is nou juist bedoeld om van zoveel mogelijk onnodige bureaucratische regelrimram af te komen.

En @baschinist, voor velen van ons mag dat examen dan een peuleschilletje zijn, toch zien veel recreanten daar als een berg tegenop door examenvrees. Niet iedereen kan goed leren, en daar komt de bureaucratische rompslomp dan nog bij. Dat weerhoudt veel recreanten ervan zo'n ding te kopen, én te gebruiken. Gemiste kans, want ze kosten nog maar eentiende van wat we daar in de jaren 80 voor betaalden.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Waterman

Bericht door Waterman »

quichot schreef: do 05 aug 2021 09:24 voor velen van ons mag dat examen dan een peuleschilletje zijn, toch zien veel recreanten daar als een berg tegenop door examenvrees. Niet iedereen kan goed leren, en daar komt de bureaucratische rompslomp dan nog bij. Dat weerhoudt veel recreanten ervan zo'n ding te kopen, én te gebruiken. Gemiste kans, want ze kosten nog maar eentiende van wat we daar in de jaren 80 voor betaalden.
Inderdaad ,een leuke schilletje is het niet.
Vooral als je vragen krijgt over impedantie ,of hoe ze dat noemen.
En hoe een lood accu er uit ziet ,en wat er allemaal in zit.
Allemaal onzin vragen ,die er niet toe doen,en nergens voor nodig zijn.
2 de examen gedaan ,2 de gestrand met 34 punten.
1 punt te weinig.
Ze kunnen wat mij betreft verrekken met hun marifoon diploma plicht.
Zolang ze niets fatsoenlijke kunnen bedenken wat "echt veiligheids bevorderend is" ,kunnen ze wat mij betreft verrekken.
Ik ga voor een derde keer niet weer een cursus en examen doen.
Ik heb een Cobra Handheld ,en als nood aan de man is (controle),gaat die overboord.

Je moet uit je hoofd leren iets met aanroepen van kustwacht ,maar NL heeft zelf geen fatsoenlijke post meer ,dat moet via het Belgische.
Het is net zoals vroeger toen ik op de ambachtschool zat.
We moesten een kozijntje maken met "oortjes",want dan bleef deze beter in de spouw zitten.
In dat kozijntje moesten ramen ,die met een stolpnaald dicht gingen.
Na 1966 toen ik van school kwam met diploma timmerman op zak ,heb ik nooit meer een raam met stolpnaald ,en oortjes aan kozijnen gemaakt.

Hier is niets in NL wat op de praktijk berust is ,of ze traineren de boel.

Vanaf 1985 tot aan 2015 heb ik elke 5 jaar deelgenomen aan cursus en examen vervoer gevaarlijke stoffen.
De eerste jaren via het CBR ,later via Industrie und Handelskamer(IHK) in Duitsland.
In Nederland vroegen ze je wat je deed ,was je stukgoed vervoerder ,kreeg je vragen over tankvervoer ,zat je op een tankwagen met gevaarlijke stoffen,kreeg je vragen over stukgoed.
Ze waren er op uit om je te laten zakken,die misbaksels van het CBR.
2 keer gezakt 2 keer herhaling.

Vanaf 2000 heb ik de Duitse cursus gedaan
Gelukkig waren de Duitsers anders,daar nam een Polizei beambte op zaterdagmiddag het examen in Leer af,en de uitslag had je nog diezelfde middag.
Niks geen geauwehoef over wat doe je ,nee gewoon 50 vragen ( in het Duits ) voor mij ,en mijn buurman had andere vragen.
De nummers 1, 3,5,7 etc hadden de dezelfde ,en de immers 2,4,6,8 etc hadden anderen,zo kon je niet afkijken of elkaar antwoorden toe fluisteren.

En zo is het hier met alles op dat gebied.
Lesstof van het jaar nul , zaken leren die totaal irrelevant zijn ,en je nooit gebruikt ,of die nooit van toepassing zijn?
Cursisten moeten weten hoe een lood accu eruit ziet ,en juist in een boot wordt een gesloten accu geadviseerd wegens het voorkomen van gassen in een gesloten ruimte.
Maar ja ,het CBR is de baas , en daar zitten de Willie Wortels van het uitvinden van examens.

