Na 2018 moet je zonder uitzonderingen aan alle punten van Hoofdstuk 21 voldoen als pleziervaart zijnde, alle overgangsregelingen (klaarblijkelijk gevaar) komen te vervallen.
Zonder gigantische verbouwingen/investeringen idd onhaalbare kaart eigenlijk voor schepen die nu al vaarklaar zijn maar nog niet gecertificeerd zijn.
Echter de stelling dat hiermee alle historische rompjes ook gelijk naar de schroothoop kunnen is enigszins overdreven. Qua eisen aan de romp betreft is er toch echt niet heel veel meer dan een wd schot, zolang het aantoonbaar voldoende sterk is allemaal. Een casco romp die je wilt verbouwen tot bv woonschip bestaat toch steeds tot de mogelijkheden zolang je het maar volgens de eisen van H21 doet, dat zal ongetwijfeld meer gaan kosten en niet altijd even praktisch zijn maar zeker niet technisch onmogelijk.
Wat hermotoriseren betreft na 2018: Voor de pleziervaart niet aan de orde. Zaken als emissies e.d. staan in H8a en is niet van toepassing voor de pleziervaart. Zolang je binnen de eisen van H21 blijft kun je nog gewoon een Lister-Blackstone in je bootje zetten. Wel goed isoleren wat aan de geluidsemmissies moet je wel voldoen

Hoe lang dit zo blijft kun je je afvragen natuurlijk maar het houd niet na 1 januari al op.