Op het Willemskanaal zag ik de Bar Melis liggen zouden het zusterschepen zijn? Het tweede schip:

De kraan is eraf dus of een vervanger dan wel een roemloos einde:

De binnenste van de volgende twee zal nog wel in functie zijn maar voor de buitenste vrees ik enigszins dat het de langste tijd wel gedreven heeft een grote fransman uit 1950 de Nautic B.
Gebouwd bij scheepswerf de Biesbosch te Dordrecht als eerste naam Graves voor Ste pour la reconstruction & le Renouvellement du pare fluvial in Paris ook een Marshall schip:

Duidelijk kun je zijn ribben tellen na al die zware jaren en wat waren het mooie schepen toen ze pas uitkwamen echte hardlopers met de 480 pk Enterprise nog zijn er schepen waar deze motor in staat:

We varen met mooi omfloerst herfstweer de benedenloop van de Donge uit op weg naar Lage Zwaluwe:

Zaterdagmiddag meer ik af in de haven van Lage Zwaluwe ga nog even om boodschappen en bel naar een verre kennis voor een bakkie morgen een middag met veel herinneringen uit de 50 en 60er jaren.
Een foto uit die tijd de Vios van Hein Evegaars met een vissersscheepje in de toen nog ongerepte tijhaven met hoog water van Lage Zwaluwe, ontfutselt aan het toch al weer verre verleden:

Op Maandag 14 november is het mistig tot een uur of elf in de morgen en vertrek om 11.30 voor een oversteek naar het gat van de vissen, lunchen aan de Deeneplaat en door naar Werkendam waar ik om 15.30 schut naar buiten.
De Steenenhoeksluis had ik door de mist niet besteld voor vandaag dus moest de nacht doorbrengen in de werfhaven voor de sluis.
Er waren sleepboten bezig een groot zeegaand ponton op de dwarshelling te manoeuvreren dat duurde van 16.00 tot 20.00 uur en kon door het schroefwatergeweld geen kant op.
Later heb ik verhaald gelukkig had ik een boegschroef daar de Vrijbuiter dwarsstrooms moest afmeren vanwege het spuien van het gemaal.
Dinsdagmorgen om 09.30 door de sluis en na inspectie weer naar huis.
Zo eindigt hier weer het vaar verhaaltje van 2016.
Naar alle reacties is het gelukkig een leesbaar en positief verhaal geworden en dank ook de lezers voor het geduld van de vele omwegen om tot een sluitend verhaal te komen.
Rest mij nog bewondering uit te spreken voor de brug en sluisbediening met name in Drenthe Groningen en Friesland zonder afbreuk te willen doen aan alle andere vaarwegen in ons mooie land.
Groet, Willem.