Met het behalen van een vaarbewijs is het al het zo gesteld.
Heb de cursus gedaan ,ben in feite ook geslaagd ,maar een vaarbewijs kan ik op mijn buik schrijven.
Kleurenblind ,niet door de Daltontest gekomen,dus geen vaarbewijs.
Je moet de kleuren van de lampjes bij avond kunnen herkennen.

Ik kan ze met een gerust hart zeggen ,dat degene die denkt dat in Europa het rode stoplicht boven het groene zit ,nog nooit één poot over de grens gezet heeft ,want zoals het in Nederland is,hoeft het in bv Italië niet zo te zijn.
Bij gebrek aan ruimte,kunnen ze daar ook horizontaal hangen.

Ben 42 jaar internationaal chauffeur gewest , mijn kleurenblindheid is nooit een probleem geweest.
Heb alle rijbewijzen ,het hele rijtje vol ,maar never en nooit was het een probleem
En hier in dit godvergeten k@t land , zijn 2 lampjes rood en groen ,leidend voor het wel of niet verkrijgen van een vaarbewijs.
Hoe idioot wil je hebben.

En er is een gemakkelijk hulpmiddel daarvoor ,een nachtzichtbril ,maar dat mag niet van de overheid ,want het moet zonder hulpmiddelen.

Mijn boot staat te koop,de eerste die 15 mille bied ,is koopman.
Ik stop ermee ,ik koop een caravan.
We weten wat het is ,jaren lang gecampeerd in binnen en buitenland.
We hebben nu ons oog laten vallen op een mooie met langsbedden ,eindkeuken etc.
En Menno ,wij zijn trekkers ,geen blijvers zoals jij .
Hebben we nog nooit gedaan ,ook niet in Denemarken.
Met vriendelijke groet,
Wybren
.
quichot
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964

Bericht door quichot »

Waterman schreef: do 05 aug 2021 14:38 Vooral als je vragen krijgt over impedantie ,of hoe ze dat noemen.
En hoe een lood accu er uit ziet ,en wat er allemaal in zit.
Allemaal onzin vragen ,die er niet toe doen,en nergens voor nodig zijn.
2 de examen gedaan ,2 de gestrand met 34 punten.
1 punt te weinig.
Ze kunnen wat mij betreft verrekken met hun marifoon diploma plicht.
Nou ja, dit bedoel ik dus. En reken maar dat Waterman echt wel weet waarmee hij bezig is.
Met schippersgroet,
Guido
ErikH
Contacteer:

Bericht door ErikH »

quichot schreef: do 05 aug 2021 09:24
@ErikH, draaf je niet een beetje door?
Mijn voorstel om marifoongebruik te stimuleren
Stimuleren klinkt me heel wat beter in de oren dan verplichten, is ook meer van de huidige tijdsgeest. Maar om het helemaal vrij te geven gaat best ver, door onkunde kun je een hoop ellende veroorzaken in de drukke sectoren.

Gr.

Erik
quichot
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964

Bericht door quichot »

Valt wel mee hoor!
Het is geen vuurwapen, of snelle sportwagen. Het is maar een doodsimpel lulijzer. Welke schade kan je aanrichten door je te melden, of door te luisteren naar wat een ander te zeggen heeft?
En daarbij: hoe gaat dat malle theoretische examen die onwennigheid voorkomen? Als je een aanvaring wil voorkomen en je roept eerst 'hier de' <drie maal je scheepsnaam> gevolgd door 'hoort u mij? over!' zit je er al bovenop!
En wat ik af en toe jachten (die hoogstwaarschijnlijk dat papiertje dan wel hebben) hoor roepen, is het ook van manmanman. 'Wij varen hier, en we moeten naar Rotterdam' :lol:
Met schippersgroet,
Guido
Baschinist
Contacteer:

Bericht door Baschinist »

