Vorig jaar kreeg ik ook al een werkelijk zeer fraai weerstation omdat ik 25 jaar of langer klant was. Het kan niet op!
Moderators: sailor wim, frank
Werkelijk?quichot schreef:Ik heb mijn jongste kleinkinderen moeten uitleggen wat een pen is.
Enkel een aanvaringsschot wordt verplicht op een bepaalde afstand, voor de rest zijn er ook na 2018 bar weinig eisen voor pleziervaart wat constructie betreft, enkel dat het voldoende stevig moet zijn wat aantoonbaar is. Een bureau rekent dat zo voor je uit, das de moeilijkheid ook niet. Voor de rest zijn er ook na 2018 geen eisen aan spantafstand, vlakdikte, staalsoort, dat soort zaken.Vlakdiktes, spantafstanden, aanvaringsschotten, ankerkluizen, gecertificeerd staal en sterkteberekeningen, die vormen na 2018 voor eerste keuringen het probleem.
Dat was een grapje Menno. Helaas is de werkelijkheid andersom. Zij moeten opa alles uitleggen.Marie Christina schreef: Werkelijk?
Wow!
Nee, die paniek snap ik wat dat betreft ook niet helemaal. Ik meen dat het inmiddels in andere regelgeving beschreven staat maar maar als je in 2006/87/EG kijkt welke onderdelen van Hoofdstuk 3 er van toepassing zijn voor pleziervaart dan is dat qua constructie echt niet zo heel spannend.@Baschinist, dan snap ik die paniek niet. Behoudsorganisaties stellen dat erfgoed na 2018 gewoon niet meer door de keuring komt, doordat die scheepjes qua constructie, inrichting en opbouw onder het nieuwe regime per definitie nooit aan die eisen zullen kunnen voldoen.
Is het dan allemaal een storm in een glas water?
Nou ja, laten we hopen dat je gelijk hebt!
Nee, ik bedoel nadrukkelijk juist géén keuring. Dat leidt inderdaad weer tot discussies als het is 90 cm maar het moet minimaal 93 cm zijn. Ik weet bijvoorbeeld zeker dat als jij van voor naar achter door een jachtje loopt, dat jij weet of het verantwoord of niet is om daarmee het openbare vaarwater op te gaan.baschinist schreef:Maar een systeem wat puur gebaseerd is op het inzicht van een inspecteur ben ik ook geen voorstander van. Elke keuring weer verassingen en discussies
Dat is eigenlijk precies de reden dat het mijn wereldje niet is. Wat de criteria zijn weet ik niet, maar zijn die uberhaubt ergens beschreven?Wat dat betreft vind ik de criteria daarvoor veel te sectarisch.
In mijn ogen juist niet. 3 cm te weinig..... punt, einde discussie.Dat leidt inderdaad weer tot discussies als het is 90 cm maar het moet minimaal 93 cm zijn
Nee, zeer zeker niet. Probleem is alleen dat het nogal variabel is. Wat voor de 1 volstrekt onacceptabel is daar vaart een ander rustig mee naar Engeland, beide met goed verstand.Gezond verstand. Niks mis mee!
Is dat zo? Waar kun je dit vinden dan?Beginnende met een complete vervanging van je motor omdat die ongetwijfeld niet meer door de emissie norm heen komt, enz,enz
Bij dergelijke strikte normhandhaving dreigt het middel (normering van toelaatbare risico's) belangrijker te worden dan het doel (realisering van voldoende veiligheid).Baschinist schreef:In mijn ogen juist niet. 3 cm te weinig..... punt, einde discussie.
Ik noemde even gezond verstand omdat strikte normhandhaving al te makkelijk juist leidt tot uitschakeling daarvan. Maar inderdaad, daar zouden best een aantal richtlijnen voor kunnen worden bedacht.baschinist schreef: Die variabele zul je er enigszins uit moeten krijgen maar dan zul je denk ik wel in moeten kaderen wat dan precies gezond verstand is in de vorm van een richtlijn o.i.d.
Dat ben ik geheel met je eens en daar schuilt idd wel een gevaar in. Dat bij wat er ook verzonnen wordt er een complete economie omheen ontstaat die elke keer met iets nieuws gaat komen om de eigen toko maar draaiend te houden. Met als schoolvoorbeeld de sector waar ikzelf werkzaam in ben (natte aannemerij/offshore). Dan beland je idd in een systeem wat heel veel doelen nastreeft behalve veiligheid/milieu.Ik noemde even gezond verstand omdat strikte normhandhaving al te makkelijk juist leidt tot uitschakeling daarvan. Maar inderdaad, daar zouden best een aantal richtlijnen voor kunnen worden bedacht.
Oeps!quichot schreef: Dat was een grapje Menno. Helaas is de werkelijkheid andersom. Zij moeten opa alles uitleggen.