In de tijd dat ik achter mijn zwager met de Blue boy voer zonder Mari, voldeed een 27 mc bakkie ook.
Hij deed de communicatie naar buiten en intern een bakkie.
Maar op een gegeven moment blijkt mee/uitluisteren gewoon het beste.
En inderdaad een full size zak Japanner kan niets tegen op, maar met zijn allen zingen gaat goed.
Maar met z'n allen communiceren zonder geleerde afspraken wordt een onverstaanbaar gebrabbel.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
nou ja de veiligheid van de marifoon??
wij hadden op een groot passagiers schip op de rijn dus ook zo,en ding prachtig maar die werd maar zelden voor de navigatie gebruikt helaas ,,er was altijd gedonder of wij in de stuurhut dat ding gebruiken konden het ding kon namelijk overgeschakeld worden van de receptie naar boven en daar moest hij van de manager blijven omdat zijn Engelse gasten zo nodig moesten bellen en dus via Scheveningen/Duitse radio .
als er iets ernstigs gebeurde of plots in de dichte mist vielen moest er een naar beneden rennen om de marifoon op te eïssen .en kregen wij hem toch niet naar boven .oo zijn arme klantjes die gingen voor .
ook heel veel zeuren bij de baas hielp niet om een tweede marifoon in de stuurhut te krijgen ,tja zij hij dan moes hij voor alle 5 schepen er een kopen en in die tijd waren die dingen nog stervends duur .
mijn eerste koste 3500 gulden ex antenne en draad plus de vergunning en gratis keuring en afname van de ptt .
Dan had ik de manager een rotschop verkocht, stuurhut gaat voor.
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..
andere tijden 72/75 en als je dan de baas van het bedrijf tegen hebt helpt het niet veel klantjes gingen voor in die tijd dachten sommigen nog anders .radar waar al veel schepen mee voeren was al helemaal uit den boze zoek maar een plekje en blijf liggen maaaar als het weer helder genoeg was moest je je wel te pletter varen om de vastgestelde aankomst tijd te halen dus beide motoren op maximaal .
heerlijke tijden waren dat maar anders kwam je ook te laat om te stappen en de kroegen in duitsland waren goed in die tijd,
Zal de reden zijn dat ik nooit heb gefunctioneerd onder managers.
Te grote bek voor een vrouw.
Ik deed zoals -ik- vond dat het moest en niet zoals de manager vond dat het moest.
Die had er namelijk geen verstand van.
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..
Marie Christina schreef: ↑do 29 jul 2021 20:24
Ik schat in dat die verplichting een beetje ingehaald is door de tijd (en mobieltjes, daar zijn ze dan tóch).
Tsja, ik ben hier niet over begonnen maar wat iemand op zijn/haar mobieltje doet, kunnen ander vaarweggebruikers niet volgen en daar ook niet op anticiperen. Wanneer ik per marifoon iets vraag of meldt, vind ik dat toch handiger dan dat ik dat via zo'n mobieltje zou moeten doen.
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
KarelE schreef: ↑za 31 jul 2021 12:13
Er is een lijst met vaarwateren waar grote schepen verplicht twee marifoons moeten hebben. Op die wateren lijkt een verplichting van één marifoon voor kleine schepen me wel een goed idee.
Zo'n lijst is er volgens mij niet omdat grote schepen 2 marifoons moeten hebben omdat ze groot schip zijn. Maar een verplichting van 1 marifoon voor kleine schepen op wateren waar ook grote schepen kunnen komen (dus niet op de Kralingse plas of zo) lijkt mij een goed idee.
Gerard van Katwijk
wrotter schreef: ↑za 31 jul 2021 13:01
het is gewoon jammer dat er varensgasten zijn die denken alles op te lossen met een mobieltje.
Niet alleen varensgasten, hoor. Velen zijn besmet met het mobielvirus en verliezen daardoor contact met de echte wereld. Wat zouden die schermjunkies moeten zonder zo'n ding in de hand of zak? Zelf nadenken of iemand aanspreken? Hoe moet dat?
Gerard van Katwijk
Twei Woiven schreef: ↑zo 01 aug 2021 21:09
Zal de reden zijn dat ik nooit heb gefunctioneerd onder managers.
Te grote bek voor een vrouw.
Ik deed zoals -ik- vond dat het moest en niet zoals de manager vond dat het moest.
Die had er namelijk geen verstand van.
Niet elke vlag dekt de lading en net zoals er schippers (dit zijn in feite vaak ook managers) zijn die die naam niet waardig zijn, zijn er ook "managers" die geen manager zijn. Ik heb gelukkig vele goede managers gehad en ben daardoor (hoop ik) ook een goede manager geweest.
Gerard van Katwijk
Ik ben het ooit geweest, want kapiteins zijn gewoon managers, en zal die fout nóóit meer maken.