En @baschinist, voor velen van ons mag dat examen dan een peuleschilletje zijn, toch zien veel recreanten daar als een berg tegenop door examenvrees. Niet iedereen kan goed leren, en daar komt de bureaucratische rompslomp dan nog bij. Dat weerhoudt veel recreanten ervan zo'n ding te kopen, én te gebruiken. Gemiste kans, want ze kosten nog maar eentiende van wat we daar in de jaren 80 voor betaalden.
Dat is zonder meer waar maar dat is niet helemaal wat ik bedoelde met "klein pils". Ik refereerde aan het lijstje van ErikH waar een aantal punten in stonden m.b.t. dieselmotoren. Vroeg of laat gaat de watersport er ook aan, en dan kunnen we nu moord en brand schreeuwen over een marifoon-/vaarbewijs en een afsluiter waar een zegeltje op moet maar als er 1 wakker wordt ergens en die begint over al die ouwe Indenors en rokende dafjes dan ben je mooi het sjaak. Heb dat tot 2 x toe gehad met de autohobby, en ook daar schreeuwde de branche moord en brand maar in het kader van de groene planeet werd dat toch mooi een koude sanering.
Als dat op je padje komt, en ik ben er van overtuigd dat dat vroeg of laat echt wel gaat komen, dan is een discussie over een marifoonpapiertje "klein pils".
Waterman

Bericht door Waterman »

ErikH schreef: do 05 aug 2021 17:07 Maar om het helemaal vrij te geven gaat best ver, door onkunde kun je een hoop ellende veroorzaken in de drukke sectoren.
Dat is een aanname van suggestieve ellendes ,die totaal elke vorm van onderbouwing missen.
Ik begrijp de doelstelling van zo'n antwoord ook niet.

Want laat ik je maar één vraag stellen.
Kun jij garanderen dat door iemand die alle certificaten bezit ,dat er dan geen ellende veroorzaakt wordt in drukke sectoren?
Je stelt immers dat juist door onkunde zoiets wel kan gebeuren.

In het dagelijks verkeer heeft grosso modo een rijbewijs.
Toch gaat het dagelijks mis op de weg,heel veel mis zelfs.

Mag ik nog even een gevalletje opvoeren?
Op het ARK .
Er vaart een historisch scheepje ,deze wordt achterop gelopen door een binnenvaartschip met containers aan boord.
Op het schip vaart een Belgische kapitein/ stuurman.
Deze "vermorzeld" met zijn schip het historisch plezier bootje.
In drukke sectoren dus ErikH,daar ziet een blind paard met alle certificaten op een schuit niets van wat er om zich heen gebeurd en vaart.
Hij merkt niet eens op bij het voorbij varen dat er iets is gebeurd.
Aan de hand van opnames ,gedaan door derden heeft de politie hem kunnen opsporen.

Nog een gevalletje.
Ik meende dat het op de Noord was ,maar mag ook elders zijn geweest daar in de buurt denderd er een tanker van SOMtrans over een geladen Franse spits heen.
De spits zinkt,en de mensen kunnen ter nauwernood het vege lijf redden.

Inderdaad ErikH ,door onachtzaamheid van volledig gecertificeerde figuren gaat er een hoop mis in drukke gebieden.
Veel te veel gaat er mis in drukke gebieden.
Al die varenden beschikken over een marifoon certificaat ,een schippers vaarbewijs ,en wat er al niet meer verlangt wordt.
En nog gaat het daar mis.
Met vriendelijke groet,
Wybren
.
ErikH
Contacteer:

Bericht door ErikH »

quichot schreef: do 05 aug 2021 17:25 Het is geen vuurwapen, of snelle sportwagen. Het is maar een doodsimpel lulijzer.
Waterman schreef: do 05 aug 2021 20:22 Kun jij garanderen dat door iemand die alle certificaten bezit ,dat er dan geen ellende veroorzaakt wordt in drukke sectoren?
Je stelt immers dat juist door onkunde zoiets wel kan gebeuren.
Net zo min als Jinny kan garanderen dat er door een marifoonplicht geen ongelukken meer gaan gebeuren.

Inderdaad niet direct levensbedreigend, maar op de drukke kruispunten wil je niet dat de beroepsvaart verstoord word. Regelmatig lulverhalen moeten aanhoren op de Randmeren over bakkies koffie en hoe ver de volgende jachthaven nog varen is. Niet zo erg op de Randmeren maar serieus ernstig in sector Botlek. Tegenwoordig staat de marifoon op de Randmeren en dergelijke vaarwateren bij mij gewoon uit. Ook al meegemaakt dat de PTT knop ergens bleef hangen of onbedoeld bediend werd, 3 kwartier lang geen radioverkeer mogelijk op de Oosterschelde. Met de 25W stand zou het andere radioverkeer flink gestoord/verstoord kunnen worden. Het is allemaal niet zo superspannend, maar enige kennis van het marifoongebruik lijkt me toch wel wenselijk.
Waterman schreef: do 05 aug 2021 20:22 In het dagelijks verkeer heeft grosso modo een rijbewijs.
Toch gaat het dagelijks mis op de weg,heel veel mis zelfs.
Daar zijn we het samen dan helemaal over eens, net zoals de rest van je betoog! Een marifoonPLICHT gaat daar weinig tot geen verbetering aan toevoegen. Sufferds, mensen met een krat bier teveel op, patsers in veel te snelle boten, hardvaarders in de nacht en nog tal van domme acties, daar is allemaal weinig tegen te beginnen.

Gr.

Erik
Waterman

Bericht door Waterman »

ErikH schreef: do 05 aug 2021 20:25 Inderdaad niet direct levensbedreigend, maar op de drukke kruispunten wil je niet dat de beroepsvaart verstoord word. Regelmatig lulverhalen moeten aanhoren op de Randmeren over bakkies koffie en hoe ver de volgende jachthaven nog varen is. Niet zo erg op de Randmeren maar serieus ernstig in sector Botlek.
In principe is dat heel gemakkelijk op te lossen zonder dat daar een examen vooraf moet gaan.

Gewoon de uitgifte( lees verkoop) van marifoons direct registeren bij verkoop.
Iemand die zo'n apparaat koopt ,die krijgt dan direct zijn ATIScode erbij de verkooppunt erin gezet.

Een luxe wagen kun je immers ook niet kopen zonder dat er een kenteken op zit.
De overheid laat het niet toe ,dat ze op die die manier "houderschapsbelasting" zouden mislopen.
Ja je leest het goed ,daarvoor betaald de houder de belasting.
Iedereen denkt dat die nu nog MRB betaald ,maar dat is al jaren niet meer zo.
Dat hebben ze afgeschaft.
Ben je houder ,betaal je houderschapsbelasting.

Datzelfde principe zou dus ook met een marifoon kunnen.
Bij koop wordt dan direct een bedrag per jaar in rekening gebracht voor het "gebruik van de bandbreedte van het netwerk".
Kan ook via de Belastingdienst geregeld worden,is toch een belastingmaatregel.

Een duidelijke begrippenlijst van wat je wel en niet mag erbij,en voila ,opgelost.

Waarom een hoop blokkades opwerpen ,als het makkelijk kan.

En ik kan je verzekeren dat iemand met een handheld niet veel kan uitrichten.
Ik woon pak hem beet ,3 km vanaf het eemskanaal,maar ik heb nog nooit een schipper horen praten op mijn Cobra HH350EU.
De skwels staat vrijwel open,alleen maar ruis op dat ding.
En nee,het ding is niet geregistreerd ,want ik heb geen certificaat.
Ik luister alleen maar uit.

Gebruik je toch het ding als lulijzer ,dan loop je toch geheid in de val,want nadat je de PTT knop hebt losgelaten,wordt je kenteken( lees ATIScode) nog even doorgezonden,en weet men wie er een hoop lult voor niks.
Eerste keer een waarschuwing ,tweede keer een boete,derde keer verbeurdverklaring en permissie kwijt.y
Met vriendelijke groet,
Wybren
.
Gerard
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Bericht door Gerard »

Waterman schreef: do 05 aug 2021 22:01
ErikH schreef: do 05 aug 2021 20:25 Inderdaad niet direct levensbedreigend, maar op de drukke kruispunten wil je niet dat de beroepsvaart verstoord word. Regelmatig lulverhalen moeten aanhoren op de Randmeren over bakkies koffie en hoe ver de volgende jachthaven nog varen is. Niet zo erg op de Randmeren maar serieus ernstig in sector Botlek.
Ik woon pak hem beet, 3 km vanaf het eemskanaal,maar ik heb nog nooit een schipper horen praten op mijn Cobra HH350EU.
De skwels staat vrijwel open, alleen maar ruis op dat ding.
En nee, het ding is niet geregistreerd, want ik heb geen certificaat.
Ik luister alleen maar uit.
Toch ben je dan in overtreding, want het gebruik van een marifoon (en uitluisteren is ook gebruik) verplicht tot registratie en een bedieningscertificaat. Zolang je niets anders doet dan uitluisteren is de pakkans uiteraard nihil, maar dat is een andere kwestie.
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Plaats reactie