Wát een Kwalitatief Uitermate Teleurstellende baan is dat zeg.
Tikdoos en lulijzer was wat ik de hele dag zag.
Geen kaart, radar en stuurwiel meer.
Ja, midden in de nacht. Als de stuurman er niet meer alleen uit kwam. (Wat hij/zij ook moet doen, overigens.)
En graag gewoon bereikbaar zijn tijdens de kantooruren in Nederland, alstublieft.
Wat in het verre oosten betekende: tot een uurtje middernacht lokale tijd .
En dat het nu zoveel meer verdiende...
Neuh.
Het woog er niet tegenop.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Marie Christina schreef: ↑ma 02 aug 2021 07:25
Ik ben het ooit geweest, want kapiteins zijn gewoon managers, en zal die fout nóóit meer maken.
Wát een Kwalitatief Uitermate Teleurstellende baan is dat zeg.
Tikdoos en lulijzer was wat ik de hele dag zag.
Geen kaart, radar en stuurwiel meer.
Ja, ik zou ook heden ten dage niet graag beroepsmatig met een schip willen varen. 't Lijkt mij een weinig uitdagende baan. Nou kan ik niet uit ervaring spreken maar onderuit gezakt met een (stuur)knuppeltje spelen en naar schermpjes kijken, zou mij niets lijken.
Ja, midden in de nacht. Als de stuurman er niet meer alleen uit kwam. (Wat hij/zij ook moet doen, overigens.)
En dat het nu zoveel meer verdiende...
Neuh.
Het woog er niet tegenop.
Als geld de drijfveer is i.p.v. of je iets leuk vind, kun je, volgens mij, sowieso geen goede manager zijn. Maar geldt dat niet voor de meeste banen?
Gerard van Katwijk
KarelE schreef: ↑za 31 jul 2021 12:13
Er is een lijst met vaarwateren waar grote schepen verplicht twee marifoons moeten hebben. Op die wateren lijkt een verplichting van één marifoon voor kleine schepen me wel een goed idee.
Zo'n lijst is er volgens mij niet omdat grote schepen 2 marifoons moeten hebben omdat ze groot schip zijn. Maar een verplichting van 1 marifoon voor kleine schepen op wateren waar ook grote schepen kunnen komen (dus niet op de Kralingse plas of zo) lijkt mij een goed idee.
Ik kan zo gauw niet terugvinden waar zou staan dat een groot schip altijd 2 marifoons moet hebben.
Ik kan wel Art. 4.05 BPR lid 4 vinden:
Een varend groot schip moet op de marifoon uitluisteren. Het moet op de voor het schip--schip verkeer dan wel voor de nautische informatie aangewezen kanalen de voor de veiligheid van de scheepvaart noodzakelijke berichten geven.
Op de in bijlage 9 vermelde vaarwegen moet het groot schip op de kanalen voor het schip--schip verkeer en voor de nautische informatie gelijktijdig uitluisteren. Het schip--schip kanaal is kanaal 10, tenzij een ander kanaal als blokkanaal is aangewezen.
Omdat je gelijktijdig 2 kanalen moet uitluisteren op de vaarwegen uit bijlage 9 en een dual watch marifoon niet is toegestaan volgt daaruit dat een groot schip op de vaarwegen uit de bijlage over 2 marifoons moet beschikken.
Time's fun when you're having flies
Kermit the Frog.
Ik vond de koopvaardij destijds (jaren 80) sowieso al niet leuk, Gerard.
In de havens liep je jezelf voorbij,als stuurman.
Kapitein druk met papierwerk, telefoon en autoriteiten, één matroos druk met de kombuis/machinekamer, één matroos druk met al het andere matrozenwerk, en de stuurman druk met alles wat verder moet gebeuren in een haven.
En dat is veel.
Erg veel.
Dagen van 24-30 uur waren bepaald geen uitzondering.
Vervolgens op zee verveelde ik me inderdaad de pleuris.
Terwijl we toen maar één scherm hadden: het radarscherm. Nog zonder ARPA, dus handmatig plotten.
Gewoon papieren kaarten dus ook handmatig positie nemen.
Weerberichten uitluisteren en noteren.
Genoeg te doen zou je zeggen, maar ik vond het maar saai.
Off-shore (onderzoeksschepen) werd al een stuk interessanter.
Met name op zee, ivm vierkante meter navigatie..
Vervolgens de bagger, waar ik eigenlijk geen saaie dagen meegemaakt heb.
(Terwijl je daar heul veul schermpjes tegelijk in de gaten moet houden.)
Het baggerproces zo efficiënt mogelijk laten verlopen is een bijzonder interessante materie waar elke trip wel weer een verbetering te verdienen viel .
En áls er al eens niets te doen was voor het brugpersoneel kon je altijd wel de machinisten helpen met iets.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)